Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026 - 2029
    1. Blz. 2 Beleidsbegroting
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 Aanbiedingsbrief
      2. Blz. 5 Programma 1 Werken
        1. Blz. 6 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 7 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 8 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 9 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 10 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 11 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 12 1.1.1. We versterken de watereconomie.
            2. Blz. 13 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 14 1.1.6.8. We voeren de regeling voor een innovatiefonds energieoplag uit (Amendement A3 programmabegroting 2025-2028).
              2. Blz. 15 1.1.6.4. We blijven elektrisch rijden stimuleren door samen met de markt extra laadinfrastructuur te realiseren en bij kleinschalige mobiliteitsprojecten elektrisch vervoer te faciliteren
            3. Blz. 16 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
            4. Blz. 17 1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
            5. Blz. 18 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
              1. Blz. 19 1.1.9.6. We voeren het beleid uit op het gebied van circulaire economie
          4. Blz. 20 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 21 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 22 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
          1. Blz. 23 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 24 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 25 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 26 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
              1. Blz. 27 1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
              2. Blz. 28 1.2.5.7. Wij werken samen met provincie Zeeland, waterschap Scheldestromen en andere partijen aan een sterk, klimaat robuust en toekomstbestendig landelijk gebied en leveren onze bijdrage aan het Zeeuwse Gebiedsprogramma Landelijk Gebied en Natuur en
            2. Blz. 29 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
              1. Blz. 30 1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
              2. Blz. 31 1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
              3. Blz. 32 1.2.6.8. We stellen een visie Biodiversiteit op
              4. Blz. 33 1.2.6.9. We stellen een Soort Management Plan op
              5. Blz. 34 1.2.6.10. We voeren de biodiversiteitsagenda uit (Amendement A15 programmabegroting 2025-2028)
            3. Blz. 35 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
              1. Blz. 36 1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
          4. Blz. 37 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 38 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 39 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 40 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 41 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 42 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 43 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 44 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
            2. Blz. 45 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 46 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
              2. Blz. 47 1.3.2.7. We zetten de functie kernenmanager voort in 2026-2028
            3. Blz. 48 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 49 1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers (inclusief Amendement A5 programmabegroting 2025-2028)
              2. Blz. 50 1.3.3.7. We actualiseren de Horecavisie
            4. Blz. 51 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
            5. Blz. 52 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 53 1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
              2. Blz. 54 1.3.5.16. Gebiedsontwikkeling Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
              3. Blz. 55 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
          4. Blz. 56 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 57 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 58 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 59 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 60 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 61 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 62 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 63 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 64 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 65 1.4.2.1. We bieden werkzoekenden passende ondersteuning naar werk.
              2. Blz. 66 1.4.2.7. We werken regionaal samen aan een evenwichtige arbeidsmarkt
              3. Blz. 67 1.4.2.9. We voeren de participatiewet optimaal uit
          4. Blz. 68 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
          5. Blz. 69 WAT MAG HET KOSTEN?
      3. Blz. 70 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 71 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 72 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 73 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 74 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 75 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 76 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 77 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 78 2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
              2. Blz. 79 2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
              3. Blz. 80 2.1.1.18. We stellen een plan van aanpak op voor de toekomstbestendige functie van het dorpshuis en de sporthal in Bruinisse.
              4. Blz. 81 2.1.1.19. We investeren in de Toekomst van Sportpark van Zuijen in Burgh-Haamstede (Amendement A1 Kadernota 2026)
              5. Blz. 82 2.1.1.20. We herinrichten het gebied Borrendamme in Zierikzee
            2. Blz. 83 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 84 2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
            3. Blz. 85 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 86 2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
              2. Blz. 87 2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
            4. Blz. 88 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 89 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
              2. Blz. 90 2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
            5. Blz. 91 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
              1. Blz. 92 2.1.6.11. We zetten in op eigentijdse en duurzame schoolgebouwen
              2. Blz. 93 2.1.6.16. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Oosterland
              3. Blz. 94 2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
              4. Blz. 95 2.1.6.12. We voeren het onderwijsakkoord uit
              5. Blz. 96 2.1.6.19. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Nieuwerkerk
          4. Blz. 97 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 98 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 99 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 100 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 101 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 102 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 103 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 104 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
              2. Blz. 105 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              3. Blz. 106 2.2.1.42 We maken een Omgevingsvisie en Omgevingsplan Schouwen-Duiveland
              4. Blz. 107 2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
              5. Blz. 108 2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvang asielzoekers
              6. Blz. 109 2.2.1.51. Wat doen we in het kader van opvang van Oekraïense vluchtelingen
              7. Blz. 110 2.2.1.52. We faciliteren woningbouwinitiatieven van derden die invulling geven aan onze woningbehoefte
            2. Blz. 111 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 112 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              2. Blz. 113 2.2.2.14. We breiden de brandweerpost Renesse uit voor natuurbrandbestrijding
            3. Blz. 114 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
              1. Blz. 115 2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
              2. Blz. 116 2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              3. Blz. 117 2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
              4. Blz. 118 2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
              5. Blz. 119 2.2.3.10. We voeren de agenda klimaatadaptatie uit
              6. Blz. 120 2.2.3.5. We zetten er op in dat de warmtetransitie voor iedereen haalbaar en betaalbaar is
            4. Blz. 121 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
              1. Blz. 122 2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              2. Blz. 123 2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
              3. Blz. 124 2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
              4. Blz. 125 2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
              5. Blz. 126 2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
              6. Blz. 127 2.2.4.16. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit willen we komen tot een sterk mobiliteitssysteem waarbij de reiziger centraal komt te staan
              7. Blz. 128 2.2.4.17. We herinrichten de Laone in Renesse
              8. Blz. 129 2.2.4.18. We verbeteren de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op de Elkerzeeseweg richting rotonde Scharendijke (Amendement A8 programmabegroting 2025-2028)
          4. Blz. 130 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 131 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 132 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 133 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 134 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 135 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 136 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 137 2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
            2. Blz. 138 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 139 2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
              2. Blz. 140 2.3.2.34. We onderzoeken het realiseren van het woonconcept 'Skaeve Huze'
            3. Blz. 141 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
          4. Blz. 142 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 143 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 144 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 145 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 146 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 147 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 148 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
            2. Blz. 149 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 150 2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              2. Blz. 151 2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
              3. Blz. 152 2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
              4. Blz. 153 2.4.2.10. We richten onze taken op het gebied van beschermd wonen lokaal en regionaal in.
            3. Blz. 154 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 155 2.4.3.10. We voeren het uitvoeringsprogramma Schouwen-Duiveland Vitaal uit
            4. Blz. 156 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 157 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              2. Blz. 158 2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
              3. Blz. 159 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
              4. Blz. 160 2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
              5. Blz. 161 2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
              6. Blz. 162 2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
            5. Blz. 163 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 164 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 165 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
            6. Blz. 166 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 167 2.4.6.4. We voeren het beleidskader breed sociaal domein 2025 - 2029 uit.
              2. Blz. 168 2.4.6.5. We verbeteren ons opdrachtgeverschap naar SMWO
            7. Blz. 169 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
          4. Blz. 170 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 171 WAT MAG HET KOSTEN?
      4. Blz. 172 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 173 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 174 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 175 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 176 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 177 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 178 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 179 3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 180 3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed op Schouwen-Duiveland
              2. Blz. 181 3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het materieel erfgoed op Schouwen-Duiveland
              3. Blz. 182 3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
              4. Blz. 183 3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
              5. Blz. 184 3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
              6. Blz. 185 3.1.3.16. We zetten in op de herbestemming van Gravensteen voor openstelling door het Stadhuismuseum in Zierikzee
              7. Blz. 186 3.1.3.17. We faciliteren het Nederlands-lsraëlitisch Kerkgenootschap (NIK) met het onderhouden van de joodse begraafplaats in Zierikzee (Amendement A12 programmabegroting 2025-2028)
              8. Blz. 187 3.1.3.18. We voeren de vervolgacties uit de Kerkenvisie uit
            2. Blz. 188 3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
              1. Blz. 189 3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
            3. Blz. 190 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
              1. Blz. 191 3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              2. Blz. 192 3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
            4. Blz. 193 3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
              1. Blz. 194 3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
              2. Blz. 195 3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
              3. Blz. 196 3.1.6.7. Wij ondersteunen de initiatiefnemers bij de ruimtelijke procedure die moet leiden tot uitbreiding, herinrichting en/of nieuwbouw van betreffende verblijfsrecreatieve ontwikkelingen.
            5. Blz. 197 3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
          4. Blz. 198 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 199 Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
          1. Blz. 200 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 201 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 202 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 203 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 204 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              2. Blz. 205 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
            2. Blz. 206 3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
              1. Blz. 207 3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
          4. Blz. 208 WAT MAG HET KOSTEN?
      5. Blz. 209 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 210 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 211 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 212 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 213 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 214 4.1.1.27. We stellen participatiebeleid op
        4. Blz. 215 Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
        5. Blz. 216 WAT MAG HET KOSTEN?
      6. Blz. 217 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 218 Algemeen
        2. Blz. 219 Lokale heffingen
        3. Blz. 220 Algemene uitkering uit het gemeentefonds en integratie uitkeringen sociaal domein
        4. Blz. 221 Dividend
        5. Blz. 222 Bespaarde rente
        6. Blz. 223 Saldo van de financieringsfunctie
        7. Blz. 224 Indexering
        8. Blz. 225 Overige algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 226 Financiën algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 227 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 228 Inleiding
        2. Blz. 229 Financiën overhead
      8. Blz. 230 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 231 Inleiding
        2. Blz. 232 WAT MAG HET KOSTEN?
      9. Blz. 233 Onvoorzien
        1. Blz. 234 Inleiding
        2. Blz. 235 WAT MAG HET KOSTEN?
      10. Blz. 236 Paragrafen
        1. Blz. 237 Paragraaf 1 Lokale heffingen
          1. Blz. 238 1.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 239 1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2026-2029
          3. Blz. 240 1.3 GERAAMDE INKOMSTEN
          4. Blz. 241 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
          5. Blz. 242 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
          6. Blz. 243 1.6 VERGELIJKEND OVERZICHT WOONLASTEN
          7. Blz. 244 1.7 KWIJTSCHELDINGSBELEID
        2. Blz. 245 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 246 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
          2. Blz. 247 2.2 ONS BELEID
          3. Blz. 248 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
          4. Blz. 249 2.4 ONZE RISICO’S
          5. Blz. 250 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
          6. Blz. 251 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
          7. Blz. 252 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
          8. Blz. 253 2.8 CONCLUSIES
        3. Blz. 254 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 255 3.1 OVERZICHT BEHEERPLANNEN
          2. Blz. 256 3.2 WEGEN
          3. Blz. 257 3.3 RIOLERING
          4. Blz. 258 3.4 GROEN EN SPEELTOESTELLEN
          5. Blz. 259 3.5 GEBOUWEN
          6. Blz. 260 3.6 OPENBARE VERLICHTING
          7. Blz. 261 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
          8. Blz. 262 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN (ONDERHOUD EN BAGGEREN)
          9. Blz. 263 Conclusie
        4. Blz. 264 Paragraaf 4 Financiering
          1. Blz. 265 4.0 Inleiding
          2. Blz. 266 4.1 RENTERISICOBEHEER
          3. Blz. 267 4.2 KOERSRISICOBEHEER
          4. Blz. 268 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
          5. Blz. 269 4.4 FINANCIERINGSPOSITIE
          6. Blz. 270 4.5 RENTESCHEMA
          7. Blz. 271 4.6 VALUTARISICOBEHEER
          8. Blz. 272 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
        5. Blz. 273 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 274 Wat houdt de paragraaf in?
          2. Blz. 275 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 276 P.5.1 Ambitie Sterke teams: We verbeteren de resultaten en kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners, bestuur en interne klant door het functioneren van de teams verder te versterken.
              1. Blz. 277 P.5.1.1 We geven uitvoering aan het Leerprogramma voor leidinggeven & teamontwikkeling, coaching, adviseren in politiek bestuurlijke context
              2. Blz. 278 P.5.1.2 We pakken de teamoverstijgende samenwerking in de werkprocessen actief op .
            2. Blz. 279 P.5.2 Ambitie Sterke bedrijfsvoering: We zijn aantoonbaar in control vanuit een datagedreven manier van werken en continue monitoring.
              1. Blz. 280 P.5.2.1 We ontwikkelen dashboards en zetten deze in.
              2. Blz. 281 P.5.2.2 We ontwikkelen kwartaalrapportages over aantoonbaar in control urgente thema’s op basis van de cyclische bedrijfsvoering gesprekken.
              3. Blz. 282 P.5.2.3. We blijven inzetten op privacy, informatieveiligheid en bedrijfscontinuïteit.
              4. Blz. 283 P.5.2.4. We geven de beleidsindicatoren meer inhoud en betekenis (Amendement A6 programmabegroting 2025-2028)
            3. Blz. 284 P.5.3 Ambitie Ruimte voor participatie: We vergroten de invloed van inwoners en ondernemers op hun leefomgeving.
              1. Blz. 285 P.5.3.1 Werken van buiten naar binnen door communicatie en participatie in hart van beleid te organiseren
            4. Blz. 286 P.5.4 Ambitie Aantrekkelijke organisatie: We zijn een aantrekkelijke organisatie waar potentiële medewerkers willen werken en bestaande medewerkers willen blijven werken.
              1. Blz. 287 P.5.4.1 We onderzoeken wat medewerkers nodig hebben om hun betrokkenheid te vergroten
              2. Blz. 288 P.5.4.2 We hebben inzicht in wie we nodig hebben en waar we nog moeten ontwikkelen.
              3. Blz. 289 P.5.4.3. We blijven inzetten op een proactief werving & selectieproces.
            5. Blz. 290 P.5.5 Ambitie Goed bestuurlijk-ambtelijk samenspel: We ervaren een goed afgestemde sturing op het realiseren van bestuurlijke prioriteiten.
              1. Blz. 291 P.5.5.1 We ontwikkelen onze communicatie naar de raad verder door, door nog efficiënter, korter en bondiger te communiceren.
              2. Blz. 292 P.5.5.2 We stellen een bestuurlijke kalender op en houden deze actueel.
              3. Blz. 293 P.5.5.3 We borgen en toetsen de kwaliteit van de raadsvoorstellen en raadsbrieven
          3. Blz. 294 Kengetallen Bedrijfsvoering
        6. Blz. 295 Paragraaf 6 Verbonden partijen
          1. Blz. 296 6.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 297 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
          3. Blz. 298 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
          4. Blz. 299 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
          5. Blz. 300 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
          6. Blz. 301 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          7. Blz. 302 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          8. Blz. 303 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
          9. Blz. 304 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
          10. Blz. 305 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
          11. Blz. 306 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
          12. Blz. 307 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          13. Blz. 308 10 De Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V.
          14. Blz. 309 11 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V
          15. Blz. 310 11 Zuidhoek-Flex bv
          16. Blz. 311 12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
          17. Blz. 312 13 Zuidhoek-Personeels bv
          18. Blz. 313 14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
          19. Blz. 314 19 Stedin
          20. Blz. 315 21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
          21. Blz. 316 25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
          22. Blz. 317 27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
        7. Blz. 318 Paragraaf 7 Grondbeleid
          1. Blz. 319 7.1 AANDUIDING VAN DE WIJZE WAAROP DE GEMEENTE HET GRONDBELEID UITVOERT
          2. Blz. 320 7.2 EEN PROGNOSE VAN DE TE VERWACHTEN RESULTATEN VAN DE GRONDEXPLOITATIE
          3. Blz. 321 7.3 EEN ONDERBOUWING VAN DE WINSTNEMING
          4. Blz. 322 7.4 DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE RESERVES VOOR GRONDZAKEN
        8. Blz. 323 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
          1. Blz. 324 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
          2. Blz. 325 8.2 LANDELIJKE BEELD
          3. Blz. 326 8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
          4. Blz. 327 8.4 WAT GAAN WE HIERVOOR DOEN
        9. Blz. 328 Paragraaf 9 Sociaal Domein
          1. Blz. 329 INLEIDING
          2. Blz. 330 Toekomstige rapportage sociaal domein
        10. Blz. 331 Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
          1. Blz. 332 Wat houdt de paragraaf in?
          2. Blz. 333 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 334 P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
              1. Blz. 335 P10.1.3 Herinrichting dorpsas Burgh-Haamstede
              2. Blz. 336 P10.1.4 Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
              3. Blz. 337 P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
              4. Blz. 338 P10.1.7 Kop van Haamstede
              5. Blz. 339 P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
              6. Blz. 340 P10.1.11 Inprikker Burgh
              7. Blz. 341 P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
              8. Blz. 342 P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
              9. Blz. 343 P10.1.16 Herinrichting Burghseweg Burgh-Haamstede
              10. Blz. 344 P10.1.17 We voeren infrastructurele aanpassingen door aan de Bernhardstraat Burgh-Haamstede i.v.m. verkeersveiligheid en doorstroming (Amendement A7 programmabegroting 2025-2028)
              11. Blz. 345 P10.1.18. Herinrichting centrum Burgh
            2. Blz. 346 P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
            3. Blz. 347 P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
              1. Blz. 348 P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
              2. Blz. 349 P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
              3. Blz. 350 P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse (inclusief amendement A1 programmabegroting 2025-2028)
              4. Blz. 351 P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
              5. Blz. 352 P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
              6. Blz. 353 P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
            4. Blz. 354 P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
            5. Blz. 355 P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
              1. Blz. 356 P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
              2. Blz. 357 P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
              3. Blz. 358 P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
              4. Blz. 359 P10.6.4 Herinrichting Weststraat-Balie Zierikzee
              5. Blz. 360 P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee.
            6. Blz. 361 P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
              1. Blz. 362 P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
              2. Blz. 363 P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
            7. Blz. 364 P10.8 We voeren de Dorpsvisie Oosterland uit
              1. Blz. 365 P10.8.1 Herinrichting openbare ruimte Oosterland
          3. Blz. 366 Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
            1. Blz. 367 Financieel overzichten amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
            2. Blz. 368 Masterplannen exploitatie
        11. Blz. 369 Paragraaf 11 Wet open overheid
          1. Blz. 370 Ontwikkelingen
          2. Blz. 371 Wat gaan we hiervoor doen?
          3. Blz. 372 Financiën
    2. Blz. 373 Financiële begroting
      1. Blz. 374 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 375 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 376 Overzicht van baten en lasten
      2. Blz. 377 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 378 Inleiding
        2. Blz. 379 Budgettaire ruimte 2026-2029
        3. Blz. 380 Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
        4. Blz. 381 Structureel begrotingssaldo
        5. Blz. 382 Overzicht vervangingsinvesteringen 2026-2029
          1. Blz. 383 Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
        6. Blz. 384 Overzicht incidentele lasten en baten
          1. Blz. 385 Overzicht incidentele baten en lasten
        7. Blz. 386 Overzicht structurele mutaties reserves
          1. Blz. 387 Overzicht structurele mutaties reserves
        8. Blz. 388 Taakstellingen
        9. Blz. 389 Overige risico's beleidsmatige ontwikkelingen
      3. Blz. 390 Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
        1. Blz. 391 Uiteenzetting van de financiële positie
          1. Blz. 392 Inleiding
          2. Blz. 393 Saldo budgettaire ruimte aangeboden programmabegroting
          3. Blz. 394 Voorstel te honoreren prioriteiten 2026-2029
          4. Blz. 395 Dekkingsvoorstellen 2026-2029
          5. Blz. 396 Septembercirculaire 2025
          6. Blz. 397 De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
        2. Blz. 398 Te honoreren prioriteiten 2026-2029
          1. Blz. 399 Te honoreren prioriteiten
          2. Blz. 400 Toelichting overige prioriteiten
        3. Blz. 401 Overzicht verloop van de reserves
          1. Blz. 402 Overzicht
        4. Blz. 403 Overzicht verloop van de voorzieningen
          1. Blz. 404 Overzicht Voorzieningen x € 1.000
        5. Blz. 405 Geprognosticeerde meerjarige balans 2026-2029
          1. Blz. 406 Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
        6. Blz. 407 EMU-saldo
          1. Blz. 408 EMU-saldo
      4. Blz. 409 Bijlagen
        1. Blz. 410 Activiteiten die in 2025 worden afgerond
          1. Blz. 411 Activiteiten die in 2024 worden afgerond
        2. Blz. 412 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 413 Overzicht
        3. Blz. 414 Verdelingsprincipe taakvelden
          1. Blz. 415 Verdelingsprincipe taakvelden
        4. Blz. 416 Kerngegevens
          1. Blz. 417 Sociale structuur
          2. Blz. 418 Fysieke structuur
          3. Blz. 419 Financiële structuur
        5. Blz. 420 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2025-2029
          1. Blz. 421 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
        6. Blz. 422 Overige risico's beleidsmatige ontwikkelingen
          1. Blz. 423 Inleiding
    3. Activiteiten
    4. Overzicht
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap