Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

Uiteenzetting van de financiële positie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

In de Toelichting op de staat van baten en lasten vermelden wij de meerjarig beschikbare budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid en laten wij zien wat de invloed is van de gehonoreerde prioriteiten, de dekking daarvan en de gevolgen van de aangenomen amendementen. In dit hoofdstuk maken wij voor u de gevolgen van de gehonoreerde prioriteiten, de dekking daarvan en de aangenomen amendementen transparant. Daarmee geven wij inzicht in de financiële positie. 

Saldo budgettaire ruimte aangeboden programmabegroting

Terug naar navigatie - Saldo budgettaire ruimte aangeboden programmabegroting

Zoals is toegelicht in het onderdeel Toelichting op de staat van baten en lasten, is het saldo van de budgettaire ruimte in de aangeboden programmabegroting 2025-2028 als volgt:  (x € 1.000):

2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte bestaand beleid 359.680 1.853.575 -167.475 -64.916
Te honoreren prioriteiten -5.061.719 -3.468.619 -2.244.127 -2.337.743
Verruiming inkomsten 868.000 868.000 868.000 868.000
Incidentele prioriteiten dekken uit algemene reserve 3.310.207 1.538.023 96.950
Dekking saldo uit/toevoegen aan algemene reserve 523.832 -780.000
Saldo budgettaire ruimte aangeboden programmabegroting 2025-2028 0 10.979 -1.446.652 -1.534.659

Voorstel te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Voorstel te honoreren prioriteiten

Bij het aanbieden van de Kadernota programmabegroting 2025-2028 brachten wij de uitbreidingsinvesteringen al zo goed mogelijk in beeld. In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2025–2028 geven wij u inzicht in welke prioriteiten wij in de programmabegroting 2025-2028 hebben opgenomen en u voorstellen vanuit uw budgetrecht te honoreren.

Met de prioriteiten die wij u voorstellen te honoreren volgen wij uw lijn om eerst af te maken waar we aan begonnen zijn vanuit het Raadsakkoord en het Coalitieakkoord. Echter zien wij dat hier de kosten van stijgen. Het benodigde budget voor het realiseren van een nieuw poppodium in Zierikzee is hier een voorbeeld van. Daarnaast nemen wij die prioriteiten op die nodig zijn om te (blijven) voldoen aan onze wettelijke taken. In het overzicht kunt u lezen aan welke activiteit (2e w-vraag of algemeen) deze prioriteiten bijdragen.

Dit betekent ook dat wij een aantal uitbreidingsinvesteringen zoals aangekondigd bij de Kadernota nu nog niet opnemen in deze programmabegroting. Wij stellen voor deze te betrekken bij de Kadernota voor de programmabegroting 2026-2029. In het Overzicht nog niet te honoreren prioriteiten vindt u welke dat zijn.

In onderstaande tabel geven wij weer wat de totale structurele en incidentele gevolgen zijn van de voorgestelde te honoreren prioriteiten. De raad stemde met het vaststellen van de programmabegroting op 7 november 2024 in met de voorgestelde prioriteiten.

2025 2026 2027 2028
Structurele prioriteiten 1.751.512 1.930.596 2.147.177 2.337.743
Incidentele prioriteiten 3.310.207 1.538.023 96.950
Totaal te honoreren prioriteiten 5.061.719 3.468.619 2.244.127 2.337.743

Dekkingsvoorstel incidentele prioriteiten

Terug naar navigatie - Dekkingsvoorstel incidentele prioriteiten

Omschrijving (toelichting)

De toezichthouder van de provincie Zeeland toetst voor haar oordeel over onze begroting of deze structureel sluitend is. Voor het inzicht in het structurele begrotingssaldo en in het kader van duurzaam beleid, stelden we voor de incidenteel te honoreren prioriteiten te dekken met incidentele middelen. Hiermee houden we zuiver zicht op het structurele begrotingssaldo. Voor de dekking van de incidenteel te honoreren prioriteiten is de algemene reserve voor de gemeente een aangewezen dekkingsmiddel. We stelden dan ook voor om de incidentele prioriteiten te dekken uit de algemene reserve. De raad stemde met het vaststellen van deze programmabegroting in met deze dekking.

Binnen de algemene reserve is voldoende ruimte om deze incidentele dekking op te vangen. Het saldo is aanzienlijk hoger dan vastgelegd in ons beleid (minimum € 4,0 miljoen) en ons weerstandsvermogen blijft ruim boven het vereiste van 1,5 keer het gekwantificeerde risicoprofiel. Dit wordt mede veroorzaakt door het over 2023 ontvangen dividend van de ZEH en het positieve rekeningsaldo in de jaarstukken 2023. 
Hierna geven wij u het onderdeel algemene reserve inzicht in het verloop van deze reserve na aftrek van de incidentele prioriteiten. 

Dekkingsvoorstel structurele prioriteiten

Terug naar navigatie - Dekkingsvoorstel structurele prioriteiten

De structurele prioriteiten komen ten laste van de budgettaire ruimte. Na het verwerken van de financiële consequenties van de structurele prioriteiten ziet de budgettaire ruimte er als volgt uit:

2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte bestaand beleid 359.680 1.853.575 -167.475 -64.916
Structurele prioriteiten -1.751.512 -1.930.596 -2.147.177 -2.337.743
Budgettaire ruimte na structurele prioriteiten -1.391.832 -77.021 -2.314.652 -2.402.659

Deze tabel laat zien dat er sprake is van een begrotingstekort. Dit vraagt maatregelen om de budgettaire ruimte te verruimen.

Voorstel verruiming structurele inkomsten

Terug naar navigatie - Voorstel verruiming structurele inkomsten

Om de budgettaire ruimte te verruimen  zien wij mogelijkheden om de volgende inkomsten structureel te verhogen. De raad stemde met het vaststellen van de programmabegroting in met deze verruiming, met uitzondering va de hoogte van de liggelden beroepsvaart. Hiervoor nam de raad voorafgaand aan de begrotingsbehandeling een apart raadsbesluit. Dit lichten we verderop in dit begrotingsonderdeel nader toe.

2025 2026 2027 2028
Liggelden beroepsvaart 211.000 211.000 211.000 211.000
Verhogen parkeertarieven 157.000 157.000 157.000 157.000
Vrijval BCF 500.000 500.000 500.000 500.000
Totaal verruiming inkomsten 868.000 868.000 868.000 868.000

Liggelden beroepsvaart
De kostendekkendheid van de leges is uitvoerig onderzocht. Een besluit om de liggelden voor de beroepsvaart kostendekkend te maken levert een structureel voordeel op.  De raad besloot na aanbieding van de programmabegroting deze kostendekkendheid gefaseerd in te voeren.

Verhogen parkeertarieven
Het is niet jaarlijks gebruikelijk om de parkeertarieven te indexeren. Dit is sinds 2022 niet meer gebeurd. We stellen voor de parkeertarieven in 2025 te indexeren met 7,85%. Dit betreft het indexeringspercentage van de overige belastingen voor 2024 (4,55%) en 2025 (3,3%). Dit betekent dat de parkeertarieven vanaf 2025 € 2,85 en € 2,15 bedragen. Dit is een extra structurele opbrengst.

