In bovenstaande tabellen is in de laatste kolom aangegeven waar in de begroting de toelichting van de betreffende prioriteit te vinden is. Voor de prioriteiten waar elders in de begroting geen toelichting is opgenomen volgt deze hieronder:
Administratief ondersteuner Klantmanagers
Door voor een periode van 2 jaar een administratieve ondersteuner in te zetten bij de klantmanagers, ontstaat er ruimte bij de klantmanagers om hun vakmanschap te vergroten. Dit is nodig voor de steeds complexer wordende doelgroep.
Participatie stads- en dorpsvisies
In de afgelopen jaren hadden we de beschikking over een specifiek budget voor het huren van dorpshuizen, maken van flyers en nieuwsbrieven en andere aan de participatie gerelateerde werkzaamheden in het kader van de stads- en dorpsvisies. Aangezien we de komende jaren nog steeds aan de slag zijn met stads- en dorpsvisies is een structureel budget hiervoor noodzakelijk.
Tijdelijke formatie-uitbreiding zorgloket
Het zorgloket kampt met hoge werkdruk en wordt daarnaast steeds vaker ingezet voor verkorte aanvraag trajecten om de consulenten (jeugd en Wmo) te ontlasten en de wachtlijst terug te brengen. We nemen hiervoor tijdelijk voor 2 jaar extra formatie op.
Capaciteit team Burgerzaken
We nemen een flexibele schil van 1 formatieplaats op om de bezetting van de balie Burgerzaken tijdens de reisdocumenten piek die nog loopt van 2024 tot 2029 te kunnen garanderen. We kunnen deze flexibele schil dekken uit de extra inkomsten uit leges.
Adviseur fysieke beveiliging
Agressief gedrag en dreigingen van buitenaf komen helaas steeds vaker voor. Een goede beveiliging van de gemeentelijke gebouwen is belangrijk voor de bescherming van het welzijn van medewerkers, partners en bezoekers. Daarnaast maakt fysieke beveiliging onderdeel uit van de verplichtingen vanuit de BIO. Om te kunnen voldoen aan deze verplichtingen formatie-uitbreiding van een Adviseur Fysieke beveiliging voor 24 uur noodzakelijk.
Expat Center Zeeland
Het Expat Center Zeeland (ECZ, inmiddels genoemd Zeeland International Center) is een Zeeuwse voorziening die in 2023 is gestart en zich kortweg richt op het bieden van informatie en advies aan en over internationale kenniswerkers, studenten en arbeidsmigranten. Het ECZ wordt gefinancierd door Provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. Fysieke loketten zijn in de regio gevestigd in Goes en Terneuzen. De dienstverlening bestaat kortweg uit: informatievoorziening wet- en regelgeving, rechten & plichten, advisering met betrekking tot huisvesting, samenwerking met netwerk van private en maatschappelijke partners. Het belang van de voorziening voor de Zeeuwse arbeidsmarkt en economie is inmiddels duidelijk en voor borging is structurele financiering vanuit de gezamenlijke Zeeuwse gemeenten en provincie vereist.
Exploitatiesubsidie sportcentrum Huis van Burgh
Voorgesteld wordt met Resort Haamstede Beheer B.V. een nieuwe overeenkomst op te stellen voor de jaren 2025 t/m 2028. Dit voor het behoud van een volwaardige en veilige locatie voor bewegingsonderwijs voor de drie scholen in de Westhoek. Hiermee blijft Huis van Burgh beschikbaar voor sport, bewegingsonderwijs en maatschappelijke activiteiten tegen een maatschappelijke en aanvaardbare prijs voor alle sportverenigingen, inwoners, scholen (en recreanten) uit de gemeente Schouwen-Duiveland.
Robotmaaiers vooronderhoud sportvelden
Het onderhoud van sportvelden heeft directe invloed op de speelkwaliteit en veiligheid van onze sporters. Traditioneel wordt dit onderhoud uitgevoerd met behulp van conventionele maaimachines, welke afhankelijk zijn van arbeidsintensieve processen en weersomstandigheden. Met de technologische vooruitgang in robotica biedt zich echter een kans aan om dit proces te automatiseren. De overstap naar robotmaaiers voor het onderhoud van onze sportvelden draagt bij aan het verduurzamen van het maaibeheer van sportvelden, het verhogen van de efficiëntie, de borging dat we jaar rond een goeie grasmat neer kunnen leggen, en tegelijkertijd de veiligheid te verbeteren.
Subsidies
In de lijst te honoreren prioriteiten zijn verscheidende aanvragen van organisaties gehonoreerd. Het gaat in totaal om 9 organisaties verdeeld over verschillende sub-programma’s (2.1, 2.2, 2.3 en 2.4) waarbij sprake is van structurele verhogingen en één tijdelijke. Het gaat hierbij om verhogingen vanwege verschillende redenen. Zo gaat het om verhogingen vanwege nieuwe activiteiten en verlenging en/of uitbreiding van bestaande activiteiten.
Herijking Subsidiebeleid: inhuur extern juridische advies
Gelet op het specialistisch karakter van subsidiebeleid en de permanente procesverbetering binnen het subsidieproces en het subsidieloket, hebben wij een structureel budget nodig voor inhuur van extern juridisch advies.
(Formatie) beheersing Aziatische hoornaar
Door de beheersing van de Aziatische hoornaar nu goed ter hand te nemen, kunnen we de Aziatische hoornaar zover elimineren. Dit opdat in ieder geval verdere verspreiding wordt voorkomen, de populatie afneemt en de bestrijdingskosten terug lopen. We doen dit in nauw overleg met de imkervereniging.
Onderzoek trillingshinder
In toenemende mate ontvangen wij klachten van inwoners over trillingsshinder als gevolg van verkeer in de kernen binnen onze gemeente. Deze klachten vragen extra kosten voor het onderzoeken ervan.
Aanschaf en invoering scanauto
Vanuit efficiëntie en op termijn mogelijk kostenbesparing willen wij het toezicht op het betaald parkeren en vergunningparkeren gaan uitvoeren met een scanauto.
Woonbrief voor raad en inwoners
Twee keer per jaar zullen wij een woonbrief aan de raad zenden waarin we de laatste ontwikkelingen en cijfers delen rondom wonen. Vanuit deze brief wordt een infografic voor inwoners gemaakt (extern) en deze laten wij plaatsen in de wereldregio.
Ondergrondse GFT containers met toegangscontrole
Bij een 20 tal appartementencomplexen is er geen voorziening om GFT afval apart aan te bieden. Via semi ondergrondse GFT containers kunnen wij deze service wel aan de bewoners aanbieden.
Gebruikersondersteuner team participatie
Het takenpakket van de huidige gebruikersondersteuner is te groot waardoor geen inzet kan worden gepleegd op de noodzakelijk ondersteuning van het team Participatie. De structurele uitbreiding is noodzakelijk om de huidige inleen constructie te beëindigend en deze functie structureel in de afdeling te beleggen. Inzet is tevens noodzakelijk voor de verdere implementatie en ontwikkeling van Suite4Sociale Regie Participatie waardoor invulling gegeven kan worden aan het integraal werken vanuit de verschillende wetgevingen Sociaal domein (Doorontwikkeling Toegang/Lokale Teams).
Beheer- en onderhoudskosten samenwerkingsverband Grevelingen
Het lukt Staatsbosbeheer niet om de beheer en onderhoudskosten voor de Grevelingen de komende jaren te betalen. Als gemeenten gaan we hier via een ingroeiregeling aan bijdragen.
Onderzoeksbudget project voorzieningen strand
Vanuit het in december 2024 vastgestelde strandbeleid zijn wij gestart met het uitwerken van de projectplanning. In 2026 staan hiervoor onderzoeken gepland voor Stikstof en Flora en Fauna.
Gebruikersondersteuner burgerzaken en begraafplaatsadministratie
Inzet van gebruikersondersteuning is nodig voor het verder ontwikkelen en implementeren van digitale dienstverlening bij burgerzaken en het optimaliseren van de
begraafplaatsadministratie. In eerste instantie kiezen we voor een incidentele investering voor 4 jaar waarna we evalueren wat verder noodzakelijk is.
Communicatieadviseur bedrijfsvoering
De tijdelijke formatie voor communicatieadvies voor projecten en beleid op het gebied van onze bedrijfsvoering loopt af in 2025. In de afgelopen periode is gebleken dat de vraag naar communicatieadvies vanuit de teams en projectleiders binnen bedrijfsvoering structureel en substantieel is. Denk aan onderwerpen als privacy en informatieveiligheid, de Wet open overheid (Woo), ontwikkelingen rondom AI en ChatGPT, vervanging van het financiële systeem (AFAS), facilitair (herinrichting van de centrale hal), bredere communicatievraagstukken bij ICT en Financiën. Deze projecten en vraagstukken hebben ieder voor zich een grote impact op de organisatie en vragen om zorgvuldige communicatie richting medewerkers, het bestuur en externe stakeholders.
Social media adviseur
De communicatieadviseur social media vervult een sleutelrol in het vertalen van signalen van buiten naar binnen en het uitdragen van het juiste beeld van onze organisatie. Goede social media vraagt niet alleen om creatie van content, maar ook om het actief ophalen van input binnen de organisatie, het onderhouden van een netwerk met collega’s en aanwezigheid bij overleggen en projectontwikkelingen. Met onze social media strategie willen we meer verdieping, meer storytelling, meer video en meer campagnegerichte communicatie. Effectieve inzet van social media vraagt om specifieke expertise, creativiteit in contentontwikkeling, dagelijkse beschikbaarheid en snelle respons op actuele ontwikkelingen.
Extern juridisch advies uitvoering subsidiebeleid
Gelet op het specialistisch karakter van subsidiebeleid en de permanente procesverbetering binnen het subsidieproces en het subsidieloket, hebben wij behoefte aan een structureel budget voor inhuur van extern juridisch advies.