Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

Uiteenzetting van de financiële positie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de Toelichting op de staat van baten en lasten vermelden wij de meerjarig beschikbare budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid en laten wij zien wat de invloed is van de te honoreren prioriteiten en  dekkingsmogelijkheden die wij uw raad voorstellen. In dit hoofdstuk maken wij voor u te gevolgen van de te honoreren prioriteiten en dekkingsmogelijkheden transparant. Daarmee geven wij inzicht in de financiële positie. 

Saldo budgettaire ruimte na dekkingsvoorstel

Terug naar navigatie - Saldo budgettaire ruimte na dekkingsvoorstel

Zoals is toegelicht in het onderdeel Toelichting op de staat van baten en lasten is het saldo van de budgettaire ruimte na het dekkingsvoorstel voor de door ons voorgestelde te honoreren prioriteiten als volgt:  (x € 1.000):

2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte bestaand beleid 359.680 1.853.575 -167.475 -64.916
Te honoreren prioriteiten -5.061.719 -3.468.619 -2.244.127 -2.337.743
Verruiming inkomsten 868.000 868.000 868.000 868.000
Incidentele prioriteiten dekken uit algemene reserve 3.310.207 1.538.023 96.950
Dekking saldo uit/toevoegen aan algemene reserve 523.832 -780.000
Saldo budgettaire ruimte na dekkingsvoorstel 0 10.979 -1.446.652 -1.534.659

Voorstel te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Voorstel te honoreren prioriteiten

Bij het aanbieden van de Kadernota programmabegroting 2025-2028 brachten wij de uitbreidingsinvesteringen al zo goed mogelijk in beeld. In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2025–2028 geven wij u inzicht in welke prioriteiten wij in de programmabegroting 2025-2028 hebben opgenomen en u voorstellen vanuit uw budgetrecht te honoreren.. 

Met de prioriteiten die wij u voorstellen te honoreren volgen wij uw lijn om eerst af te maken waar we aan begonnen zijn vanuit het Raadsakkoord en het Coalitieakkoord. Echter zien wij dat hier de kosten van stijgen. Het benodigde budget voor het realiseren van een nieuw poppodium in Zierikzee is hier een voorbeeld van. Daarnaast nemen wij die prioriteiten op die nodig zijn om te (blijven) voldoen aan onze wettelijke taken. In het overzicht kunt u lezen aan welke activiteit (2e w-vraag of algemeen) deze prioriteiten bijdragen.

Dit betekent ook dat wij een aantal uitbreidingsinvesteringen zoals aangekondigd bij de Kadernota nu nog niet opnemen in deze programmabegroting. Wij stellen voor deze te betrekken bij de Kadernota voor de programmabegroting 2026-2029. In het Overzicht nog niet te honoreren prioriteiten vindt u welke dat zijn.

In onderstaande tabel geven wij weer wat de totale structurele en incidentele gevolgen zijn van de voorgestelde te honoreren prioriteiten:

2025 2026 2027 2028
Structurele prioriteiten 1.751.512 1.930.596 2.147.177 2.337.743
Incidentele prioriteiten 3.310.207 1.538.023 96.950
Totaal te honoreren prioriteiten 5.061.719 3.468.619 2.244.127 2.337.743

Dekkingsvoorstel incidentele prioriteiten

Terug naar navigatie - Dekkingsvoorstel incidentele prioriteiten

De toezichthouder van de provincie Zeeland toetst voor haar oordeel over onze begroting of deze structureel sluitend is. Voor het inzicht in het structurele begrotingssaldo en in het kader van duurzaam beleid, stellen we voor de incidenteel te honoreren prioriteiten te dekken met incidentele middelen. Hiermee houden we zuiver zicht op het structurele begrotingssaldo. Voor de dekking van de incidenteel te honoreren prioriteiten is de algemene reserve voor de gemeente een aangewezen dekkingsmiddel. We stellen dan ook voor om de incidentele prioriteiten te dekken uit de algemene reserve. Deze dekking is als zodanig in de u voorliggende programmabegroting verwerkt. 

Binnen de algemene reserve is voldoende ruimte om deze incidentele dekking op te vangen. Het saldo is aanzienlijk hoger dan vastgelegd in ons beleid (minimum € 4,0 miljoen) en ons weerstandsvermogen blijft ruim boven het vereiste van 1,5 keer het gekwantificeerde risicoprofiel. Dit wordt mede veroorzaakt door het over 2023 ontvangen dividend van de ZEH en het positieve rekeningsaldo in de jaarstukken 2023. 
Hierna geven wij u het onderdeel algemene reserve inzicht in het verloop van deze reserve na aftrek van de incidentele prioriteiten. 

Dekkingsvoorstel structurele prioriteiten

Terug naar navigatie - Dekkingsvoorstel structurele prioriteiten

De structurele prioriteiten komen ten laste van de budgettaire ruimte. Na het verwerken van de financiële consequenties van de structurele prioriteiten ziet de budgettaire ruimte er als volgt uit:

2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte bestaand beleid 359.680 1.853.575 -167.475 -64.916
Structurele prioriteiten -1.751.512 -1.930.596 -2.147.177 -2.337.743
Budgettaire ruimte na structurele prioriteiten -1.391.832 -77.021 -2.314.652 -2.402.659

Deze tabel laat zien dat er sprake is van een begrotingstekort. Dit vraagt maatregelen om de budgettaire ruimte te verruimen.

Voorstel verruiming structurele inkomsten

Terug naar navigatie - Voorstel verruiming structurele inkomsten

Om de budgettaire ruimte te verruimen  zien wij mogelijkheden om de volgende inkomsten structureel te verhogen:

2025 2026 2027 2028
Liggelden beroepsvaart 211.000 211.000 211.000 211.000
Verhogen parkeertarieven 157.000 157.000 157.000 157.000
Vrijval BCF 500.000 500.000 500.000 500.000
Totaal verruiming inkomsten 868.000 868.000 868.000 868.000

Liggelden beroepsvaart
De kostendekkendheid van de leges is uitvoerig onderzocht. Een besluit om de liggelden voor de beroepsvaart kostendekkend te maken levert een structureel voordeel op.

Verhogen parkeertarieven
Het is niet jaarlijks gebruikelijk om de parkeertarieven te indexeren. Dit is sinds 2022 niet meer gebeurd. We stellen voor de parkeertarieven in 2025 te indexeren met 7,85%. Dit betreft het indexeringspercentage van de overige belastingen voor 2024 (4,55%) en 2025 (3,3%). Dit betekent dat de parkeertarieven vanaf 2025 € 2,85 en € 2,15 bedragen. Dit is een extra structurele opbrengst.

Vrijval uit BTW-compensatiefonds (BCF)
Jaarlijks valt uit het BCF geld vrij in het gemeentefonds. Dit blijft naar verwachting ook de komende jaren zo. Gemeenten mogen de vrijval in het jaar 2023, die in 2024 wordt
afgerekend, ook voor de komende jaren als extra inkomsten uit de algemene uitkering begroten. Voor onze gemeente gaat dit over een bedrag van € 1 miljoen. Omdat hierin een onzekerheid schuilt over het daadwerkelijk realiseren hiervan, stellen wij de komende jaren hiervan € 500.000 als extra structurele inkomsten in de programmabegroting op te nemen.

Met het verwerken van deze verruiming van de inkomsten geeft de budgettaire ruimte het volgende beeld:

 

2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte bestaand beleid -1.391.832 -77.021 -2.314.652 -2.402.659
Structurele prioriteiten 868.000 868.000 868.000 868.000
Budgettaire ruimte inclusief verruiming inkomsten -523.832 790.979 -1.446.652 -1.534.659

Dekkingsvoorstellen 2025-2028

Terug naar navigatie - Dekkingsvoorstellen 2025-2028

Uit bovenstaande tabel blijkt dat we nog steeds een begrotingstekort hebben. In onderstaande tabel laten we hiertoe de dekkingsvoorstellen zien: 

2025 2026 2027 2028
Saldo budgettaire ruimte inclusief verruiming inkomsten -523.832 790.979 -1.446.652 -1.534.659
Dekking uit algemene reserve 523.832
Toevoeging algemene reserve voor tekort begroting 2024-2027 -780.000
Saldo budgettaire ruimte na dekking 10.979 -1.446.652 -1.534.659

Begrotingsadvies VNG
De VNG adviseert in haar begrotingsadvies om boekjaar 2025 sluitend te maken. En om hierbij rekening te houden met afspraken die hierover met de toezichthouder zijn gemaakt. Ook adviseert de VNG om voor 2026-2028 een reële begroting op te stellen. Door de tekorten in beeld te brengen nemen wij het advies over om de gevolgen van de korting van het Rijk zowel financieel als inhoudelijk zo scherp mogelijk te presenteren. 

Voorstel dekking budgettair tekort 2025
We stellen voor om het nadelige begrotingssaldo in 2025 te dekken uit de algemene reserve. 

Voorstel budgettair overschot 2026
In de programmabegroting 2024-2027 was er een negatieve budgettaire ruimte 2026 van € 780.000. Dit tekort dekte de raad uit de algemene reserve. We stellen voor uit het overschot van 2026 dit bedrag weer toe te voegen aan de algemene reserve. 

Voorstel budgettaire tekorten 2027-2028
In lijn met de begrotingscirculaire van de Gedeputeerde Staten en het begrotingsadvies van de VNG laten we in 2027 en 2028 een begrotingstekort zien. Dit is toegestaan zolang 2025 structureel en reëel in evenwicht is. In de toelichting op de baten en lasten kunt u lezen dat wij hieraan voldoen.

In haar begrotingscirculaire 2025 geeft de Provincie Zeeland aan dat 50% van de geprognosticeerde inkomsten uit het dividend van de ZEH ingezet mag worden als structureel dekkingsmiddel voor tekorten in de jaren 2025 tot en met 2028. Wij kiezen er bewust voor om in deze programmabegroting deze middelen nog niet structureel in te zetten, maar inzichtelijk te houden dat we de komende jaren te maken hebben met negatieve structurele begrotingssaldi. Door dit te laten zien wordt duidelijk dat we zonder de extra middelen vanuit dividend onze begroting niet sluitend krijgen. Dit is gelijk aan het beeld dat ook andere gemeenten in hun begroting presenteren en geeft een signaal af aan het Rijk.

Tegelijk vinden wij het ook verstandig om aan de besteding van de dividendgelden een afwegingskader te koppelen. We stellen dan ook voor de geprognosticeerde dividendgelden te storten in de reserve strategische visie en voorwaarden voor de besteding van de reserve strategische visie ook van toepassing te laten zijn op de dividendmiddelen. Dit geeft ons vanaf 2025 een duidelijk bestedingskader.

Om het nu ontstane structurele begrotingstekort te verkleinen onderzoeken we het komend jaar daarnaast ook of de rijksbijdragen voldoende zijn voor uitvoering van onze wettelijke taken Ook gaan we op zoek naar mogelijkheden om onze wettelijke en autonome structurele lasten te verlagen en naar verdere mogelijkheden om onze inkomsten te verhogen.

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
Voor de financiële positie is ook de stand en het verloop van de reserves en voorzieningen van belang. Voor het inzicht hierin verwijzen wij u naar de betreffende overzichten. Gezien de voorstellen ter dekking van de te honoreren prioriteiten en negatieve en positieve begrotingssaldi, gaan wij hier specifiek in op de gevolgen daarvan op de reserve uitvoering Strategische visie en de algemene reserve.

Reserve Uitvoering Strategische visie
In onderstaande tabel vindt u het verloop van de reserve Uitvoering Strategische visie (x 1 miljoen):

Reserve Strategische visie 2025 2026 2027 2028
Stand reserve 1-1 15,3 23,3 31,3 35,4
Mutaties bestaand beleid 0,4 0,4 0,4 0,6
Dekking pumptrack en speelkooi Renesse -0,1 0,1 0,0
Actualisatie dividend GBE Aqua -0,2 -0,2 -0,2 -0,4
Toevoegen dividend ZEH 7,8 7,8 3,9 3,9
Stand reserve 31-12 23,3 31,3 35,4 39,6

Bij de vaststelling van de begroting 2012-2015 heeft uw raad besloten binnen de algemene reserve een bedrag van € 12 miljoen te oormerken voor de uitvoering van de strategische visie.
Het geoormerkte bedrag stelt ons in staat (tot 2040) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen en die niet met ‘regulier’ geld (volledig) bekostigd kunnen worden.

Voor de aanwending van deze eenmalige middelen is besloten de volgende criteria te hanteren:

1.     Projecten of activiteiten waarvoor we het geld aanwenden, moeten bijdragen aan het behalen van doelen uit de strategische visie.
2.     De middelen zijn vooral bedoeld om knelpunten te helpen oplossen of onderzoeksvragen uit te voeren.
3.     De projecten of activiteiten zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma voor de periode waarbinnen we de uitgaven doen.
4.     Alvorens we een beroep doen op de gelden is afgewogen of er regulier geld beschikbaar is in de begroting.
5.     Daarnaast is onderzocht of externe bronnen, zoals subsidies, bij kunnen dragen aan bekostiging van het project of de activiteit.
6.     Bij het beschikbaar stellen van de middelen handelen we conform de regels van de Financiële Verordening.
7.     De uitgaven van de gelden zijn zichtbaar binnen de programmabegroting en programmaverantwoording, zodat de raad in staat is zijn controlerende taak uit te voeren.

Algemene reserve 2025 2026 2027 2028
Stand reserve 1-1 24,0 23,3 21 20,7
Geraamde toevoegingen en onttrekkingen bestaand beleid 3,1 -1,6 -0,2 -0,1
Dekking incidentele prioriteiten -3,3 -1,5 -0,1
Dekking budgettaire ruimte 2025 -0,5
Toevoeging budgettaire ruimte 2026 0,8
Stand reserve 31-12 na prioriteiten en dekkingsvoorstellen 23,3 21 20,7 20.6

Septembercirculaire 2024

Terug naar navigatie - Septembercirculaire 2024

Het raadsvoorstel over de septembercirculaire 2024 ontvangt de raad in de tweede helft van oktober 2024. Dit voorstel staat op de agenda van de begrotingsraad van 4 en 7 november 2024. De financiële consequenties hiervan betrekt uw raad bij de behandeling van de programmabegroting 2025-2028.

Te honoreren prioriteiten 2025-2028

Te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Te honoreren prioriteiten

In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2025–2028 zijn de beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen opgenomen die wij de raad voorstellen te honoreren. 

Te honoreren prioriteiten Investering Budgettaire beslag Dekking uit budgettaire ruimte Dekking uit algemene reserve 2e W-vraag
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
1.1 Economie sterk water gerelateerd
Zeeuws Beleid kringloopeconomie 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 1.1.9.1
1 fte Beleidsmedewerker circulaire economie 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 1.1.9.1
Dekking beleidsmedewerker circulaire economie uit CDOKE gelden -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 1.1.9.1
Aansluitpunt riolering passagiersschepen Bruinisse 250.000 11.583 11.473 11.363 11.583 11.473 11.363 Toelichting prioriteiten
1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
Opstellen Soort Management Plan 280.000 280.000 280.000 280.000 1.2.6.9
Dekking Opstellen Soort Management Plan uit bijdrage provincie -92.500 -92.500 -92.500 -92.500 1.2.6.9
0,5 fte Ecoloog 54.531 54.531 54.531 54.531 54.531 54.531 1.2.6.8
Dekking ecoloog uit CDOKE -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 1.2.6.8
Project akkerranden 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 Toelichting prioriteiten
Voortzetten en doorontwikkeling Living Lab Schouwen-Duiveland 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 1.2.5.1
Lobby zoet water – vervolg lobby activiteiten en onderzoek externe aanvoer 100.000 100.000 100.000 100.000 1.2.7.1
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
Fietsveilige inrichting Deltastraat Zierikzee 313.500 22.886 22.472 22.886 22.472 1.3.5.15
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
Randvoorwaardelijke kosten scholencluster Nieuwerkerk 920.210 76.378 74.860 73.341 76.378 74.860 73.341 2.1.6.16
Randvoorwaardelijke kosten scholencluster Oosterland 737.800 61.237 60.020 58.803 61.237 60.020 58.803 2.1.6.16
Exploitatiesubsidie sporthal SMC Bruinisse 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 Toelichting prioriteiten
Kinderopvanglocatie Oosterland bij nieuwe scholen 1.340.000 77.720 76.515 75.509 77.720 76.515 75.509 2.1.6.16
Dekking Kinderopvanglocatie Oosterland bij nieuwe scholen uit huuropbrengsten -77.720 -76.515 -75.509 -77.720 -76.515 -75.509 2.1.6.16
Kinderopvanglocatie Nieuwerkerk bij nieuwe scholen 1.438.100 83.410 82.224 81.037 83.410 82.224 81.037 2.1.6.16
Dekking Kinderopvanglocatie Nieuwerkerk bij nieuwe scholen uit huuropbrengsten -83.410 -82.224 -81.037 -83.410 -82.224 -81.037 2.1.6.16
Vervangen langdingsmat en beschermbak polstokinstallatie bij atletiekvereniging AV Delta Sport in Zierikzee 85.000 7.055 6.915 6.775 7.055 6.915 6.775 Toelichting prioriteiten
Subsidie Leger des Heils 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 Toelichting prioriteiten
1,22 fte formatie subsidieloket 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 2.1.4.2
2.2 Wonen naar wens
Raadsbesluit Beleids- en beheerplan Groen 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Opstellen woonzorgvisie 44.550 44.550 Toelichting prioriteiten
Integrale waterberging Burgh-Haamstede 40.000 3.320 3.254 3.320 3.254 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Extra onderhoud en dotatie aan de nog te vormen voorziening onderhoud civiele kunstwerken 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
0,67 fte voor complexe juridische ondersteuning omgevingstaken/IBT/VTH 70.000 70.000 70.000 70.000 Paragraaf bedrijfsvoering
2 fte Medewerker Ruimtelijke ordening en jurist voor uitvoering Omgevingswet 192.500 192.500 192.500 192.500 2.2.1.27
Dekking jurist en RO medewerker uit uitvoeringsbudget Omgevingswet -192.500 -192.500 -192.500 -192.500 2.2.1.27
1 fte Tekenaar voor de uitvoering van de Omgevingswet 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 2.2.1.47
Dekking deel Tekenaar uit bestaand budget -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 2.2.1.47
1 fte medewerker Basis administratie gebouwen (BAG) en tool voor mutatiesignalering 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 Toelichting prioriteiten
Opstellen beleid tijdelijke werknemers i.c.m. faciliteren in opgaven 15.000 15.000 15.000 15.000 2.2.1.9
Digitalisering ontheffingensysteem 50.000 50.000 Toelichting prioriteiten
Uitbreiding brandweerpost Renesse 458.500 33.471 32.865 33.471 32.865 2.2.2.14
Herinrichting Laone Renesse 1.650.000 120.450 120.450 2.2.4.17
Deels dekken Herinrichting Laone vanuit de maasvlaktegelden -900.000 -65.700 -65.700 2.2.4.17
Verkeersmaatregelen Dorpsweg Bruinisse 120.000 120.000 2.2.4.8
2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
Subsidie Stichting Koningsdag Zierikzee 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 Toelichting prioriteiten
Uitvoeringsbudget Cultuurvisie 2025-2028 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Toelichting prioriteiten
Onderhoud kunst in de openbare ruimte 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Toelichting prioriteiten
Sociale inclusie 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 2.3.1.8
Realisatie pumptrack Renesse 405.000 29.565 29.030 28.496 29.565 29.030 28.496 P10.4.6
Dekking Realisatie pumptrack Renesse uit reserve strategische visie -29.565 -29.030 -28.496 -29.565 -29.030 -28.496 P10.4.6
Realisatie speelkooi Renesse 120.000 11.960 11.696 11.432 11.960 11.696 11.432 P10.4.7
Dekking Realisatie speelkooi Renesse uit reserve strategische visie -11.960 -11.696 -11.432 -11.960 -11.696 -11.432 P10.4.7
Bijdrage diverse projecten uitvoering Programma Kunst, Cultuur en Erfgoed Burgh-Haamstede 20.000 20.000 P10.1.6
Dekking Bijdrage diverse projecten uitvoering Programma Kunst, Cultuur en Erfgoed Burgh-Haamstede uit budget Masterplannen -20.000 -20.000 P10.1.6
Bijdrage dorpsraad participatie uitvoering Dorpsvisie Burgh-Haamstede 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 P10.1.14
Dekking Bijdrage dorpsraad participatie uitvoering Dorpsvisie Burgh-Haamstede uit budget masterplannen -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 P10.1.14
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Uitbreiding subsidie SMWO 273.000 273.000 273.000 273.000 2.4.3.6
0,67 FTE gebruikersondersteuner Participatie 100.000 100.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte consulent WMO 86.850 86.850 86.850 86.850 2.4.1.1
Verlenging uitbreiding jongerenwerk SMWO 131.490 131.490 2.4.6.3
Voortzetting Kansrijk Wonen 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 2.4.2.10
Dekking voortzetting Kansrijk Wonen uit regiobudget Beschermd Wonen -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 2.4.2.10
Uitbreiding opbouwwerk SMWO 131.490 131.490 2.4.6.3
Herstelcentra Ammekare 192.000 192.000 2.4.2.10
AED eiland dekkend netwerk 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 Toelichting prioriteiten
Schouwen-Duiveland Vitaal 60.000 60.000 2.4.3.3
2 fte Jeugdconsulenten, waarvan 1 voor 1 jaar en 1 voor 2 jaar 173.700 86.850 173.700 86.850 2.4.1.1
Subsidie Stichting Odensehuis 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 Toelichting prioriteiten
Aanvullende kosten inzet buurtsportcoaches SD Vitaal 91.304 91.304 2.4.3.4
Subsidie Stichting SMWO Meedenkers 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 2.1.4.2
Onderzoek m.b.t. formatie en optimalisatie processen Sociaal Domein 55.000 55.000 2.4.1.1
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Restauratiekosten carillon Zuidhavenpoort en Gasthuiskerk/Beuze Zierikzee 135.000 7.830 7.719 7.607 7.830 7.719 7.607 Toelichting prioriteiten
Uitvoeringsprogramma Erfgoedvisie 2024-2027 15.000 30.000 15.000 30.000 3.1.3.11
Rolstoel/rollatorvriendelijk routes in de gemeente Schouwen-Duiveland 61.950 61.950 61.950 61.950 61.950 61.950 3.1.6.5
Planontwikkeling ringwalburg, cofinanciering Erfgoed Deal 395.000 395.000 3.1.3.17
Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 400.000 400.000 3.1.3.15
4. Bestuur en Burgerzaken
Aanpak ondermijning 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 4.1.1.3
Overhead
Extra middelen beloningsbeleid 360.000 425.000 585.000 725.000 360.000 425.000 585.000 725.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Ondersteuning activiteiten m.b.t AVG 15.000 15.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte Arbeidsmarktspecialist 86.400 86.400 86.400 86.400 Paragraaf bedrijfsvoering
Dekking Arbeidsmarktspecialist uit bestaand budget -23.000 -23.000 -23.000 -23.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Aanschaf applicatie t.b.v. versterken procesgericht werken en denken 100.000 50.000 50.000 50.000 100.000 50.000 50.000 50.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte financiële coach voor team financieel beheer 77.250 77.250 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte Medewerker Processen WWL 100.000 100.000 100.000 100.000 Paragraaf bedrijfsvoering
0,78 fte Senior ondersteuner financieel advies 67.550 67.550 67.550 67.550 Paragraaf bedrijfsvoering
1,0 fte procesanalist ICT voor het zaaksysteem 77.250 77.250 Paragraaf bedrijfsvoering
0,89 fte Senior ondersteuner P&C cyclus 77.200 77.200 77.200 77.200 Paragraaf bedrijfsvoering
0,55 fte bestuurssecretariaat 38.056 38.056 38.056 38.056 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte afdelingssecretaresse 45.667 45.667 45.667 45.667 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte Beleidsondersteuner Staf BV2 80.000 80.000 80.000 80.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Totaal te honoreren prioriteiten 6.993.110 5.061.719 3.468.618 2.244.126 2.337.742 1.751.512 1.930.595 2.147.176 2.337.742 3.310.207 1.538.023 96.950 0

Toelichting overige prioriteiten

Terug naar navigatie - Toelichting overige prioriteiten

In bovenstaande tabellen is in de laatste kolom aangegeven waar in de begroting de toelichting van de betreffende prioriteit te vinden is. Voor de prioriteiten waar elders in de begroting geen toelichting is opgenomen volgt deze hieronder:

Aansluitpunt riolering passagiersschepen Bruinisse 
Met ingang van 1 januari 2025 geldt er een lozingsverbod voor zowel ‘grijs’ (water uit keukens en wasruimtes) als ‘zwart’ water (afkomstig van een toilet) afkomstig van alle passagiersschepen, zoals riviercruise- en hotelschepen, dagtochtschepen, charterschepen en rondvaartboten die meer dan 12 personen kunnen vervoeren. Om deze schepen te faciliteren is er een inname punt nodig voor het benoemde afvalwater. Doordat dit soort schepen in de vluchthaven van Bruinisse aanmeren is er daar een aansluitpunt op het riool nodig. 
 
Vervangen landingsmat en beschermbak polsstokinstallatie bij atletiekvereniging AV Delta Sport in Zierikzee
De landingsmat van de polsstokinstallatie is versleten en aangevreten door konijnen en ander ongedierte. Omdat de regels van de KNAU (atletiekbond) zijn aangepast is de afmeting van de mat ook veranderd. Bij de vervanging van de landingsmat moeten we daarom ook de beschermbak vervangen. Om konijnenvraat in de toekomst te voorkomen voeren we deze uitvoeren met een liftsysteem, zodat wildvraat in de toekomst niet meer mogelijk is. 

Project akkerranden 
In navolging van de motie “akkerrandenproject” stellen we een plan van aanpak voor de voortzetting hiervan per 1 januari 2025. Op de lijst te honoreren prioriteiten 2025-2028 nemen wij voor de uitvoering hiervan een structureel bedrag op van € 50.000 per jaar. 

Opstellen woonzorgvisie 
Vanaf 2026 geldt de wettelijke verplichting voor gemeenten om een woonzorgvisie te hebben. Vanwege de gewenste en noodzakelijke herijking van de woonvisie is er voor gekozen om nu al de woonvisie te vervangen door een woonzorgvisie. Voor een gedegen en volwaardige woonzorgvisie is het inhuren van expertise noodzakelijk.

Integrale waterberging Burgh-Haamstede 
 Voor diverse huidige en toekomstige ontwikkelingen in Burgh-Haamstede willen we circa 350 m3 waterberging realiseren. Daarbij optimaliseren we in samenspraak met het Waterschap Scheldestromen de bestaande watergangen naar deze waterberging toe . 

Medewerker Basis administratie gebouwen (BAG) en tool voor mutatiesignalering 
Het huidige takenpakket is in de afgelopen jaren uitgebreid. Zo zijn er de structurele taken mutatiesignalering en de nameting van gebruiksoppervlakte naar aanleiding van vragen vanuit de Samenwerking belastingen voor de WOZ erbij gekomen. Daarnaast hebben we nog het nodige te doen om de BAG-registraties verder kwalitatief op orde te brengen en te houden. Zo hebben we nog een forse opgave in het in kaart brengen van alle vergunningvrije bouwwerken op recreatieterreinen.

Digitalisering ontheffingensysteem
Ons huidige ontheffingensysteem gaan we actualiseren en digitaliseren. Door het systeem te digitaliseren hebben we ten alle tijden een actueel beeld van ontheffingen en sorteren we voor op het mogelijk gaan handhaven met camera’s. Voor het uitbouwen van ons bestaande parkeervergunningensysteem naar een digitaal ontheffingensysteem hebben we externe expertise nodig. 
 
Uitvoeringsbudget Cultuurvisie 2025-2028
Betreft een jaarlijks uitvoeringsbudget om de aan de Cultuurvisie gekoppelde activiteiten uit te kunnen voeren. 
 
Onderhoud kunst in de openbare ruimte
Voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte zijn middelen nodig om onderhoudsachterstand en onherstelbare schade aan kunst in de openbare ruimte te voorkomen.

AED eiland dekkend netwerk
We zetten in op een AED met een eiland dekkend netwerk waarin onderhoud, controle en een vrijwilligerspool structureel is geborgd.

Restauratiekosten carillon Zuidhavenpoort en Gasthuiskerk/Beuze Zierikzee
Voor de restauratie van het carillon van de Zuidhavenpoort en de Gasthuiskerk/Beuze in Zierikzee nemen we een investeringskrediet op als cofinanciering voor 2 subsidieaanvragen bij de Provincie Zeeland. 

Subsidies
In de de lijst te honoreren prioriteiten zijn verscheidende aanvragen van organisaties gehonoreerd. Het gaat in totaal om 7 organisaties waarbij sprake is van tijdelijke en structurele verhogingen. Het gaat hierbij om verhogingen vanwege uiteenlopende redenen. Zo gaat het om verlenging van activiteiten, maar ook om compensatie van stijgingen van energie- en/of personeelslasten die niet opgevangen kunnen worden binnen de reguliere indexaties. De grootste stijgingen hebben wij toegelicht bij de betreffende activiteiten.   

 

Nog niet te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Tabel nog niet te honoreren prioriteiten
Niet te honoreren prioriteiten, te betrekken bij de kadernota 2026-2029 Investering Budgettaire beslag
2025 2026 2027 2028
1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
Biodiversiteit-agenda 45.000 45.000 45.000 45.000
Subsidie Stichting Natuur- en Milieu- educatie Schouwen-Duiveland 2.400 2.400 2.400 2.400
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
1 fte Ondernemersloket 96.250 96.250 96.250 96.250
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
Verbouwingskosten Wijkcentrum Malta 3.198.000 295.434 290.157 284.881
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Training professionals op voorkoming van vechtscheiding 100.000
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Kerkenvisie fase 2 vervolgacties 17.500 17.500 17.500 17.500
Stadspoorten Zierikzee, onderzoek publieke toegankelijkheid 5.000
Subsidie Stichting Door de Wind 12.000 12.000 12.000 12.000
Subsidie Stichting Cultuur en Erfgoed Brouwershaven 10.000 10.000 10.000 10.000
Bouwkundige en inrichtingskosten herbestemming Gravensteen bij Stadhuismuseum 250.000 18.250 17.920 17.590
Totaal nog niet te honoreren prioriteiten 3.448.000 288.150 496.834 491.227 485.621

Overzicht verloop van de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht
Reserve (x € 1.000) Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 31-12-2025 Mutaties 2026 Saldo 31-12-2026 Mutaties 2027 Saldo 31-12-2027 Mutaties 2028 Saldo 31-12-2028
Algemene reserve 24.074 -699 23.375 -2.412 20.963 -328 20.634 -33 20.601
Uitvoering Strategische visie 15.521 8.020 23.542 7.979 31.520 4.107 35.628 4.108 39.736
Algemene reserve Zuidhoek 1.191 - 1.191 - 1.191 - 1.191 - 1.191
Subtotaal algemene reserves 40.787 7.321 48.107 5.566 53.674 3.779 57.453 4.075 61.528
Algemene reserve Ontwikkelingsbedrijf 2.136 -258 1.878 -162 1.716 -356 1.360 -595 765
Bovenwijkse voorzieningen 290 379 669 59 727 34 761 -116 644
Egalisatie algemene uitkering 2.139 -650 1.489 - 1.489 - 1.489 - 1.489
Dekking afschrijvingslasten 5.730 -376 5.354 -376 4.978 -376 4.602 -374 4.227
Bestemmingsreserve Regiovisie 519 975 1.494 - 1.494 - 1.494 - 1.494
Kabels en leidingen 1.744 -81 1.664 - 1.664 - 1.664 - 1.664
Woonwagenlocaties 275 - 275 - 275 - 275 - 275
Transitiefonds 3.430 - 3.430 - 3.430 - 3.430 - 3.430
Investeringssubsidies Zuidhoek 1.654 -122 1.532 -119 1.413 -119 1.294 -119 1.174
Calamiteiten Zuidhoek 400 - 400 - 400 - 400 - 400
Re-integratie Zuidhoek 98 - 98 - 98 - 98 - 98
Arbeidsgerelateerde kosten Zuidhoek 465 - 465 - 465 - 465 - 465
Boventallige arbeidsplaatsen Zuidhoek 22 - 22 - 22 - 22 - 22
Woonconcepten 10.634 - 10.634 - 10.634 - 10.634 - 10.634
GBE Aqua 12.798 - 12.798 - 12.798 - 12.798 - 12.798
Subtotaal bestemmingsreserves 42.334 -133 42.201 -599 41.602 -817 40.785 -1.205 39.580
Totaal reserves 83.120 7.188 90.308 4.968 95.276 2.962 98.238 2.870 101.108

Overzicht verloop van de voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht Voorzieningen x € 1.000
Voorziening (x € 1.000) Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 31-12-2025 Mutaties 2026 Saldo 31-12-2026 Mutaties 2027 Saldo 31-12-2027 Mutaties 2028 Saldo 31-12-2028
Pensioen voormalige wethouders 1.845 -70 1.776 -70 1.706 -70 1.636 -70 1.566
Achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte - - - - - - - - -
Achterstallig onderhoud wegen - - - - - - - - -
Risico precariobelasting kabels en leidingen 4.362 - 4.362 - 4.362 - 4.362 - 4.362
Verlofsparen 158 - 158 - 158 - 158 - 158
Frictiekosten 234 -227 7 - 7 - 7 - 7
Natuurcompensatie - - - - -