Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit onderdeel van de programmabegroting beschrijven we hoe de meerjarenbegroting tot stand komt. We verklaren de ontwikkeling in de budgettaire ruimte op basis van het bestaande beleid. Dit door de verschillen ten opzichte van de Kadernota programmabegroting 2025-2028 in beeld te brengen. Daarnaast laten we zien wat de invloed is van de te honoreren prioriteiten die wij uw raad voorstellen en welke dekkingsmogelijkheden wij daartoe zien. 
Ook geven we inzicht in de grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd en maken we inzichtelijk wat het effect van de incidentele baten en lasten is op het structureel begrotingssaldo.

Budgettaire ruimte 2025-2028

Terug naar navigatie - Budgettaire ruimte 2025-2028

Via de Kadernota programmabegroting 2025-2028 informeerden wij u over de actuele stand van de budgettaire ruimte voor de begroting 2025-2028. Het betrof de budgettaire ruimte na vaststelling door de raad van de programmabegroting 2024-2027, inclusief aangenomen amendementen, de verwerking van de door de raad tot en met 1 mei 2024 vastgestelde begrotingswijzigingen vanuit de raadsvoorstellen en het saldo van de bestuursrapportage 2024. Daarnaast hielden wij in de Kadernota financieel rekening met een aantal ontwikkelingen.

Tijdens het begrotingsproces berekenen wij de actuele budgettaire ruimte van het bestaande beleid. Zo indexeren we de budgetten opnieuw op basis van de vastgestelde percentages in de Kadernota en nemen we ook de consequenties vanuit de meicirculaire 2024 mee. Wat dit betekent voor de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid is in onderstaande tabel weergegeven. Hierin zijn 2 verwachte ontwikkelingen vanuit de Kadernota teruggedraaid. De belastingopbrengsten OZB waren abusievelijk opgenomen en voor de Muziekschool is nog geen definitief raadsbesluit. 

In deze begroting stellen wij u via de lijst Te honoreren prioriteiten voor budgetten aan de begroting toe te voegen die nodig zijn om aan onze wettelijke taken te blijven voldoen en om onze lopende ambities af te maken. Hiervoor stellen wij u ook een aantal dekkingsmogelijkheden voor. Deze voorstellen zijn reeds financieel in de u voorliggende programmabegroting verwerkt. In onderstaande tabel geven wij dit per saldo weer. In het onderdeel Uiteenzetting financiële positie lichten wij inhoudelijk de te honoreren prioriteiten en het dekkingsvoorstel verder toe.

Budgettaire ruimte 2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte Kadernota 2025-2028 -50.400 827.000 627.400 1.215.400
Terugdraaien belastingopbrengsten OZB -91.000 -91.000 -91.000 -91.000
Terugdraaien Muziekschool 68.000 68.000 68.000 68.000
Bestuursrapportage -587.400 -279.500 -496.400 -550.100
Meicirculaire 2024 gemeentefonds -41.800 -139.800 -158.400 -207.900
Gemeenschappelijke regelingen -159.600 -179.400 -167.700 -177.000
Actualiseren begroting 1.221.880 1.648.275 50.625 -322.316
Budgettaire ruimte bestaand beleid 359.680 1.853.575 -167.475 -64.916
Te honoreren prioriteiten -5.061.719 -3.468.619 -2.244.127 -2.337.743
Verruiming inkomsten 868.000 868.000 868.000 868.000
Incidentele prioriteiten dekken uit algemene reserve 3.310.207 1.538.023 96.950
Dekking slado uit/toevoegen aan algemene reserve 523.832 -780.000
Saldo budgettaire ruimte na dekkingsvoorstel 0 10.979 -1.446.652 -1.534.659

De voornaamste mutaties als gevolg van het "actualiseren van de begroting" vindt u terug in onderstaande tabel.

Actualisering begroting 2025 2026 2027 2028
Indexering -128.500 -432.400 -669.200 -815.800
Kostenverdelingen 492.600 492.400 492.400 492.400
Riolering en ontwikkelingsbedrijf -262.700 -238.700 -235.000 -251.300
Rente 493.800 1.077.100 934.400 757.000
Afschrijving 193.500 172.800 -167.400 -195.700
Brogum 33.000 108.000 -242.000 -225.100
Vrijval stelpost IHP 460.700 452.200
Overige kleine aanpassingen -60.520 16.875 -62.575 -83.816
Totaal actualiseren begroting 1.221.880 1.648.275 50.625 -322.316

Toelichting op enkele mutaties:

Kostenverdelingen, riolering en ontwikkelingsbedrijf
Onderdeel van de begrotingswerkzaamheden is het actualiseren van de verdeling van de afdelingskosten (op basis van geraamde ureninzet) naar de sub-programma's. Als er procentueel meer kosten worden doorbelast aan budgetneutrale onderdelen van de begroting, dan levert dat een voordeel op voor de begroting. Budgetneutrale onderdelen zijn  grondexploitaties, afvalstoffenheffing en riolering. Ook (meer) doorbelastingen aan investeringen leveren een incidenteel voordeel op voor de begroting aangezien de lasten aan de exploitatie worden onttrokken, maar na realisatie via afschrijvingslasten alsnog ten laste komen van de exploitatie.