Vrijval uit BTW-compensatiefonds (BCF)
Jaarlijks valt uit het BCF geld vrij in het gemeentefonds. Dit blijft naar verwachting ook de komende jaren zo. Gemeenten mogen de vrijval in het jaar 2023, die in 2024 wordt
afgerekend, ook voor de komende jaren als extra inkomsten uit de algemene uitkering begroten. Voor onze gemeente gaat dit over een bedrag van € 1 miljoen. Omdat hierin een onzekerheid schuilt over het daadwerkelijk realiseren hiervan, stellen wij de komende jaren hiervan € 500.000 als extra structurele inkomsten in de programmabegroting op te nemen.

Met het verwerken van deze verruiming van de inkomsten geeft de budgettaire ruimte het volgende beeld:

 

2025 2026 2027 2028
Budgettaire ruimte na structurele prioriteiten -1.391.832 -77.021 -2.314.652 -2.402.659
Verruiming inkomsten 868.000 868.000 868.000 868.000
Budgettaire ruimte inclusief verruiming inkomsten -523.832 790.979 -1.446.652 -1.534.659

Dekkingsvoorstellen 2025-2028

Terug naar navigatie - Dekkingsvoorstellen 2025-2028

Uit bovenstaande tabel blijkt dat we nog steeds een begrotingstekort hebben. In onderstaande tabel laten we hiertoe de dekkingsvoorstellen zien. De raad stemde met het vaststellen van de programmabegroting in met deze voorstellen.

2025 2026 2027 2028
Saldo budgettaire ruimte inclusief verruiming inkomsten -523.832 790.979 -1.446.652 -1.534.659
Dekking uit algemene reserve 523.832
Toevoeging algemene reserve voor tekort begroting 2024-2027 -780.000
Saldo budgettaire ruimte na dekking 0 10.979 -1.446.652 -1.534.659

Begrotingsadvies VNG
De VNG adviseert in haar begrotingsadvies om boekjaar 2025 sluitend te maken. En om hierbij rekening te houden met afspraken die hierover met de toezichthouder zijn gemaakt. Ook adviseert de VNG om voor 2026-2028 een reële begroting op te stellen. Door de tekorten in beeld te brengen nemen wij het advies over om de gevolgen van de korting van het Rijk zowel financieel als inhoudelijk zo scherp mogelijk te presenteren. 

Voorstel dekking budgettair tekort 2025
We stellen voor om het nadelige begrotingssaldo in 2025 te dekken uit de algemene reserve. 

Voorstel budgettair overschot 2026
In de programmabegroting 2024-2027 was er een negatieve budgettaire ruimte 2026 van € 780.000. Dit tekort dekte de raad uit de algemene reserve. We stellen voor uit het overschot van 2026 dit bedrag weer toe te voegen aan de algemene reserve. 

Voorstel budgettaire tekorten 2027-2028
In lijn met de begrotingscirculaire van de Gedeputeerde Staten en het begrotingsadvies van de VNG laten we in 2027 en 2028 een begrotingstekort zien. Dit is toegestaan zolang 2025 structureel en reëel in evenwicht is. In de toelichting op de baten en lasten kunt u lezen dat wij hieraan voldoen.

In haar begrotingscirculaire 2025 geeft de Provincie Zeeland aan dat 50% van de geprognosticeerde inkomsten uit het dividend van de ZEH ingezet mag worden als structureel dekkingsmiddel voor tekorten in de jaren 2025 tot en met 2028. Wij kiezen er bewust voor om in deze programmabegroting deze middelen nog niet structureel in te zetten, maar inzichtelijk te houden dat we de komende jaren te maken hebben met negatieve structurele begrotingssaldi. Door dit te laten zien wordt duidelijk dat we zonder de extra middelen vanuit dividend onze begroting niet sluitend krijgen. Dit is gelijk aan het beeld dat ook andere gemeenten in hun begroting presenteren en geeft een signaal af aan het Rijk.

Tegelijk vinden wij het ook verstandig om aan de besteding van de dividendgelden een afwegingskader te koppelen. We stellen dan ook voor de geprognosticeerde dividendgelden te storten in de reserve strategische visie en voorwaarden voor de besteding van de reserve strategische visie ook van toepassing te laten zijn op de dividendmiddelen. Dit geeft ons vanaf 2025 een duidelijk bestedingskader.

Om het nu ontstane structurele begrotingstekort te verkleinen onderzoeken we het komend jaar daarnaast ook of de rijksbijdragen voldoende zijn voor uitvoering van onze wettelijke taken Ook gaan we op zoek naar mogelijkheden om onze wettelijke en autonome structurele lasten te verlagen en naar verdere mogelijkheden om onze inkomsten te verhogen.

Septembercirculaire 2024

Terug naar navigatie - Septembercirculaire 2024

Omschrijving (toelichting)

Het raadsvoorstel over de septembercirculaire 2024 stelde de raad op 7 november 2024 vast voor behandeling van het raadsvoorstel Programmabegroting 2025-2028.  De financiële consequenties hiervan betrok uw raad bij de behandeling van de programmabegroting 2025-2028.

Financiële gevolgen geamendeerde programmabegroting

Terug naar navigatie - Financiële gevolgen geamendeerde programmabegroting

Omschrijving (toelichting)

De raad stelde op 7 november 2024 de programmabegroting 2025-2028 vast, rekening houdend met de financiële gevolgen van 3 raadsbesluiten en  inclusief 12 aangenomen amendementen. Vanuit deze gevolgen nam de raad het besluit het daardoor ontstane begrotingstekort in 2025 van € 771.777 te dekken uit de algemene reserve.  In onderstaande tabel zijn de financiële gevolgen zichtbaar gemaakt.

Excel-tabel

2025 2026 2027 2028
Saldo budgettaire ruimte aangeboden programmabegroting 0 10.979 -1.446.652 -1.534.659
Besluiten van invloed op de aangeboden programmabegroting:
GGD Zeeland - Raadsbesluit 26 september 2024 -64.935 -64.935 -64.935 -64.935
Kostendekkenheid Havens - Raadsbesluit 17 oktober 2024 -169.092 -126.819 -84.546 -42.273
Septembercirculaire 2024 - Raadsbesluit bij begrotingsraad 1.249.191 1.271.333 1.268.909
Saldo budgettaire ruimte voor begrotingsbehandeling -234.027 1.068.416 -324.800 -372.958
Aangenomen amendementen:
A01-Parkeer en informeer met het nieuwe Dynamische Systeem - -2.492 -2.437 -2.382
A02-Verlenging pilot Kernenmanager 2025 -120.000 - - -
A03-Lokale energieopslag stimuleren - - - -
A04-Realiseren ondernemersloket in 2025 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250
A05-MKB vouchers voor innovatie en ontwikkeling - - - -
A06-Betekenisvolle beleidsindicatoren vanaf 2026 - - - -
A07-Aanpassing Bernhardstraat Burgh-Haamstede -150.000 - - -
A08-Verbeteren verkeersveiligheid bij Scharendijke -65.000 - - -
A10-Eenmalige subsidie Radio SD -35.000 - - -
A11-Informatiecampagne Odensehuis -25.000 - - -
A12-Bijdrage Joodse begraafplaats -1.500 -1.500 -1.500 -1.500
A15-Biodiversiteit agenda -45.000 -45.000 -45.000 -45.000
Saldo budgettaire ruimte na aangenomen amendementen -771.777 923.174 -469.987 -518.090
Dekking saldo 2025 uit algemene reserve 771.777
Saldo budgettaire ruimte na dekking saldo 2025 uit algemene reserve 0 923.174 -469.987 -518.090

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Voor de financiële positie is ook de stand en het verloop van de reserves en voorzieningen van belang. Voor het inzicht hierin verwijzen wij u naar de betreffende overzichten. Gezien de voorstellen ter dekking van de te honoreren prioriteiten en negatieve en positieve begrotingssaldi, gaan wij hier specifiek in op de gevolgen daarvan op de reserve uitvoering Strategische visie en de algemene reserve.

Reserve Uitvoering Strategische visie
In onderstaande tabel vindt u het verloop van de reserve Uitvoering Strategische visie (x 1 miljoen):

Reserve Strategische visie 2025 2026 2027 2028
Stand reserve 1-1 15,3 23,3 31,3 35,4
Mutaties bestaand beleid 0,4 0,4 0,4 0,6
Dekking pumptrack en speelkooi Renesse -0,1 0,1 0,0
Actualisatie dividend GBE Aqua -0,2 -0,2 -0,2 -0,4
Toevoegen dividend ZEH 7,8 7,8 3,9 3,9
Stand reserve 31-12 23,3 31,3 35,4 39,6

Bij de vaststelling van de begroting 2012-2015 heeft uw raad besloten binnen de algemene reserve een bedrag van € 12 miljoen te oormerken voor de uitvoering van de strategische visie.
Het geoormerkte bedrag stelt ons in staat (tot 2040) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen en die niet met ‘regulier’ geld (volledig) bekostigd kunnen worden.

Voor de aanwending van deze eenmalige middelen is besloten de volgende criteria te hanteren:

1.     Projecten of activiteiten waarvoor we het geld aanwenden, moeten bijdragen aan het behalen van doelen uit de strategische visie.
2.     De middelen zijn vooral bedoeld om knelpunten te helpen oplossen of onderzoeksvragen uit te voeren.
3.     De projecten of activiteiten zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma voor de periode waarbinnen we de uitgaven doen.
4.     Alvorens we een beroep doen op de gelden is afgewogen of er regulier geld beschikbaar is in de begroting.
5.     Daarnaast is onderzocht of externe bronnen, zoals subsidies, bij kunnen dragen aan bekostiging van het project of de activiteit.
6.     Bij het beschikbaar stellen van de middelen handelen we conform de regels van de Financiële Verordening.
7.     De uitgaven van de gelden zijn zichtbaar binnen de programmabegroting en programmaverantwoording, zodat de raad in staat is zijn controlerende taak uit te voeren.

Algemene Reserve
In onderstaande tabel vindt u het verloop van de algemene reserve, inclusief de na aanbieding van de programmabegroting genomen raadsbesluiten en de aangenomen amendementen. (x 1 miljoen):

Algemene reserve 2025 2026 2027 2028
Stand reserve 1-1 24,0 22,5 20,2 19,9
Geraamde toevoegingen en onttrekkingen bestaand beleid 3,1 -1,6 -0,2 -0,1
Dekking incidentele prioriteiten -3,3 -1,5 -0,1
Dekking budgettaire ruimte 2025 -0,5
Toevoeging budgettaire ruimte 2026 0,8
Dekking genomen raadsbesluiten en aangenomen amendementen -0,8
Stand reserve 31-12 na prioriteiten en dekkingsvoorstellen 22,5 20,2 19,9 19,8

Te honoreren prioriteiten 2025-2028

Te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Te honoreren prioriteiten

In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2025–2028 zijn de beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen opgenomen die wij de raad voorstellen te honoreren. 

