Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten - Inleiding

In dit onderdeel van de programmabegroting beschrijven we hoe de meerjarenbegroting tot stand komt. We verklaren de ontwikkeling in de budgettaire ruimte op basis van het bestaande beleid door de verschillen ten opzichte van de Kadernota programmabegroting 2026-2029 in beeld te brengen. Daarnaast laten we zien wat de invloed is van de te honoreren prioriteiten en dekkingsmogelijkheden.

Tevens wordt inzicht gegeven in de grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd en is inzichtelijk wat het effect is van de incidentele baten en lasten is op het structureel begrotingssaldo.

Budgettaire ruimte 2026-2029

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten - Budgettaire ruimte 2026-2029

Via de Kadernota programmabegroting 2026-2029 informeerden wij u over de actuele stand van de budgettaire ruimte voor de begroting 2026-2029. Het betrof de budgettaire ruimte na vaststelling door de raad van de programmabegroting 2025-2028, inclusief aangenomen amendementen, de verwerking van de door de raad tot en met 17 april 2025 vastgestelde begrotingswijzigingen vanuit de raadsvoorstellen en het saldo van de bestuursrapportage 2025. Daarnaast hielden wij in de Kadernota financieel rekening met een aantal ontwikkelingen.

Tijdens het begrotingsproces berekenen wij de actuele budgettaire ruimte van het bestaande beleid. Zo indexeren we de budgetten opnieuw op basis van de vastgestelde percentages in de Kadernota en nemen we ook de consequenties vanuit de meicirculaire 2025 mee. Wat dit betekent voor de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid is in onderstaande tabel weergegeven. 

In het onderdeel Uiteenzetting financiële positie lichten wij inhoudelijk de gehonoreerde prioriteiten en het dekkingsvoorstel verder toe.

Budgettaire ruimte 2026 2027 2028 2029
Kadernota programmabegroting 2026-2029 na ontwikkelingen bestaand beleid 1.083.715 -282.500 -1.379.563 -1.293.291
Bestuursrapportage 2025 -174.616 -74.116 -134.816 -28.416
LPO accres meicirculaire 2025 863.686 849.915 907.895 1.006.642
Overige mutaties meicirculaire 2025 -145.257 -330.094 -312.448 -51.204
Kosten Jeugdhulp 690.836 444.758 444.758 444.758
Gemeenschappelijke regelingen -66.143 -7.547 -63.952 -60.734
Overige college- en raadsvoorstellen -45.976 -172.580 -178.571 -219.537
Huisvesting medewerkers UOR - 226.583 207.033 192.483
Opbrengsten forensenbelasting -81.000 -81.000 -81.000 -81.000
Actualisering begroting 1.294.258 851.049 511.491 576.016
Budgettaire ruimte na bestaand beleid 3.419.504 1.424.469 -79.173 485.717
Te honoreren prioriteiten - kadernota -2.620.886 -3.064.918 -2.943.095 -2.960.885
Amendement Toekomst Sportpark van Zuijen, Burgh-Haamstede (rentelasten) -33.345 -31.729 -30.111
Aanvullende dekking te honoreren prioriteiten kadernota 45.543 45.543 45.543 45.543
Aanvullend te honoreren prioriteiten -121.147 -219.729 -218.083 -216.438
Budgettaire ruimte na nieuw beleid kadernota 723.014 -1.847.981 -3.226.537 -2.676.174

De voornaamste mutaties als gevolg van het "actualiseren van de begroting" vindt u terug in onderstaande tabel.

Actualisering begroting 2026 2027 2028 2029
Indexeringen 934.508 964.306 872.077 631.698
Kapitaallasten 218.959 33.554 -157.984 64.718
Kostenverdelingen/doorbelastingen 20.026 -157.472 -167.141 -84.588
Ontwikkelingsbedrijf, riolering en reiniging 4.431 -12.260 -152.908 -117.841
Bijstelling/aanpassing formatiebudget 242.651 86.066 - -
Zuidhoek 34 39 106.624 299.038
Treasury 4.182 -19.964 -25.613 -31.263
Overige budgetaanpassingen -98.005 -13.218 66.435 -155.746
Actualisering begroting 1.326.786 881.051 541.490 606.016

Toelichting op enkele mutaties:

Indexering
Jaarlijks stelt u raad via de Kadernota vast met welke indexerings- en rentepercentages de budgetten in de begroting stijgen en met welk indexeringspercentage de tarieven voor de belastingen worden verhoogd. De basis voor deze percentages halen wij uit het Centraal Economisch Plan (CEP) dat het Centraal Planbureau ieder jaar in maart publiceert. Ook het Rijk maakt gebruik van deze percentages bij het vaststellen van de loon- en prijsbijstelling van de algemene uitkering. Omdat de vastgestelde percentages lager zijn dan rekening is gehouden in de begroting 2025-2028  levert dit meerjarig een aanzienlijk voordeel op.

Formatie
Het bijstellen en aanpassen van de formatie heeft een positief effect op de budgettaire ruimte. Deze bijstelling betreft een correctie op een verwerkte formatie-uitbreiding in de 2025 en de boventalligheid op de formatieplaats strategisch adviseur bij de Bestuursstaf loopt eerder af dan vooraf voorzien vanwege vervroegd pensioen.

Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten - Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd

Toegepaste loon- en prijsstijging
Uit de volgende tabel staan de percentages waarmee wij in de begroting rekening houden qua verwachte loon- en prijsontwikkeling. Deze percentages stelde de raad via de Kadernota 2026-2029 vast:

Toegepaste loon- en prijsstijging  2026 2027 2028 2029
Percentage loonontwikkeling begroting 2.00% 5.10% 4.20% 4,50%
Percentage prijsontwikkeling begroting 2,10% 2,20% 2,20% 2,30%

Toegepaste stijging belastingen en retributies
In deze begroting rekenen we met een trendmatige verhoging van belastingen en retributies van 2,05% in 2026, 3,65% in 2027, 3,20% in 2028en 3,40 % in 2029. Ook deze percentages stelde de raad via de Kadernota 2026-2029 vast.

Vervangingsinvesteringen
De actualiteit van de vervangingsinvesteringen is beoordeeld tijdens de begrotingsvoorbereiding. Uitgaven van € 10.000 en lager zijn rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht. De financiële consequenties van de vervangingsinvesteringen zijn als bestaand beleid verwerkt in de programmabegroting.

Voor de benodigde vervangingsinvesteringen voor de periode 2026-2029 verwijzen wij u naar het Overzicht vervangingsinvesteringen. Ter informatie geven wij u in dit overzicht ook inzicht in de reeds lopende vervangingsinvesteringen in 2025. Via het vaststellen van de programmabegroting stelt u de investeringsbudgetten voor 2026 tot en met 2029 beschikbaar. 

Financiering
De gemeente past het systeem van totaalfinanciering toe. Dit houdt in dat in principe niet voor iedere investering afzonderlijk een geldlening wordt afgesloten, maar dat de investering meeloopt in het totaal van de inkomende en uitgaande geldstromen van de gemeente. Dit wordt bewaakt via een liquiditeitenplanning. Zie ook de paragraaf Financiering.

Inzicht in de structurele onttrekkingen aan reserves
Uit de reserve dekking afschrijvingslasten worden de afschrijvingslasten van een deel van onze investeringen gedekt. In het Overzicht structurele mutaties reserves is opgenomen welke afschrijvingslasten voor welke investeringen dit betreft.

Inzicht in incidentele baten en lasten
Voor het inzicht in de incidentele baten en lasten verwijzen wij u naar het Overzicht incidentele baten en lasten. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief. 

Uit onderstaand tabel blijkt dat ons structurele begrotingssaldo alleen in 2026 positief is. Vanaf 2027 is het structurele begrotingssaldo negatief. 

Begrotingssaldo 2026 2027 2028 2029
Saldo van baten en lasten 3.369 2.212 -961 -19
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves -2.646 -4.060 -2.266 -2.657
Begrotingssaldo na bestemming 723 -1.848 -3.227 -2.676
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) -524 146 120 -176
Structureel begrotingssaldo 199 -1.702 -3.107 -2.852

Vanaf 2027 ontstaat een structureel tekort, dat met name het gevolg is van een onevenwichtige verhouding tussen de rijkscompensatie en de oplopende kosten van overgedragen taken. Daarnaast nemen in deze periode de lasten toe als gevolg van investeringen en de uitvoering van gemeentelijke ambities (waaronder de Cultuurvisie en de masterplannen).

De jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Onder arbeidsrechtelijke verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig en/of voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een schuld aan hen. In het BBV is het niet verplicht gesteld voorzieningen te treffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de begroting/jaarrekening meegenomen.

Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals het sparen van bovenwettelijk verlof en pensioenen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.

Provinciaal toezicht
Jaarlijks geeft de provincie Zeeland als toezichthouder aan welke financiële uitgangspunten gemeenten mogen hanteren bij het opstellen van de begroting. Deze uitgangspunten hebben wij bij deze programmabegroting betrokken. 
De provincie beoordeelt de begroting met toepassing van het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 Gemeenten. Dit betekent dat de provincie de begroting toetst aan de begrippen structureel en reëel financieel evenwicht. In dit kader toetst de provincie in eerste instantie of onze begroting in 2026 structureel in evenwicht is. De hiervoor opgenomen tabel met het structureel begrotingssaldo laat zien dat dit zo is, waardoor wij verwachten dat onze gemeente in 2026 onder repressief toezicht blijft vallen.

Overzicht vervangingsinvesteringen 2026-2029

Terug naar navigatie - Overzicht vervangingsinvesteringen 2026-2029 - Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
Naam 2025 2026 2027 2028 2029
Vervanging vrijverval riolering 3.369.204 1.700.388 1.732.181 1.141.799 1.164.064
Vervanging riolering binnenstad 1.986.001 799.261 812.779 720.562 734.613
Relining vrijverval riolering 221.030 113.758 115.976 118.238 120.543
Vervanging gemalen 548.000 476.561 429.661 381.243 379.327
Vervanging dynamisch reizigersinformatiesysteem 200.000
Vervanging Bollards 250.000
Vervangen 31 abri's 185.161
Vervanging parkeerapparatuur 2025 446.918
Investeringen havens Bruinisse
Investeringen havens Zierikzee 2.766.572 104.174
Restauratie Oude Haven Zierikzee 2.074.074
Loswal Brouwershaven 858480
Investeringen sportvelden 316.925 582.300 300.000 36.300 35.000
Investeringen Zuidhoek 1.092.673 175.000 175.000
Vervanging ondergrondse containers 300.000 150.000 70.000 185.000 215.000
Wagenpark en materieel buitendienst 2.686.999 273.000 202.000 220.000 246.750
Overslagkraan 150.000
Diverse investeringen lager dan €100.000 712.161 72.600 132.700 264.745 162.232

Overzicht incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele lasten en baten - Overzicht incidentele baten en lasten
Sub-Programma Activiteit 2026 2027 2028 2029
Incidentele lasten:
1.1 Uitvoering klimaatagenda Schouwen-Duiveland 45.000 45.000 45.000
Warmte Transitie Visie 108.000
Klimaatadaptatie 113.000
Isolatiesubsidie gemeentelijk deel 150.000 150.000
Energie-Agenda 150.000
1.2 Opstellen Soort Managementplan 194.000
Lobby zoet water 102.000
1.3 Kernenmanager 160.000 160.000 160.000
BIZ 157.000 117.000 81.000
1.4 Administratief ondersteuner Klantmanagers 71.500 71.500
2.1 Externe personele inzet naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! 102.000
Herontwikkeling Weelstraat - Tijdelijke huisvesting 100.000 350.000 250.000 100.000
Herontwikkeling Weelstraat - esthetische opw. Sporthal 400.000
Openbare bibliotheken 104.000
Integraal huisvestingsplan opstellen 78.000
2.2 Maatregelen verkeersveiligheid 203.000
Regisseur omgevingstaken 70.000
Budget onderhoud wegen 55.000
Groene schoolpleinen en tuinen 263.000
Constructieve veiligheid 50.000 50.000 50.000
2.3 Poppodium Brogum 197.000
2.4 Rolstoelvriendelijke routes 62.000 62.000
Jeugdconsulenten 177.750
Consulent WMO 87.000
Uitbreiding Zorgloket 48.450 48.450
Gratis OV voor minimabeleid 55.000
Intergr. en noodopvang asielzoekers 195.000
Sociale wijkteams 185.000 138.000
Ammekare 45.000
Skeave Huze 64.000 74.000
3.1 Instandhoudingskosten monumentale kerktorens 68.000 68.000 68.000 68.000
3.4 Onderzoeksbudget project voorzieningen strand 47.000
Overhead Arbeidsmarktspecialist 86.400
Medewerker processen WWL 102.000
Juridische ondersteuning complexe cases 71.400
Beleidsondersteuner Staf BV2 80.000
Senior ondersteuning P&C 78.000
Senior ondersteuning financiën 68.000
Secretariaat 95.000
5e wethouder 54.000
Gebouwenbeheer Wilheminaweg Afboeking boekwaarde 145.000
ICT budget Bestuur 79.000
Reserve dekking afschrijvingslasten 1.235.000 500.000 1.646.950
Toevoeging algemene reserve 871.000
Uitvoering Strategische Visie 7.078.000 6.468.000 4.148.000 4.148.000
Doorontwikkeling Organisatie 150.000 150.000
Overige incidentele budgetten 145.000 99.000
Totaal incidentele lasten 13.470.500 9.095.950 5.031.000 5.962.950
Incidentele baten:
3.1 Verkoop Wilheminaweg 471.000
Algemene dekkings-middelen Rentebaten 887.000
dividend ZEH 7.072.100 6.290.700 4.141.800 4.141.800
Incidentele compensatie Rijk bpp financiering 343.000 127.000 148.000
Inzet algemene reserve 4.281.000 600.083 331.145 210.599
Uitvoering Strategische Visie 1.411.525 1.461.000 290.000 1.786.079
Totaal incidentele baten 13.994.625 8.949.783 4.910.945 6.138.478
Per saldo -524.125 146.167 120.055 -175.528

Overzicht structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele mutaties reserves - Overzicht structurele mutaties reserves
Reserve dekking afschrijvingslasten Onttrekking 2026 Onttrekking 2027 Onttrekking 2028 Onttrekking 2029
Museum Zierikzee fase 3 en 4 29.970 29.970 29.970 29.970
Reconstructie Haringvlietstraat Zierikzee 16.787 16.787 16.787 16.787
Herinrichting Dijkstraat Scharendijke 16.000 16.000 16.000 16.000
Inrichting Grevelingenhout - Hageweg Bruinisse 6.000 6.000 6.000 6.000
Herinrichting parkeerterrein J. van Renesseweg 6.380 6.380 6.380 6.380
Herinrichting Mosselboomgaard Zierikzee 8.609 8.609 8.609 8.609
Opwaarderen locatie de Dreef Masterplan Renesse 12.454 12.454 12.454 12.454
Herinrichting Kerk-Dorpsplein Masterplan Bruinisse 30.000 30.000 30.000 30.000
Herinrichting Deestraat Masterplan Bruinisse 16.000 16.000 16.000 16.000
Opwaarderen locatie de Dreef Masterplan Renesse 7.525 7.525 7.525 7.525
Flankerende maatregelen 3e fase Recreatie verdeelweg 29.309 29.309 29.309 29.309
Geluidsscherm Malta Zierikzee 12.629 12.629 12.629 12.629
Vervanging Kunstgrasveld Bruse Boys 0 0 30.000 30.000
Aanleg sportcomplex Bruinisse 32.242 32.242 32.242 32.242
Herinrichting parkeerterrein Scheldestraat Zierikzee 8.929 8.929 8.929 8.929
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem 17.806 17.806 17.806 17.806
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/OudeVuur Burgh-Haamstede 15.037 15.037 15.037 15.037
Herinr Parkeerterr Oude Moolweg Ren 9.169 9.169 9.169 9.169
Toplaag kunstgrasveld Westhoek 0 28.846 28.846 28.846
Parkeerverwijzingen Zierikzee 13.359 13.359 13.359 13.359
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh Haamstede 11.437 11.437 11.437 11.437
Overige investeringen 44.371 75.406 73.589 72.809
Totaal 344.013 403.894 432.077 431.297

Taakstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten - Taakstellingen

In de begroting zijn de volgende taakstellingen opgenomen:

Taakstellingen 2026 2027 2028 2029
Maatregelen Hervormingsagenda Jeugd 810.747 942.187 2.589.158 2.529.624
Besparing kosten Jeugdhulp 559.129 574.644
Energie 60.630 59.176 57.723 56.270
De Zuidhoek 212.381 256.883 286.743 364.511
Totaal taakstellingen 1.083.758 1.258.246 3.492.753 3.525.049

Taakstelling Hervormingsagenda Jeugd
De besparingsopgave van de Hervormingsagenda heeft het Rijk met het prijspeil van 2019 ingeboekt. Het Rijk verwacht vanaf 2028 een hogere besparing, aangezien het prijspeil sinds 2019 is gestegen. Met deze verwachting boekt het Rijk een hogere besparing in. Dit betekent voor onze gemeente een uitname uit het gemeentefonds van ongeveer € 1.000.000 vanaf 2028. Via het voorstel meicirculaire 2025 besloot u de bestaande taakstelling vanuit de Hervormingsagenda met dit bedrag te verhogen, zodat dit geen budgettair effect heeft. Wij hanteren namelijk als uitgangspunt dat de meerjarige afname van de compensatiemiddelen jeugdhulp een evenredige afname van de lasten jeugdhulp met zich meebrengt. Deze afname van de kosten jeugdhulp is als taakstelling in de begroting opgenomen en voor 50% afgedekt door een stelpost. Deze stelpost dient ter afdekking van het risico van het niet behalen van de Hervormingsagenda Jeugd en ook ter dekking van de benodigde investeringen maatregelen Hervormingsagenda Jeugd. Dit hoewel het Rijk heeft toegezegd per 2028 de volledige besparing van de Hervormingsagenda te realiseren.

Taakstelling baten eigen bijdrage jeugdhulp / besparing kosten jeugdhulp
Er wordt een eigen bijdrage ingevoerd voor jeugdzorg per 1 januari 2028. Met deze maatregel verlaagt ons aandeel in het gemeentefonds vanaf 2028 met € 440.000. Daarnaast gaan het Rijk en gemeenten met de sector afspraken maken over hoe beter te sturen op trajectduur. In de verwachting dat dit kosten gaat besparen, verlaagt het Rijk het gemeentefonds. Dit betekent voor onze gemeenten ongeveer € 115.000 vanaf 2028. Via het voorstel meicirculaire 2025 besloot u voor beide zaken een taakstelling op te nemen, zodat deze geen budgettair effect hebben.

Taakstelling Zuidhoek
De in de begroting opgenomen meerjarenraming van De Zuidhoek gaat uit van voortzetting van bestaand beleid, gerelateerd aan de uitgangspunten zoals in 2019 door de raad vastgesteld in de ‘Hoofdlijnennotitie uitvoering Participatiewet’. Meerjarig worden zo door De Zuidhoek (ruim) oplopende tekorten voorzien. Inmiddels stelden we een externe bruggenbouwer aan die de opdracht meekreeg een heldere strategie en onderbouwde businesscase op te leveren met meerjarig (financieel) perspectief op de toekomstige uitvoering van de Participatiewet in onze gemeente. Daarbij wordt de positie en bedrijfsvoering van De Zuidhoek betrokken. In afwachting daarvan, verwerken we de meerjarenraming van De Zuidhoek pragmatisch in deze begroting. Het meerjarig geraamde tekort van De Zuidhoek wordt de eerstvolgende jaren financieel voor 50% als taakstelling opgenomen en voor 50% gedekt uit de algemene reserve De Zuidhoek.

Taakstelling Energie
De gemeente werkt actief aan verduurzaming van haar gebouwen en diensten, met uiteenlopende projecten in verschillende stadia. Denk hierbij aan het gemeentehuis, havengebouwen, reinigingsdienst en gemeentewerkplaats. De openomen taakstelling betreft de besparing in de energielasten waarbij de eerste resultaten in 2026 worden verwacht.

Overige risico's beleidsmatige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten - Overige risico's beleidsmatige ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s zijn opgenomen in de bijlage Overige risico’s en beleidsmatige ontwikkelingen. Wij informeerden u over de belangrijkste ontwikkelingen en  financiële risico's via de kadernota.  Een deel van deze risico’s is onontkoombaar, terwijl bij andere risico’s beleidskeuzes aan de orde zijn.  De risico’s zijn op dit moment nog niet kwantitatief te onderbouwen. Indien zij zich voordoen, kan dit echter leiden tot een verdere afname van het structurele saldo. We brengen de risico’s per sub-programma in beeld.