Rente
Bij het opnemen van nieuwe investeringen in de begroting ramen wij ook de rentelasten die nodig zijn om leningen aan te trekken waarmee wij de investeringen financieren. Door de toename van onze liquiditeitspositie als gevolg van onder andere uitkering van dividenden, incidentele middelen vanuit algemene uitkering, middelen voor de opvang van Oekraïners en ontvangen rente uit schatkistbankieren, is de externe financieringsbehoefte lager. Als gevolg hiervan kan een deel van de geraamde rentelasten vrijvallen. 

Brogum
In de raad van oktober behandelt u het voorstel ‘Voorlopig Ontwerp nieuwbouw Brogum’. Vanuit mutaties bestaand beleid hebben we de financiële gevolgen van dat voorstel verwerkt in deze begroting. 

Vrijval stelpost IHP
We laten in 2025 en 2026 een fors bedrag van de geraamde stelpost IHP vrijvallen. Deze stelpost is bedoeld ter dekking van de kapitaallasten van de toekomstige investeringen vanuit het IHP. Aangezien kapitaallasten pas volgen na het jaar van gereedkoming en we in 2025 en 2026 nog geen oplevering verwachten van investeringen vanuit het IHP, kan een groot deel van de stelpost in 2025 en 2026 vrijvallen.

Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd

Terug naar navigatie - Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd

Toegepaste loon- en prijsstijging
Uit de volgende tabel staan de percentages waarmee wij in de begroting rekening houden qua verwachte loon- en prijsontwikkeling. Deze percentages stelde de raad via de Kadernota 2025-2028 vast:

Toegepaste loon- en prijsstijging  2025 2026 2027 2028
Percentage loonontwikkeling begroting 4,40% 3,80% 4,80% 4,00%
Percentage prijsontwikkeling begroting 2,20% 2,20% 2,20% 2,20%

Toegepaste stijging belastingen en retributies
In deze begroting rekenen we met een trendmatige verhoging van belastingen en retributies van 3,30% in 2025, 3,00% in 2026, 3,50% in 2027 en 3,10% in 2028. Ook deze percentages stelde de raad via de Kadernota 2025-2028 vast.

Vervangingsinvesteringen
De actualiteit van de vervangingsinvesteringen is beoordeeld tijdens de begrotingsvoorbereiding. Uitgaven van € 10.000 en lager zijn rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht. De financiële consequenties van de vervangingsinvesteringen zijn als bestaand beleid verwerkt in de programmabegroting.

Voor de benodigde vervangingsinvesteringen voor de periode 2025-2028 verwijzen wij u naar het Overzicht vervangingsinvesteringen. Ter informatie geven wij u in dit overzicht ook inzicht in de reeds lopende vervangingsinvesteringen in 2024. Via het vaststellen van de programmabegroting stelt u de investeringsbudgetten voor 2025 tot en met 2028 beschikbaar. 

Financiering
De gemeente past het systeem van totaalfinanciering toe. Dit houdt in dat in principe niet voor iedere investering afzonderlijk een geldlening wordt afgesloten, maar dat de investering meeloopt in het totaal van de inkomende en uitgaande geldstromen van de gemeente. Dit wordt bewaakt via een liquiditeitenplanning. Zie ook de paragraaf Financiering.

Inzicht in de structurele onttrekkingen aan reserves
Uit de reserve dekking afschrijvingslasten worden de afschrijvingslasten van een deel van onze investeringen gedekt. In het Overzicht structurele mutaties reserves is opgenomen welke afschrijvingslasten voor welke investeringen dit betreft.

Inzicht in incidentele baten en lasten
Voor het inzicht in de incidentele baten en lasten verwijzen wij u naar het Overzicht incidentele baten en lasten. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief. 

Uit onderstaand tabel blijkt dat ons structurele begrotingssaldo in 2025 positief is. Vanaf 2026 is het structurele begrotingssaldo negatief. 

Begrotingssaldo 2025 2026 2027 2028
Saldo van baten en lasten 7.188 4.979 1.515 1.335
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves -7.188 -4.968 -2.962 -2.870
Begrotingssaldo na bestemming 0 11 -1.447 -1.535
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 2.641 -723 -192 -148
Structureel begrotingssaldo 2.642 -712 -1.639 -1.683

Het structurele tekort vanaf 2026 wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de scheve verhouding tussen de compensatie vanuit het Rijk voor de oplopende kosten van overgedragen taken. Daarnaast lopen in deze jaren de kosten op die voortvloeien uit onze investeringen in onderwijshuisvesting en in onze eigen ambities (onder andere Brogum en de masterplannen). 

De jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Onder arbeidsrechtelijke verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig en/of voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een schuld aan hen. In het BBV is het niet verplicht gesteld voorzieningen te treffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de begroting/jaarrekening meegenomen.

Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals het sparen van bovenwettelijk verlof en pensioenen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.

Provinciaal toezicht
Jaarlijks geeft de provincie Zeeland als toezichthouder aan welke financiële uitgangspunten gemeenten mogen hanteren bij het opstellen van de begroting. Deze uitgangspunten hebben wij bij deze programmabegroting betrokken. 
De provincie beoordeelt de begroting met toepassing van het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 Gemeenten. Dit betekent dat de provincie de begroting toetst aan de begrippen structureel en reëel financieel evenwicht. In dit kader toetst de provincie in eerste instantie of onze begroting in 2025 structureel in evenwicht is. De hiervoor opgenomen tabel met het structureel begrotingssaldo laat zien dat dit zo is, waardoor wij verwachten dat onze gemeente in 2025 onder repressief toezicht blijft vallen.

Overzicht vervangingsinvesteringen 2025-2028

Terug naar navigatie - Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
Naam investering 2024 2025 2026 2027 2028
Vervanging vrijverval riolering 2.538.616 1.669.204 1.700.388 1.732.181 1.141.799
Vervanging riolering binnenstad 1.432.994 786.001 799.261 812.779 720.562
Relining vrijverval riolering 109.448 111.582 113.758 115.976 118.238
Vervanging gemalen 548.000 548.000 476.561 429.661 381.243
Investeringen reddingsbrigade 194.000 35.000 44.600
Vervangen 31 abri's 185.161
Vervanging parkeerapp 2025 579.000
Investeringen havens Bruinisse 122.700
Investeringen havens Zierikzee 1.865.283 901.289 104.174
Restauratie Oude Haven Zierikzee 1.886.177 259.250
Investeringen haven Brouwershaven 858.480
Hekwerk diverse scholen 2026 208.000
Investeringen sportvelden 570.464 117.600 323.300 36.300
Reguliere investeringen Zuidhoek 582.000 175.000 175.000 175.000
Vervoermiddelen groenbedrijf Zuidhoek 267.673
Vervanging ondergrondse containers 150.000 150.000 150.000 70.000 100.000
Wagenpark en materieel buitendienst 1.167.563 2.332.850 106.000 55.000 220.000
Optimalisering digitalisering 130.000
Warmwaterinstallatie gymnastiekzalen 164.000
Minicontainers 791.669
Overslagkraan 150.000
Diverse investeringen lager dan €100.000 499.507 192.151 12.500 108.200 281.115

Overzicht incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten
Sub-Programma Activiteit 2025 2026 2027 2028
Incidentele lasten:
1.1 Wijkuitvoeringsplannen i.h.k.v. de Transitievisie Warmte 106.000 106.000
Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen 109.000 109.000
1.2 Opstellen Soort Managementplan 187.500 187.500
Lobby zoet water 100.000 100.000
1.4 Extra formatie participatie 86.000 86.000
Gebruikersondersteuner Participatie 100.000
2.1 Externe personele inzet naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! 102.000
Groene schoolpleinen en tuinen 188.000 256.000
Externe ondersteuning IHP 70.000 70.000
Slimme mobiliteit 133.000
Sloopkosten Brogum 75.000
2.2 Digitalisering ontheffingensysteem 50.000
Regisseur omgevingstaken 70.000 70.000
Maatregelen verkeersveiligheid 105.000 79.000
2.3 Masterplan Burgh-Haamstede 183.000
2.4 Uitbreiding opbouwwerk SMWO 131.000
Rolstoelvriendelijke routes 62.000 62.000 62.000
Onderzoek m.b.t. formatie en inrichting Sociaal Domein 55.000
Jeugdconsulenten 174.000 87.000
Consulent WMO 87.000 87.000
Uitbreiding subsidie SMWO 273.000 273.000
Schouwen-Duiveland Vitaal 151.000
Verlenging uitbreiding jongerenwerk SMWO 131.000
Beheersbouw houden instroom jeugd 300.000
IJslands Preventiemodel 225.000
Herstelcentra Ammekare 192.000
Skaeve Huze 46.000 64.000 74.000
3.1 Planontwikkeling ringwalburg, cofinanciering Erfgoed Deal 395.000
Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 400.000
Overhead Communicatieadviseur sociale media 53.200
Procesanalist 90.000
Ontwikkelbudget voor versterking bedrijfsvoering 150.000
Flexibele schil inhuur personeel 200.000
Extra capaciteit bugerzaken 150.000
Arbeidsmarktspecialist 63.400 63.400
Uitbreiding formatie financiën 222.000 153.000
Procesanalist 77.000
Medewerker processen WWL 100.000 100.000
Beleidsondersteuner Staf BV2 80.000 80.000
Extern inkoopadviseur 60.000
Secretariaat 84.000 84.000
Strategisch adviseur 86.000 42.000
5e wethouder 100.000 50.000
Toevoeging algemene reserve 3.460.000 854.000
Totaal incidentele lasten 9.262.100 3.062.900 136.000
Incidentele baten:
Algemene dekkingsmiddelen Leges persoonsdocumenten 155.000
Rentebaten 611.000 187.000
Incidentele compensatie Rijk bpp financiering 1.035.000 343.000 127.000 148.000
Inzet reserve kabels en leidingen voor BLOEI 80.700
Inzet egalisatiereserve algemene uitkering 650.000
Inzet algemene reserve 4.089.000 3.256.000 201.000
Totaal incidentele baten 6.620.700 3.786.000 328.000 148.000
Per saldo 2.641.400 -723.100 -192.000 -148.000

Overzicht structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele mutaties reserves
Reserve dekking afschrijvingslasten Onttrekking 2025 Onttrekking 2026 Onttrekking 2027 Onttrekking 2028
Museum Zierikzee fase 3 en 4 29.970 29.970 29.970 29.970
Reconstructie Renesse 6.800 6.800 6.800 6.800
Reconstructie Haringvlietstraat Zierikzee 16.787 16.787 16.787 16.787
Inrichting Grevelingenhout - Hageweg Bruinisse 6.000 6.000 6.000 6.000
Herinrichting parkeerterrein J. van Renesseweg 6.380 6.380 6.380 6.380
Herinrichting Mosselboomgaard Zierikzee 8.609 8.609 8.609 8.609
Opwaarderen locatie de Dreef Masterplan Renesse 19.979 19.979 19.979 19.979
Herinrichting Kerk-Dorpsplein Masterplan Bruinisse 30.000 30.000 30.000 30.000
Herinrichting Deestraat Masterplan Bruinisse 16.000 16.000 16.000 16.000
Flankerende maatregelen 3e fase Recreatie verdeelweg 32.110 32.110 32.110 32.110
Geluidsscherm Malta Zierikzee 12.629 12.629 12.629 12.629
Kunstgrasveld VV Bruse Boys 30.000 30.000 30.000 30.000
Aanleg sportcomplex Bruinisse 32.242 32.242 32.242 32.242
Herinrichting parkeerterrein Scheldestraat, Zierikzee 8.929 8.929 8.929 8.929
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem 17.806 17.806 17.806 17.806
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/OudeVuur Burgh-Haamstede 15.037 15.037 15.037 15.037
Herinrichting parkeerterrein Oude Moolweg Renesse 9.169 9.169 9.169 9.169
80 extra parkeerplaatsen Noorderpolder 8.000 8.000 8.000 8.000
Parkeerverwijzingen Zierikzee 14.185 14.185 14.185 14.185
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh Haamstede 11.437 11.437 11.437 11.437
Overige investeringen 43.933 43.933 43.933 42.116
Totaal 376.002 376.002 376.002 374.185

Taakstellingen

Terug naar navigatie - Taakstellingen

In de begroting nemen we de volgende taakstellingen op:

Taakstellingen 2025 2026 2027 2028
Maatregelen Hervormingsagenda Jeugd 839.000 1.779.400 1.845.900 1.850.800
Besparing kosten Jeugdhulp 800.000 800.000 800.000
Totaal taakstellingen 839.000 2.579.400 2.645.900 2.650.800

Taakstelling Hervormingsagenda Jeugd
Wij hanteren als uitgangspunt dat de meerjarige afname van de compensatiemiddelen jeugdhulp een evenredige afname van de lasten jeugdhulp met zich meebrengt. Deze afname van de kosten jeugdhulp is als taakstelling in de begroting opgenomen.  Genoemde taakstelling is in onze begroting voor 50% afgedekt door een stelpost. Deze dient ter afdekking van het risico van het niet behalen van de Hervormingsagenda Jeugd en ook ter dekking van de benodigde investeringen maatregelen Hervormingsagenda Jeugd.  

Taakstelling besparing kosten jeugdhulp
Op basis van de aanvullende begrotingscirculaire 2024 van de Provincie Zeeland mogen gemeenten in hun begroting rekening houden met een besparing van € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen als gevolg van besparingen, die het Rijk uitwerkt. Het gaat om maatregelen, waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bijvoorbeeld door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden.