Programma 1 Werken

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 1 Werken - Wat houdt het programma in?

Werk is een belangrijke factor voor onze inwoners om te participeren in onze lokale samenleving. Om lokaal werkgelegenheid te realiseren is economische ontwikkeling nodig.

Ons eiland is omringd en doorsneden door water; dat water is de motor achter vele innovaties, economische ontwikkelingen en kansen die hieruit voortkomen. We noemen dit watereconomie. We profileren ons hier bewust mee. Het behoud van kwaliteit en diversiteit staan hierbij centraal. Het is vooral dankzij het water dat Schouwen-Duiveland een 'vakantie-eiland' is. 

Maar water heeft ons meer te bieden. Slimme en innovatieve concepten in de combinatie van land en water maken nieuwe economische ontwikkelingen mogelijk. Onder meer op het gebied van aquacultuur, landbouw, visserij, energie, zorg en kennisontwikkeling op het gebied van water. Dit draagt bij aan een vitale economie die weer een positieve factor is voor het behoud van lokaal werk, zowel voor bestaande als nieuwe werkgelegenheid. Een belangrijke ontwikkeling voor onze ondernemers en inwoners.

In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - Programma 1 Werken - In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
  • Waterplan Schouwen-Duiveland 2007
  • Beleid hogere waarden wegverkeerslawaai 2015
  • Energieagenda 2025-2030
  • Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022–2025
  • Beleidsplan Circulaire economie 2025-2028
  • Regionale Energiestrategie 2.0
  • Bedrijventerreinprogramma 2025
  • Beleidsmodules 'Luchtkwaliteit' en 'Geluid en stilte' (2008), 'Licht en duisternis', 'Energie en klimaat', 'Externe veiligheid' en 'Bedrijven en milieuzonering' (2009), 'Bodem' (2010)
  • Beleidsnotitie handhaving in de Participatiewet 2024
  • Beleidsnotitie Rondkomen op Schouwen-Duiveland
  • Hitteplan 2025
  • Detailhandel Structuurvisie (2025)
  • Transitievisie Warmte Schouwen-Duiveland en Regionale Structuur Warmte Zeeland (2021)
  • Integrale laadvisie Schouwen-Duiveland Elektrisch (2022)
  • Economische Visie Schouwen-Duiveland (2024)

Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken?

1.1.1. We versterken de watereconomie.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken? - 1.1.1. We versterken de watereconomie.

Wat doen we hiervoor nu al -bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Voor een vervolg voor de aanpak Waterkwaliteit Grevelingen ligt de actie en verantwoordelijkheid nu bij het Rijk. We blijven met de gemeente Goeree-Overflakkee en de overige gebiedspartners ontwikkelingen volgen en stellen de gemeenteraad daarvan op de hoogte.
  • We benutten de potentie van de verbeterde waterkwaliteit en begeleiden via het Bestuurlijk Overleg Grevelingen de uitvoering van het  Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen 2020-2030.

1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken? - 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.

Wat doen we hiervoor nu al -bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  •  We voeren het plan van aanpak verduurzaming gemeentelijke gebouwen en activiteiten uit via de routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (1.1.8.3).
  •  We zorgen voor een goede ontsluiting van de informatie en ondersteuning voor inwoners en ondernemers die energiebesparende maatregelen willen treffen of zelf energie willen opwekken (1.1.6.2).
  • We zetten in op meer kansen voor duurzame opwek, energieopslag en innovatie (1.1.6.3).
  • We realiseren een toekomstbestendig energienetwerk (1.1.6.5).
  • We voeren de Energie-Agenda uit en we werken samen in de Regionale Energie Strategie Zeeland (1.1.6.7).

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken? - 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat al bijdraagt aan de doelstelling

  • We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ontwikkeling naar kenniscentrum
  • We zetten in op het verbeteren van de waterkwaliteit (1.1.7.1).
  • We voeren de gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie uit (1.1.7.2).
  • We voeren de impulsregeling klimaatadaptatie uit (1.1.7.3).
  • We werken mee aan een onderzoek voor de invulling van brede waterkeringen (1.1.7.4).

1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken? - 1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat al bijdraagt aan de doelstelling

  • We zorgen voor een goede ontsluiting van de informatie en ondersteuning voor inwoners en ondernemers die energiebesparende maatregelen willen treffen.
  • We informeren en stimuleren ondernemers om wettelijk verplichte duurzaamheidsinvesteringen te doen (1.1.8.1).
  • We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit (1.1.8.2).
  • We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit (1.1.8.3).

1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken? - 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat al bijdraagt aan de doelstelling

  • We zetten in op bewustwording hoe iedereen kan bijdragen aan CO2-reductie (1.1.9.2).
  • We faciliteren initiatieven op het gebied van volhoudbare circulaire economie (1.1.9.3).
  • We geven als gemeente het goede voorbeeld door duurzaam in te kopen en te toetsen aan de bijdrage aan de Sustainable Development Goals (1.1.9.4).

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE Aqua)
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening voor drinkwater en industriewater. 

Zeeuwse Energie Houdster Maatschappij (ZEH)
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare gas-, elektriciteits- en warmtevoorziening

Stedin Holding NV
Werkzaam op het aanleggen, beheren en onderhouden van energienetten

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -1.512.648 -4.947.223 -2.821.602 -2.537.055 -1.437.297 -1.240.640
Baten 19.688.873 7.717.915 8.723.481 7.880.316 4.551.914 4.568.698
Geraamd totaal lasten en baten 18.176.226 2.770.692 5.901.879 5.343.261 3.114.617 3.328.058

Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

De landbouw speelt in onze gemeente een belangrijke rol. De landbouw is beeldbepalend landschap. Bedrijven hebben een weg gevonden naar een bestendige toekomst. Meekunnen in noodzakelijke schaalvergroting en marktgerichte innoverende productie. Of als beheerder van ons landschap en als gastheer voor de beleving van ons buitengebied en onze authentieke producten. Ondernemers, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties werken intensief samen. Samen zorgen zij voor een klimaatbestendig perspectief voor de landbouw. Dit gaat over het omgaan met toenemende verzilting, het behouden en verbeteren van de bodemvruchtbaarheid en het verwerken van hevige regenval. Ook gaat het over voldoende zoet water en over kansrijke teelten in bestaande of nieuwe markten met passende afzetcombinaties. Dankzij kennisontwikkeling op het gebied van water en het ondernemerschap van onze agrariërs zijn we in staat duurzame oplossingen te realiseren voor verdroging en verzilting als gevolg van klimaatverandering. De aquacultuur in en om het water is vermaard vanwege de hoge kwaliteit en gekend bij onze inwoners en gasten. En daarom in ruime mate te vinden op lokale menukaarten. Met hoogwaardige wieren en algen en verwerking naar op natuur gebaseerde toepassingen in de medische, farmaceutische en voedingsindustrie profileren we ons met een nieuwe niche die de goede waterkwaliteit rondom ons eiland mogelijk maakt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken?

1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken? - 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Wat doen we hiervoor nu al -bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Vanwege de veranderingen die agrariërs moeten doorvoeren vanuit duurzaamheid onderzoeken we welke aanpassingen nodig zijn voor het beleid Nieuwe Economische Dragers en de agrarische ontwikkelingsmogelijkheden (1.2.5.4).
  •  We blijven aandacht houden voor visvergunningen op de Oosterschelde, Grevelingen, Voordelta en binnenwateren en brengen de visserijbelangen expliciet onder de aandacht bij de bevoegde overheden (1.2.5.5).

Wat gaan we daarvoor doen?

1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken? - 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Wat doen we hiervoor nu al -bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We zetten het akkerrandenproject voort (1.2.6.2).
  • We zetten het project van de dorpsboomgaarden voort (1.2.6.3).
  •  We zetten ons in voor ecologisch maaibeheer (1.2.6.4).
  • We verkennen hoe we gezonde populaties van algemene soorten planten en dieren op peil kunnen houden (1.2.6.6).

Wat gaan we daarvoor doen?

1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken? - 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Wat gaan we daarvoor doen?

Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is een ondernemend en bedrijvig eiland. Onze bedrijven profiteren van de mogelijkheid om de kwaliteiten van het (vakantie-)eiland voor prettig en (sociaal) veilig wonen met werken te combineren. Een goede (ICT-) infrastructuur, de beschikbaarheid van moderne methoden en technieken en de interactieve en sociale media dragen eraan bij dat mensen flexibel en dichter bij huis kunnen werken. Ons eiland is de thuisbasis voor een groot aantal (kleine) ondernemers. Daarnaast kiezen veel mensen er voor om wonen en werken te combineren. Bijvoorbeeld creatieve bedrijvigheid (grafische en interactieve media, architecten en kunstenaars) en de ICT-sector maken hiervan gebruik. Schouwen-Duiveland is voor een groot aantal werknemers het beste van twee werelden en dus een ideale uitvalsbasis. Door een goede (digitale) infrastructuur bieden we ook deeltijdbewoners een goede service, die steeds belangrijker wordt omdat de scheidslijn tussen werken en vrije tijd steeds verder vervaagt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken?

1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  •  Via werk met werk maken stimuleren we maatregelen die bijdragen aan de  energieopgave, klimaatopgave en combinaties voor duurzame bedrijfsvoering
  • Uitvoeren van de Nota grondbeleid, inclusief de bepalingen strategische aankopen.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure (1.3.2.3)

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Vergelijkend onderzoek naar regelgeving en grondprijzen omliggende gemeenten.
  • Digitaal Ondernemersloket / Ondernemingsdossier.
  • Investeren in kwaliteit openbare ruimte.
  • We voeren accountmanagement uit en zorgen voor snelle procedures zodat ondernemers kunnen inspelen op de constant veranderende marktvraag.
  • Deelname Economische Impuls Zeeland.
  • Voor al gevestigde (te verplaatsen) bedrijven of bedrijven die geïnteresseerd zijn in vestiging op Schouwen-Duiveland leggen we de rode loper uit (1.3.3.1).
  • We faciliteren bedrijven die willen verplaatsen binnen de gemeente (1.3.3.5).

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Opnemen van een paragraaf Social Return in alle daarvoor in aanmerking komende aanbestedingen.
  • Ondersteunen MVO-prijs Schouwen-Duiveland.
  • We stimuleren MVO bij onze toeleveranciers via ons inkoop- en aanbestedingsbeleid (1.3.4.1).

1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Marktinitiatieven faciliteren om de digitale en telefonische bereikbaarheid van het eiland te verbeteren. 
  • We voeren bestuurlijke en ambtelijke lobby voor de verbetering toegangswegen N57/N59/N256
  • We realiseren hubs voor de nieuwe mobiliteitsstrategie Zeeland
  • We rollen slimme mobiliteit (fietsen, e-bikes, e-scooters, e-auto's) verder uit
  • We zetten in op een betere bereikbaarheid van onze gemeente en een betere doorstroming binnen de gemeentegrenzen (1.3.5.14).

Wat gaan we daarvoor doen?

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -1.447.660 -1.684.661 -2.146.854 -1.804.233 -1.336.723 -772.133
Baten 553.877 844.103 1.279.694 1.125.125 366.114 4.123
Geraamd totaal lasten en baten -893.782 -840.558 -867.160 -679.108 -970.609 -768.010

Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

We willen de voor onze bedrijven nodige aanwas van de beroepsbevolking verzekeren door een goede samenwerking met andere regio’s en (onderwijs) instanties, waarbij het aanbod kwantitatief en kwalitatief aansluit op de vraag. Door deze samenwerking is er een sterke infrastructuur voor leerlingen. Zij krijgen concreet zicht op hun toekomstige carrière. Dat maakt hen enthousiast en gemotiveerd. Ze volgen opleidingen die praktijkgericht zijn. Deze opleidingen sluiten aan bij wat onze mooie en bijzondere bedrijven vragen aan kennis, vaardigheden en competenties. Techniek is weer “in”. Bedrijven nemen hier graag aan deel met stages, leerwerkplaatsen en leren op het bedrijf vanwege het uitzicht op goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Met deze aanpak wordt al in het voortgezet onderwijs een band tussen ondernemer en toekomstige werknemer gesmeed. Door de ontmoeting met studenten van verschillende studierichtingen die vanuit het Pieter Zeeman Lyceum aan het werk zijn voor en met ondernemers hebben leerlingen een goed zicht en een betere kennismaking met gerichte vervolgopleidingen en het uitzicht dat die bieden voor een boeiende en perspectiefvolle baan in een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. Zowel voor leerlingen en studenten die hier zijn opgegroeid als studenten van elders. We blijven daarnaast werken aan de aan ons overgedragen Participatiewet. Met een rechtvaardig beleid heeft vrijwel iedereen met arbeidsvermogen een passende baan in een onderneming of een maatschappelijke organisatie of bij een overheidsinstelling. De Zuidhoek is aangepast aan de nieuwe rol. Het biedt beschut werk aan mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben dat dit niet van een reguliere werkgever kan worden verwacht. Ook levert De Zuidhoek vanuit de nieuwe positionering als mensontwikkelbedrijf een belangrijke bijdrage aan het maximaliseren van de uitstroom naar werk (betaald werk, beschut werk, arbeidsmatige dagbesteding). De Zuidhoek zet daarbij zijn expertise in voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die op De Zuidhoek hun basiswerknemersvaardigheden ontwikkelen en werkervaring opdoen zodat zij beter kunnen uitstromen naar een reguliere plaats op de arbeidsmarkt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar LISA 805,0 835,6 851,3 n.n.b. 828,4
Netto arbeidsparticipatie % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van beroepsbevolking CBS 69,8 71,1 72,2 72,4 72,4
Werkloze jongeren % 16 tot en met 22 jarigen CBS 1 1 1 n.n.b. 2
Lopende re-integratie-voorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15–64 jaar CBS 251,2 297,2 305,8 296,8 242,7

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken?

1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken? - 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Deelname aan kennisnetwerken op het gebied van arbeid en onderwijs. 
  • Met ondernemers en onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijk arbeidsmarktbeleid (1.4.1.1). 
  • We realiseren de mogelijkheid van jaarrond werken (1.4.1.4).

Wat gaan we daarvoor doen?

1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken? - 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We richten ons op ontwikkeling en (om)scholing van uitkeringsgerechtigden richting de arbeidsmarkt.
  • We voeren de Participatienotitie uit (1.4.2.3).
  • We ontwikkelen passende instrumenten en re-integratietrajecten voor uitkeringsgerechtigden, zo mogelijk in samenwerking met werkgevers, gericht op het verkrijgen van passende arbeid (1.4.2.4).
  • We helpen mensen uit de Ondertussengroep goed op weg naar werk. (1.4.2.6).
  • We zetten ons ervoor in dat zoveel mogelijk mensen kunnen uitstromen naar regulier werk (1.4.2.8).

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Zuidhoek – Flex BV
Dit bedrijf zet in zich om, al dan niet tijdelijk en al dan niet geïndiceerd, gesubsidieerde arbeid te leveren door het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden als opstap naar een reguliere baan.

Zuidhoek – Re-integratie BV
Dit bedrijf zet zich in voor het bevorderen van re-integratie, via het arbeidsproces van uitkeringsgerechtigden door het uitvoeren van re-integratieopdrachten.

Zuidhoek – Personeels BV
Dit bedrijf voorziet in het aannemen van nieuw personeel, zonder de ambtelijke status, ter vervanging van personeel met een ambtelijke status.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -9.734.753 -10.994.438 -11.610.727 -11.592.131 -11.444.231 -11.028.614
Baten 3.674.293 3.667.243 4.702.473 4.599.118 4.571.184 4.543.505
Geraamd totaal lasten en baten -6.060.460 -7.327.195 -6.908.254 -6.993.013 -6.873.047 -6.485.109
Onttrekkingen 91.211 184.200 119.200 119.200 119.200 119.200