Te honoreren prioriteiten Investering Budgettaire beslag Dekking uit budgettaire ruimte Dekking uit algemene reserve 2e W-vraag
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
1.1 Economie sterk water gerelateerd
Zeeuws Beleid kringloopeconomie 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 1.1.9.1
1 fte Beleidsmedewerker circulaire economie 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 1.1.9.1
Dekking beleidsmedewerker circulaire economie uit CDOKE gelden -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 1.1.9.1
Aansluitpunt riolering passagiersschepen Bruinisse 250.000 11.583 11.473 11.363 11.583 11.473 11.363 Toelichting prioriteiten
1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
Opstellen Soort Management Plan 280.000 280.000 280.000 280.000 1.2.6.9
Dekking Opstellen Soort Management Plan uit bijdrage provincie -92.500 -92.500 -92.500 -92.500 1.2.6.9
0,5 fte Ecoloog 54.531 54.531 54.531 54.531 54.531 54.531 1.2.6.8
Dekking ecoloog uit CDOKE -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 1.2.6.8
Project akkerranden 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 Toelichting prioriteiten
Voortzetten en doorontwikkeling Living Lab Schouwen-Duiveland 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 1.2.5.1
Lobby zoet water – vervolg lobby activiteiten en onderzoek externe aanvoer 100.000 100.000 100.000 100.000 1.2.7.1
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
Fietsveilige inrichting Deltastraat Zierikzee 313.500 22.886 22.472 22.886 22.472 1.3.5.15
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
Randvoorwaardelijke kosten scholencluster Nieuwerkerk 920.210 76.378 74.860 73.341 76.378 74.860 73.341 2.1.6.16
Randvoorwaardelijke kosten scholencluster Oosterland 737.800 61.237 60.020 58.803 61.237 60.020 58.803 2.1.6.16
Exploitatiesubsidie sporthal SMC Bruinisse 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 Toelichting prioriteiten
Kinderopvanglocatie Oosterland bij nieuwe scholen 1.340.000 77.720 76.515 75.509 77.720 76.515 75.509 2.1.6.16
Dekking Kinderopvanglocatie Oosterland bij nieuwe scholen uit huuropbrengsten -77.720 -76.515 -75.509 -77.720 -76.515 -75.509 2.1.6.16
Kinderopvanglocatie Nieuwerkerk bij nieuwe scholen 1.438.100 83.410 82.224 81.037 83.410 82.224 81.037 2.1.6.16
Dekking Kinderopvanglocatie Nieuwerkerk bij nieuwe scholen uit huuropbrengsten -83.410 -82.224 -81.037 -83.410 -82.224 -81.037 2.1.6.16
Vervangen langdingsmat en beschermbak polstokinstallatie bij atletiekvereniging AV Delta Sport in Zierikzee 85.000 7.055 6.915 6.775 7.055 6.915 6.775 Toelichting prioriteiten
Subsidie Leger des Heils 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 Toelichting prioriteiten
1,22 fte formatie subsidieloket 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 2.1.4.2
2.2 Wonen naar wens
Raadsbesluit Beleids- en beheerplan Groen 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Opstellen woonzorgvisie 44.550 44.550 Toelichting prioriteiten
Integrale waterberging Burgh-Haamstede 40.000 3.320 3.254 3.320 3.254 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Extra onderhoud en dotatie aan de nog te vormen voorziening onderhoud civiele kunstwerken 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
0,67 fte voor complexe juridische ondersteuning omgevingstaken/IBT/VTH 70.000 70.000 70.000 70.000 Paragraaf bedrijfsvoering
2 fte Medewerker Ruimtelijke ordening en jurist voor uitvoering Omgevingswet 192.500 192.500 192.500 192.500 2.2.1.27
Dekking jurist en RO medewerker uit uitvoeringsbudget Omgevingswet -192.500 -192.500 -192.500 -192.500 2.2.1.27
1 fte Tekenaar voor de uitvoering van de Omgevingswet 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 2.2.1.47
Dekking deel Tekenaar uit bestaand budget -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 2.2.1.47
1 fte medewerker Basis administratie gebouwen (BAG) en tool voor mutatiesignalering 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 Toelichting prioriteiten
Opstellen beleid tijdelijke werknemers i.c.m. faciliteren in opgaven 15.000 15.000 15.000 15.000 2.2.1.9
Digitalisering ontheffingensysteem 50.000 50.000 Toelichting prioriteiten
Uitbreiding brandweerpost Renesse 458.500 33.471 32.865 33.471 32.865 2.2.2.14
Herinrichting Laone Renesse 1.650.000 120.450 120.450 2.2.4.17
Deels dekken Herinrichting Laone vanuit de maasvlaktegelden -900.000 -65.700 -65.700 2.2.4.17
Verkeersmaatregelen Dorpsweg Bruinisse 120.000 120.000 2.2.4.8
2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
Subsidie Stichting Koningsdag Zierikzee 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 Toelichting prioriteiten
Uitvoeringsbudget Cultuurvisie 2025-2028 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Toelichting prioriteiten
Onderhoud kunst in de openbare ruimte 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Toelichting prioriteiten
Sociale inclusie 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 2.3.1.8
Realisatie pumptrack Renesse 405.000 29.565 29.030 28.496 29.565 29.030 28.496 P10.4.6
Dekking Realisatie pumptrack Renesse uit reserve strategische visie -29.565 -29.030 -28.496 -29.565 -29.030 -28.496 P10.4.6
Realisatie speelkooi Renesse 120.000 11.960 11.696 11.432 11.960 11.696 11.432 P10.4.7
Dekking Realisatie speelkooi Renesse uit reserve strategische visie -11.960 -11.696 -11.432 -11.960 -11.696 -11.432 P10.4.7
Bijdrage diverse projecten uitvoering Programma Kunst, Cultuur en Erfgoed Burgh-Haamstede 20.000 20.000 P10.1.6
Dekking Bijdrage diverse projecten uitvoering Programma Kunst, Cultuur en Erfgoed Burgh-Haamstede uit budget Masterplannen -20.000 -20.000 P10.1.6
Bijdrage dorpsraad participatie uitvoering Dorpsvisie Burgh-Haamstede 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 P10.1.14
Dekking Bijdrage dorpsraad participatie uitvoering Dorpsvisie Burgh-Haamstede uit budget masterplannen -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 P10.1.14
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Uitbreiding subsidie SMWO 273.000 273.000 273.000 273.000 2.4.3.6
0,67 FTE gebruikersondersteuner Participatie 100.000 100.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte consulent WMO 86.850 86.850 86.850 86.850 2.4.1.1
Verlenging uitbreiding jongerenwerk SMWO 131.490 131.490 2.4.6.3
Voortzetting Kansrijk Wonen 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 2.4.2.10
Dekking voortzetting Kansrijk Wonen uit regiobudget Beschermd Wonen -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 2.4.2.10
Uitbreiding opbouwwerk SMWO 131.490 131.490 2.4.6.3
Herstelcentra Ammekare 192.000 192.000 2.4.2.10
AED eiland dekkend netwerk 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 Toelichting prioriteiten
Schouwen-Duiveland Vitaal 60.000 60.000 2.4.3.3
2 fte Jeugdconsulenten, waarvan 1 voor 1 jaar en 1 voor 2 jaar 173.700 86.850 173.700 86.850 2.4.1.1
Subsidie Stichting Odensehuis 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 Toelichting prioriteiten
Aanvullende kosten inzet buurtsportcoaches SD Vitaal 91.304 91.304 2.4.3.4
Subsidie Stichting SMWO Meedenkers 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 2.1.4.2
Onderzoek m.b.t. formatie en optimalisatie processen Sociaal Domein 55.000 55.000 2.4.1.1
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Restauratiekosten carillon Zuidhavenpoort en Gasthuiskerk/Beuze Zierikzee 135.000 7.830 7.719 7.607 7.830 7.719 7.607 Toelichting prioriteiten
Uitvoeringsprogramma Erfgoedvisie 2024-2027 15.000 30.000 15.000 30.000 3.1.3.11
Rolstoel/rollatorvriendelijk routes in de gemeente Schouwen-Duiveland 61.950 61.950 61.950 61.950 61.950 61.950 3.1.6.5
Planontwikkeling ringwalburg, cofinanciering Erfgoed Deal 395.000 395.000 3.1.3.17
Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 400.000 400.000 3.1.3.15
4. Bestuur en Burgerzaken
Aanpak ondermijning 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 4.1.1.3
Overhead
Extra middelen beloningsbeleid 360.000 425.000 585.000 725.000 360.000 425.000 585.000 725.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Ondersteuning activiteiten m.b.t AVG 15.000 15.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte Arbeidsmarktspecialist 86.400 86.400 86.400 86.400 Paragraaf bedrijfsvoering
Dekking Arbeidsmarktspecialist uit bestaand budget -23.000 -23.000 -23.000 -23.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Aanschaf applicatie t.b.v. versterken procesgericht werken en denken 100.000 50.000 50.000 50.000 100.000 50.000 50.000 50.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte financiële coach voor team financieel beheer 77.250 77.250 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte Medewerker Processen WWL 100.000 100.000 100.000 100.000 Paragraaf bedrijfsvoering
0,78 fte Senior ondersteuner financieel advies 67.550 67.550 67.550 67.550 Paragraaf bedrijfsvoering
1,0 fte procesanalist ICT voor het zaaksysteem 77.250 77.250 Paragraaf bedrijfsvoering
0,89 fte Senior ondersteuner P&C cyclus 77.200 77.200 77.200 77.200 Paragraaf bedrijfsvoering
0,55 fte bestuurssecretariaat 38.056 38.056 38.056 38.056 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte afdelingssecretaresse 45.667 45.667 45.667 45.667 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte Beleidsondersteuner Staf BV2 80.000 80.000 80.000 80.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Totaal te honoreren prioriteiten 6.993.110 5.061.719 3.468.618 2.244.126 2.337.742 1.751.512 1.930.595 2.147.176 2.337.742 3.310.207 1.538.023 96.950 0

Toelichting overige prioriteiten

Terug naar navigatie - Toelichting overige prioriteiten

Omschrijving (toelichting)

In bovenstaande tabellen is in de laatste kolom aangegeven waar in de begroting de toelichting van de betreffende prioriteit te vinden is. Voor de prioriteiten waar elders in de begroting geen toelichting is opgenomen volgt deze hieronder:

Aansluitpunt riolering passagiersschepen Bruinisse 
Met ingang van 1 januari 2025 geldt er een lozingsverbod voor zowel ‘grijs’ (water uit keukens en wasruimtes) als ‘zwart’ water (afkomstig van een toilet) afkomstig van alle passagiersschepen, zoals riviercruise- en hotelschepen, dagtochtschepen, charterschepen en rondvaartboten die meer dan 12 personen kunnen vervoeren. Om deze schepen te faciliteren is er een inname punt nodig voor het benoemde afvalwater. Doordat dit soort schepen in de vluchthaven van Bruinisse aanmeren is er daar een aansluitpunt op het riool nodig. 
 
Vervangen landingsmat en beschermbak polsstokinstallatie bij atletiekvereniging AV Delta Sport in Zierikzee
De landingsmat van de polsstokinstallatie is versleten en aangevreten door konijnen en ander ongedierte. Omdat de regels van de KNAU (atletiekbond) zijn aangepast is de afmeting van de mat ook veranderd. Bij de vervanging van de landingsmat moeten we daarom ook de beschermbak vervangen. Om konijnenvraat in de toekomst te voorkomen voeren we deze uitvoeren met een liftsysteem, zodat wildvraat in de toekomst niet meer mogelijk is. 

Project akkerranden 
In navolging van de motie “akkerrandenproject” stellen we een plan van aanpak voor de voortzetting hiervan per 1 januari 2025. Op de lijst te honoreren prioriteiten 2025-2028 nemen wij voor de uitvoering hiervan een structureel bedrag op van € 50.000 per jaar. 

Opstellen woonzorgvisie 
Vanaf 2026 geldt de wettelijke verplichting voor gemeenten om een woonzorgvisie te hebben. Vanwege de gewenste en noodzakelijke herijking van de woonvisie is er voor gekozen om nu al de woonvisie te vervangen door een woonzorgvisie. Voor een gedegen en volwaardige woonzorgvisie is het inhuren van expertise noodzakelijk.

Integrale waterberging Burgh-Haamstede 
 Voor diverse huidige en toekomstige ontwikkelingen in Burgh-Haamstede willen we circa 350 m3 waterberging realiseren. Daarbij optimaliseren we in samenspraak met het Waterschap Scheldestromen de bestaande watergangen naar deze waterberging toe . 

Medewerker Basis administratie gebouwen (BAG) en tool voor mutatiesignalering 
Het huidige takenpakket is in de afgelopen jaren uitgebreid. Zo zijn er de structurele taken mutatiesignalering en de nameting van gebruiksoppervlakte naar aanleiding van vragen vanuit de Samenwerking belastingen voor de WOZ erbij gekomen. Daarnaast hebben we nog het nodige te doen om de BAG-registraties verder kwalitatief op orde te brengen en te houden. Zo hebben we nog een forse opgave in het in kaart brengen van alle vergunningvrije bouwwerken op recreatieterreinen.

Digitalisering ontheffingensysteem
Ons huidige ontheffingensysteem gaan we actualiseren en digitaliseren. Door het systeem te digitaliseren hebben we ten alle tijden een actueel beeld van ontheffingen en sorteren we voor op het mogelijk gaan handhaven met camera’s. Voor het uitbouwen van ons bestaande parkeervergunningensysteem naar een digitaal ontheffingensysteem hebben we externe expertise nodig. 
 
Uitvoeringsbudget Cultuurvisie 2025-2028
Betreft een jaarlijks uitvoeringsbudget om de aan de Cultuurvisie gekoppelde activiteiten uit te kunnen voeren. 
 
Onderhoud kunst in de openbare ruimte
Voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte zijn middelen nodig om onderhoudsachterstand en onherstelbare schade aan kunst in de openbare ruimte te voorkomen.

AED eiland dekkend netwerk
We zetten in op een AED met een eiland dekkend netwerk waarin onderhoud, controle en een vrijwilligerspool structureel is geborgd.

Restauratiekosten carillon Zuidhavenpoort en Gasthuiskerk/Beuze Zierikzee
Voor de restauratie van het carillon van de Zuidhavenpoort en de Gasthuiskerk/Beuze in Zierikzee nemen we een investeringskrediet op als cofinanciering voor 2 subsidieaanvragen bij de Provincie Zeeland. 

Subsidies
In de de lijst te honoreren prioriteiten zijn verscheidende aanvragen van organisaties gehonoreerd. Het gaat in totaal om 7 organisaties waarbij sprake is van tijdelijke en structurele verhogingen. Het gaat hierbij om verhogingen vanwege uiteenlopende redenen. Zo gaat het om verlenging van activiteiten, maar ook om compensatie van stijgingen van energie- en/of personeelslasten die niet opgevangen kunnen worden binnen de reguliere indexaties. De grootste stijgingen hebben wij toegelicht bij de betreffende activiteiten.   

 

Gehonoreerde prioriteiten 2025-2028

Gehonoreerde prioriteiten 2025-2028 inclusief amendementen

Terug naar navigatie - Gehonoreerde prioriteiten 2025-2028 inclusief amendementen

Excel-tabel

Gehonoreerde prioriteiten Investering Budgettaire beslag Dekking uit budgettaire ruimte Dekking uit algemene reserve 2e W-vraag
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
1.1 Economie sterk water gerelateerd
Zeeuws Beleid kringloopeconomie 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 24.738 1.1.9.1
1 fte Beleidsmedewerker circulaire economie 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 1.1.9.1
Dekking beleidsmedewerker circulaire economie uit CDOKE gelden -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 -96.250 1.1.9.1
Aansluitpunt riolering passagiersschepen Bruinisse 250.000 11.583 11.473 11.363 11.583 11.473 11.363 Toelichting prioriteiten
1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
Opstellen Soort Management Plan 280.000 280.000 280.000 280.000 1.2.6.9
Dekking Opstellen Soort Management Plan uit bijdrage provincie -92.500 -92.500 -92.500 -92.500 1.2.6.9
0,5 fte Ecoloog 54.531 54.531 54.531 54.531 54.531 54.531 1.2.6.8
Dekking ecoloog uit CDOKE -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 -54.531 1.2.6.8
Project akkerranden 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 Toelichting prioriteiten
Voortzetten en doorontwikkeling Living Lab Schouwen-Duiveland 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 105.000 1.2.5.1
Lobby zoet water – vervolg lobby activiteiten en onderzoek externe aanvoer 100.000 100.000 100.000 100.000 1.2.7.1
Biodiversiteit (amendement A15) 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000 1.2.6.10
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
1 fte Ondernemersloket (amendement A4) 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 96.250 1.3.3.3
Verlengen pilot Kernenmanager tot eind 2025 (amendement A2) 120.000 120.000 1.3.2.6
Fietsveilige inrichting Deltastraat Zierikzee 313.500 22.886 22.472 22.886 22.472 1.3.5.15
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
Randvoorwaardelijke kosten scholencluster Nieuwerkerk 920.210 76.378 74.860 73.341 76.378 74.860 73.341 2.1.6.16
Randvoorwaardelijke kosten scholencluster Oosterland 737.800 61.237 60.020 58.803 61.237 60.020 58.803 2.1.6.16
Exploitatiesubsidie sporthal SMC Bruinisse 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 Toelichting prioriteiten
Kinderopvanglocatie Oosterland bij nieuwe scholen 1.340.000 77.720 76.515 75.509 77.720 76.515 75.509 2.1.6.16
Dekking Kinderopvanglocatie Oosterland bij nieuwe scholen uit huuropbrengsten -77.720 -76.515 -75.509 -77.720 -76.515 -75.509 2.1.6.16
Kinderopvanglocatie Nieuwerkerk bij nieuwe scholen 1.438.100 83.410 82.224 81.037 83.410 82.224 81.037 2.1.6.16
Dekking Kinderopvanglocatie Nieuwerkerk bij nieuwe scholen uit huuropbrengsten -83.410 -82.224 -81.037 -83.410 -82.224 -81.037 2.1.6.16
Vervangen langdingsmat en beschermbak polstokinstallatie bij atletiekvereniging AV Delta Sport in Zierikzee 85.000 7.055 6.915 6.775 7.055 6.915 6.775 Toelichting prioriteiten
Subsidie Leger des Heils 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 Toelichting prioriteiten
1,22 fte formatie subsidieloket 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 113.417 2.1.4.2
2.2 Wonen naar wens
Raadsbesluit Beleids- en beheerplan Groen 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 568.031 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Opstellen woonzorgvisie 44.550 44.550 Toelichting prioriteiten
Integrale waterberging Burgh-Haamstede 40.000 3.320 3.254 3.320 3.254 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Extra onderhoud en dotatie aan de nog te vormen voorziening onderhoud civiele kunstwerken 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 118.000 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
0,67 fte voor complexe juridische ondersteuning omgevingstaken/IBT/VTH 70.000 70.000 70.000 70.000 Paragraaf bedrijfsvoering
2 fte Medewerker Ruimtelijke ordening en jurist voor uitvoering Omgevingswet 192.500 192.500 192.500 192.500 2.2.1.27
Dekking jurist en RO medewerker uit uitvoeringsbudget Omgevingswet -192.500 -192.500 -192.500 -192.500 2.2.1.27
1 fte Tekenaar voor de uitvoering van de Omgevingswet 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 86.850 2.2.1.47
Dekking deel Tekenaar uit bestaand budget -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 2.2.1.47
1 fte medewerker Basis administratie gebouwen (BAG) en tool voor mutatiesignalering 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 78.500 Toelichting prioriteiten
Opstellen beleid tijdelijke werknemers i.c.m. faciliteren in opgaven 15.000 15.000 15.000 15.000 2.2.1.9
Digitalisering ontheffingensysteem 50.000 50.000 Toelichting prioriteiten
Uitbreiding brandweerpost Renesse 458.500 33.471 32.865 33.471 32.865 2.2.2.14
Herinrichting Laone Renesse 1.650.000 120.450 120.450 2.2.4.17
Deels dekken Herinrichting Laone vanuit de maasvlaktegelden -900.000 -65.700 -65.700 2.2.4.17
Verkeersmaatregelen Dorpsweg Bruinisse 120.000 120.000 2.2.4.8
Parkeer en Informeer met het nieuwe Dynamische Systeem (amendement A1) 25.000 2.492 2.437 2.382 2.492 2.437 2.382 P10.4.4
Aanpassing Bernardstraat Burgh-Haamstede (amendement A7) 150.000 150.000 P10.1.17
Verbetering verkeersveiligheid bij Scharendijke 65.000 65.000 2.2.4.18
2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
Subsidie Stichting Koningsdag Zierikzee 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 8.010 Toelichting prioriteiten
Uitvoeringsbudget Cultuurvisie 2025-2028 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Toelichting prioriteiten
Onderhoud kunst in de openbare ruimte 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Toelichting prioriteiten
Sociale inclusie 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 2.3.1.8
Realisatie pumptrack Renesse 405.000 29.565 29.030 28.496 29.565 29.030 28.496 P10.4.6
Dekking Realisatie pumptrack Renesse uit reserve strategische visie -29.565 -29.030 -28.496 -29.565 -29.030 -28.496 P10.4.6
Realisatie speelkooi Renesse 120.000 11.960 11.696 11.432 11.960 11.696 11.432 P10.4.7
Dekking Realisatie speelkooi Renesse uit reserve strategische visie -11.960 -11.696 -11.432 -11.960 -11.696 -11.432 P10.4.7
Bijdrage diverse projecten uitvoering Programma Kunst, Cultuur en Erfgoed Burgh-Haamstede 20.000 20.000 P10.1.6
Dekking Bijdrage diverse projecten uitvoering Programma Kunst, Cultuur en Erfgoed Burgh-Haamstede uit budget Masterplannen -20.000 -20.000 P10.1.6
Bijdrage dorpsraad participatie uitvoering Dorpsvisie Burgh-Haamstede 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500 P10.1.14
Dekking Bijdrage dorpsraad participatie uitvoering Dorpsvisie Burgh-Haamstede uit budget masterplannen -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 P10.1.14
Eenmalige subsidie Radio SD (amendement A10) 35.000 35.000 2.3.1.11
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Uitbreiding subsidie SMWO 273.000 273.000 273.000 273.000 2.4.3.6
0,67 FTE gebruikersondersteuner Participatie 100.000 100.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte consulent WMO 86.850 86.850 86.850 86.850 2.4.1.1
Verlenging uitbreiding jongerenwerk SMWO 131.490 131.490 2.4.6.3
Voortzetting Kansrijk Wonen 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 86.000 2.4.2.10
Dekking voortzetting Kansrijk Wonen uit regiobudget Beschermd Wonen -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 2.4.2.10
Uitbreiding opbouwwerk SMWO 131.490 131.490 2.4.6.3
Herstelcentra Ammekare 192.000 192.000 2.4.2.10
AED eiland dekkend netwerk 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 Toelichting prioriteiten
Schouwen-Duiveland Vitaal 60.000 60.000 2.4.3.3
2 fte Jeugdconsulenten, waarvan 1 voor 1 jaar en 1 voor 2 jaar 173.700 86.850 173.700 86.850 2.4.1.1
Subsidie Stichting Odensehuis 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 9.892 Toelichting prioriteiten
lnformatiecampagne Odensehuis (amendement A11) 25.000 25.000 2.4.3.9
Aanvullende kosten inzet buurtsportcoaches SD Vitaal 91.304 91.304 2.4.3.4
Subsidie Stichting SMWO Meedenkers 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 13.574 2.1.4.2
Onderzoek m.b.t. formatie en optimalisatie processen Sociaal Domein 55.000 55.000 2.4.1.1
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Restauratiekosten carillon Zuidhavenpoort en Gasthuiskerk/Beuze Zierikzee 135.000 7.830 7.719 7.607 7.830 7.719 7.607 Toelichting prioriteiten
Uitvoeringsprogramma Erfgoedvisie 2024-2027 15.000 30.000 15.000 30.000 3.1.3.11
Rolstoel/rollatorvriendelijk routes in de gemeente Schouwen-Duiveland 61.950 61.950 61.950 61.950 61.950 61.950 3.1.6.5
Planontwikkeling ringwalburg, cofinanciering Erfgoed Deal 395.000 395.000 3.1.3.11
Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 400.000 400.000 3.1.3.15
Financiële bijdrage Joodse begraafplaats (amendement A12) 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 3.1.3.17
4. Bestuur en Burgerzaken
Aanpak ondermijning 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 4.1.1.3
Overhead
Extra middelen beloningsbeleid 360.000 425.000 585.000 725.000 360.000 425.000 585.000 725.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Ondersteuning activiteiten m.b.t AVG 15.000 15.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte Arbeidsmarktspecialist 86.400 86.400 86.400 86.400 Paragraaf bedrijfsvoering
Dekking Arbeidsmarktspecialist uit bestaand budget -23.000 -23.000 -23.000 -23.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Aanschaf applicatie t.b.v. versterken procesgericht werken en denken 100.000 50.000 50.000 50.000 100.000 50.000 50.000 50.000 Paragraaf bedrijfsvoering
1 fte financiële coach voor team financieel beheer 77.250 77.250 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte Medewerker Processen WWL 100.000 100.000 100.000 100.000 Paragraaf bedrijfsvoering
0,78 fte Senior ondersteuner financieel advies 67.550 67.550 67.550 67.550 Paragraaf bedrijfsvoering
1,0 fte procesanalist ICT voor het zaaksysteem 77.250 77.250 Paragraaf bedrijfsvoering
0,89 fte Senior ondersteuner P&C cyclus 77.200 77.200 77.200 77.200 Paragraaf bedrijfsvoering
0,55 fte bestuurssecretariaat 38.056 38.056 38.056 38.056 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte afdelingssecretaresse 45.667 45.667 45.667 45.667 Paragraaf bedrijfsvoering
0,67 fte Beleidsondersteuner Staf BV2 80.000 80.000 80.000 80.000 Paragraaf bedrijfsvoering
Totaal te honoreren prioriteiten 7.018.110 5.599.469 3.613.860 2.389.313 2.482.874 2.289.262 2.075.837 2.292.363 2.482.874 3.310.207 1.538.023 96.950 0

Nog niet te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Tabel nog niet te honoreren prioriteiten
Niet te honoreren prioriteiten, te betrekken bij de kadernota 2026-2029 Investering Budgettaire beslag
2025 2026 2027 2028
1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
Subsidie Stichting Natuur- en Milieu- educatie Schouwen-Duiveland 2.400 2.400 2.400 2.400
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
Verbouwingskosten Wijkcentrum Malta 3.198.000 295.434 290.157 284.881
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Training professionals op voorkoming van vechtscheiding 100.000
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Kerkenvisie fase 2 vervolgacties 17.500 17.500 17.500 17.500
Stadspoorten Zierikzee, onderzoek publieke toegankelijkheid 5.000
Subsidie Stichting Door de Wind 12.000 12.000 12.000 12.000
Subsidie Stichting Cultuur en Erfgoed Brouwershaven 10.000 10.000 10.000 10.000
Bouwkundige en inrichtingskosten herbestemming Gravensteen bij Stadhuismuseum 250.000 18.250 17.920 17.590
Totaal nog niet te honoreren prioriteiten 3.448.000 146.900 355.584 349.977 344.371

Overzicht verloop van de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht
Reserve (x € 1.000) Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 31-12-2025 Mutaties 2026 Saldo 31-12-2026 Mutaties 2027 Saldo 31-12-2027 Mutaties 2028 Saldo 31-12-2028
Algemene reserve 24.074 -699 23.375 -2.412 20.963 -328 20.634 -33 20.601
Uitvoering Strategische visie 15.521 8.020 23.542 7.979 31.520 4.107 35.628 4.108 39.736
Algemene reserve Zuidhoek 1.191 - 1.191 - 1.191 - 1.191 - 1.191
Subtotaal algemene reserves 40.787 7.321 48.107 5.566 53.674 3.779 57.453 4.075 61.528
Algemene reserve Ontwikkelingsbedrijf 2.136 -258 1.878 -162 1.716 -356 1.360 -595 765
Bovenwijkse voorzieningen 290 379 669 59 727 34 761 -116 644
Egalisatie algemene uitkering 2.139 -650 1.489 - 1.489 - 1.489 - 1.489
Dekking afschrijvingslasten 5.730 -376 5.354 -376 4.978 -376 4.602 -374 4.227
Bestemmingsreserve Regiovisie 519 975 1.494 - 1.494 - 1.494 - 1.494
Kabels en leidingen 1.744 -81 1.664 - 1.664 - 1.664 - 1.664
Woonwagenlocaties 275 - 275 - 275 - 275 - 275
Transitiefonds 3.430 - 3.430 - 3.430 - 3.430 - 3.430
Investeringssubsidies Zuidhoek 1.654 -122 1.532 -119 1.413 -119 1.294 -119 1.174
Calamiteiten Zuidhoek 400 - 400 - 400 - 400 - 400
Re-integratie Zuidhoek 98 - 98 - 98 - 98 - 98
Arbeidsgerelateerde kosten Zuidhoek 465 - 465 - 465 - 465 - 465
Boventallige arbeidsplaatsen Zuidhoek 22 - 22 - 22 - 22 - 22
Woonconcepten 10.634 - 10.634 - 10.634 - 10.634 - 10.634
GBE Aqua 12.798 - 12.798 - 12.798 - 12.798 - 12.798
Subtotaal bestemmingsreserves 42.334 -133 42.201 -599 41.602 -817 40.785 -1.205 39.580
Totaal reserves 83.120 7.188 90.308 4.968 95.276 2.962 98.238 2.870 101.108

Overzicht verloop van de voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht Voorzieningen x € 1.000
Voorziening (x € 1.000) Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 31-12-2025 Mutaties 2026 Saldo 31-12-2026 Mutaties 2027 Saldo 31-12-2027 Mutaties 2028 Saldo 31-12-2028
Pensioen voormalige wethouders 1.845 -70 1.776 -70 1.706 -70 1.636 -70 1.566
Achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte - - - - - - - - -
Achterstallig onderhoud wegen - - - - - - - - -
Risico precariobelasting kabels en leidingen 4.362 - 4.362 - 4.362 - 4.362 - 4.362
Verlofsparen 158 - 158 - 158 - 158 - 158
Frictiekosten 234 -227 7 - 7 - 7 - 7
Natuurcompensatie - - - - - - - - -
Totaal voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 6.599 -297 6.302 -70 6.233 -70 6.163 -70 6.093
Onderhoud gemeentelijke gebouwen 958 -101 857 -436 422 -176 246 -176 71
Onderhoud gebouwen reiniging 412 -8 404 -2 402 17 419 17 436
Onderhoud Zuidhoek 453 -405 48 21 69 21 91 -80 11
Baggerbeheersplan 1.108 -67 1.040 -21 1.019 -21 997 -21 976
Speelruimte 173 -12 161 -12 149 -12 136 -12 124
Riool groot onderhoud 3.859 -249 3.610 -249 3.361 -250 3.111 -152 2.959
Ruimen begraafplaatsen 395 69 464 69 533 69 601 69 670
Totaal voorzieningen ter egalisatie van kosten 7.357 -773 6.584 -630 5.954 -352 5.602 -356 5.246
Riool vervangingsinvesteringen 8.459 93 8.552 182 8.733 247 8.980 1.042 10.022
Totaal voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven 8.459 93 8.552 182 8.733 247 8.980 1.042 10.022
Vuilverwerking 626 31 657 131 788 212 1.000 79 1.079
Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) 4.467 -289 4.179 -283 3.896 -1.097 2.799 -138 2.661
Ruimtelijke ontwikkelingen 13 - 13 - 13 - 13 - 13
Totaal voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is 5.106 -258 4.849 -152 4.697 -885 3.812 -59 3.753
Totaal voorzieningen 27.522 -1.235 26.287 -670 25.617 -1.060 24.557 558 25.115
Overige voorzieningen (x € 1.000) Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 31-12-2025 Mutaties 2026 Saldo 31-12-2026 Mutaties 2027 Saldo 31-12-2027 Mutaties 2028 Saldo 31-12-2028
Dubieuze debiteuren 176 - 176 - 176 - 176 - 176
Dubieuze debiteuren WWL 185 40 225 40 265 40 305 40 345
Bouwgrondexploitatie 2.122 - 2.122 - 2.122 - 2.122 - 2.122
Totaal overige voorzieningen 2.483 40 2.523 40 2.563 40 2.603 40 2.643

Geprognosticeerde meerjarige balans 2025-2028

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
Bedragen in x € 1.000
ACTIVA Beginbalans 2025 Eindbalans 2025 Eindbalans 2026 Eindbalans 2027 Eindbalans 2028 PASSIVA Beginbalans 2025 Eindbalans 2025 Eindbalans 2026 Eindbalans 2027 Eindbalans 2028
VASTE ACTIVA VASTE PASSIVA
Eigen vermogen
Immateriële vaste activa 940 1.171 1.152 1.133 1.115 Algemene reserves 40.787 48.107 53.674 57.453 61.528
Materiële vaste activa 143.869 156.871 167.588 176.106 178.808 Bestemmingsreserves 42.334 42.201 41.602 40.785 39.580
Financiële vaste activa 20.073 20.073 20.073 20.073 20.073 Onbestemd resultaat - - 11 -1.436 -2.970
Totaal eigen vermogen 83.121 90.308 95.287 96.802 98.138
Vreemd vermogen
Voorzieningen 27.522 26.287 25.617 24.557 25.115
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar 93.445 86.682 79.911 87.925 88.514
Totaal vreemd vermogen 120.967 112.969 105.528 112.482 113.629
Totaal vaste activa 164.882 178.115 188.813 197.312 199.996 Totaal vaste passiva 204.088 203.277 200.815 209.284 211.767
VLOTTENDE ACTIVA VLOTTENDE PASSIVA
Voorraden 3.523 1.468 3.153 3.733 3.764
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 38.045 27.140 13.713 13.286 12.936 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 8.794 9.071 9.047 9.398 9.078
Liquide middelen 500 500 500 500 500
Overlopende activa 17.234 16.065 15.236 15.662 15.049 Overlopende passiva 11.302 10.940 11.553 11.811 11.400
Totaal vlottende activa 59.302 45.173 32.602 33.181 32.249 Totaal vlottende passiva 20.096 20.011 20.600 21.209 20.478
Totaal generaal 224.184 223.288 221.415 230.493 232.245 224.184 223.288 221.415 230.493 232.245

EMU-saldo

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

In het BBV (artikel 20) is de verplichting opgenomen dat gemeenten het EMU-saldo verstrekken over het voorafgaande begrotingsjaar, het actuele jaar en het volgende jaar (x € 1.000):

Omschrijving Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
1 Exploitatiesaldo voor toevoeging aan c.q. onttrekking aan reserves 13.263 7.188 4.979
2 Mutaties (im-) materiële activa -8.446 -13.234 -10.716
3 Mutaties voorzieningen -4.605 -1.235 -670
4 Mutaties voorraden -1.235 2.055 -1.685
5 Boekwinst bij verkoop effecten en (im-)materiële vaste activa 0 0 0
Berekend EMU-saldo -1.022 -5.226 -8.092

Het EMU-saldo is het saldo van inkomsten en uitgaven met derden van de overheid op transactiebasis in een bepaalde periode. Eenvoudig gezegd geeft het EMU-saldo aan of er in een bepaald jaar met reële transacties meer geld uitgegeven is dan er in dat jaar is binnengekomen of dat er netto geld overgehouden is. Het EMU-saldo is daarmee een indicatie voor de ontwikkeling van de liquiditeits- en financiële positie (eigen vermogen en schulden) van de gemeente. Het EMU-saldo heeft een vergelijkbare functie als het kasstroomoverzicht in het bedrijfsleven.

Het EMU-saldo kan gezien worden als een extra financieel kengetal naast de andere vijf verplichte financiële kengetallen, zoals de solvabiliteit en de (netto) schuldquote. Een structureel negatief EMU-saldo is reden tot zorg; dit geeft aan dat we jaar-op-jaar meer geld uitgeven dan we ontvangen.  We krijgen daardoor een lagere flexibiliteit van de exploitatie (er is structureel sprake van hogere afschrijvings- en rentelasten).

Het saldo voor 2025 komt uit op € 5,2 miljoen negatief, wat in EMU-termen betekent dat de uitgaven € 5,2 miljoen hoger zijn dan de inkomsten als gevolg van een hogere mutatie in de (im)materiele vaste activa ten opzichte van het exploitatiesaldo.