Programma 2 Wonen

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 2 Wonen - Wat houdt het programma in?

Goed wonen is een primaire basisbehoefte van onze permanente en tijdelijke inwoners. Dat stopt niet bij de woonvoorziening zelf en een passende woningvoorraad. Het gaat ook om een goede en sociale leefomgeving, met bereikbare en betaalbare voorzieningen op het gebied van onder andere onderwijs, zorg, welzijn en veiligheid.
Onze eigen bevolkingssamenstelling verandert door ontgroening en vergrijzing en de beroepsbevolking neemt af. Bovendien verandert steeds vaker de samenstelling van de huishoudens. Schouwen-Duiveland beweegt mee met de demografische ontwikkelingen. Onze strategie richt zich op het goed voorbereid zijn op veranderingen in de bevolkingssamenstelling. Door flexibel en dynamisch mee te bewegen, blijven we economisch gezond en sociaal veerkrachtig. Dit met als doel een afgestemd en goed voorzieningenniveau te behouden, een woningbouwprogramma te realiseren dat voorziet in behoefte en vraag, de leefbaarheid in kernen te behouden en te versterken, waarbij voorzieningen in onze gemeente betaalbaar blijven.

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - Programma 2 Wonen - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Sociaal domein

  • Beleidsplan Toezicht en Naleving Wmo en Jeugdwet 2024-2027
  • Gelijk Anders. Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie 2025-2030.
  • Subsidiebeleidskader gemeente Schouwen-Duiveland 2024
  • Nota Dorps- en Gemeenschapshuizen Schouwen-Duiveland 2025
  • Beleidskader breed Sociaal Domein (2025)
  • Beleid Mantelzorgondersteuning 2017-2020
  • Op weg naar een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland 2019-2022
  • Voor een toekomst zonder geweld - Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Zeeland 2019-2023
  • Regionaal Kader Gezondheid 2022-2025 en Preventie- en Handhavingsplan
  • Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028
  • Kadernota Inburgering (2021)
  • Regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang Zeeland 2022-2025

Openbare ruimte

  • Landschappelijk raamwerk Buitengebied in beweging (2007)
  • Handboek Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
  • Speelruimtebeleid Samen spelen 2017-2026
  • Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026
  • Beheer- en Beleidsplan Wegen 2023-2027
  • Integraal verkeer- en vervoersplan Schouwen-Duiveland 2017-2027
  • Groenbeleidsplan & Groenbeheerplan gemeente Schouwen-Duiveland 2024-2028
  • Beleid voor hondenbezitters 2025-2030
  • Beleidsplan openbare verlichting 2024-2033
  • Notitie programma Van Huishoudelijk Afval Naar Grondstof
  • Beheer- en beleidsplan civiele kunstwerken en inrichtingselementen 2025
  • Havens en waterwegen 2019-2028
  • Baggerbeheerplan 2024-2033

Veiligheid en openbare orde

  •  Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
  • VTH-beleid Zeeland 2024

Onderwijs

  • Onderwijsachterstandenbeleid 2024-2026
  • Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs Schouwen-Duiveland 2017- 2027
  • Onderwijsakkoord Kinderopvang en Onderwijs Schouwen-Duiveland 2025-2028

Wonen

  • Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
  • Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2024
  • Welstandsnota 2023
  • Beleid huisvesting tijdelijke werknemers
  • Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
  • Structuurvisie ongebruikte individuele bouwtitels in bestemmingsplannen (2015)
  • Structuurvisie Bruinisse 2025
  • Structuurvisie Zierikzee 2030
  • Structuurvisie Wonen 2023-2033
  • Woonzorgvisie Samen Doen op Schouwen-Duiveland

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland heeft een kwalitatief goed maatschappelijk voorzieningenniveau, dat verspreid is over het eiland. De betaalbaarheid van de voorzieningen is gewaarborgd door bundeling van functies en de gebruiksintensiteit is goed. De inwoners houden zelf sport- en culturele voorzieningen en gemeenschappelijke ontmoetingsruimten in stand. Dit blijkt uit de vrijwillige inzet, goed eigen initiatief en bestuurs- en daadkracht van lokale instellingen en verenigingen.

In Zierikzee zijn de eilandelijke voorzieningen aanwezig, zoals een middelbare school, sportcomplexen, een mediatheek en diverse andere culturele voorzieningen. Zierikzee is daarmee de dragende kern met centrumvoorzieningen. Daarbuiten zijn verder,  in diverse kernen kwalitatief goede voorzieningen op het gebied van sport, cultuur, onderwijs, zorg en welzijn aanwezig. Deze multifunctionele voorzieningen voorzien in de lokale behoefte van de omliggende gebieden; zij vervullen daarmee een satellietfunctie.

Het aantal onderwijsvoorzieningen is afgestemd op het leerlingenaantal. Scholen van diverse signatuur werken samen om het totale aanbod in kwalitatieve zin en in diversiteit te realiseren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken? - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We onderhouden de beheersstructuur van de dorpshuizen en leggen verbindingen met andere maatschappelijke organisaties en inwoners.
  • We ondersteunen de exploitatie van het zwembad Dol-fijn.
  • We doen onderzoek naar het gebruik van waterbassins bij de beregening van sportvelden (2.1.1.7).

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken? - 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Volgen en beïnvloeden van de uitvoering van de concessie Openbaar Vervoer.
  • Invalidetoegankelijk maken abri’s (onderdeel van de werkzaamheden volgend uit het VN-verdrag Handicap voor gemeenten).
  • De bereikbaarheid van de voorzieningen nemen we mee in het Project Integrale mobiliteit (SD op Weg).
  • We blijven met de gebruikerservaring van inwoners met Flex nagaan hoe we vervoer, gebaseerd op de vraag, nog flexibeler en servicegericht kunnen verbeteren. 
  • In samenwerking met Platform Toegankelijk Schouwen-Duiveland houden we de openbare goed toegankelijk via onder andere een meldpunt (2.1.2.7).
  • We geven uitvoering aan Schouwen-Duiveland Inclusief, Lokale Inclusie Agenda (2.1.2.2).

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken? - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We participeren in Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken? - 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Thuis in de Kern
  • Innovatieproject voetbalvereniging DFS (ontplooien bredere activiteiten)

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - Wat willen we bereiken? - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Verstrekken ruimte en vervoer voor gymnastiek en schoolzwemmen voor het primair onderwijs.
  • Uitvoeren van het Onderwijsakkoord in de Lokaal Educatieve Agenda (LEA), samen met het onderwijs en kinderopvang (2.1.6.12).
  • Faciliteren en ondersteunen van initiatieven als kansen voor toekomstbestendig (voortgezet) onderwijs zich voordoen.
  • Bestuurlijk overleg met Scholengroep Pontes en Obase, inclusief jaarstukken, over onder andere de ontwikkelingen van de nieuwbouw Pieter Zeeman Lyceum en sbo de Meie.
  • We ondersteunen de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen (2.1.6.5).

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Het RBL biedt begeleiding aan alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 

GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
De Zeeuwse Muziekschool heeft als doel de beleving van muziek te bevorderen door muziekonderwijs en zo een bijdrage te leveren aan de culturele ontwikkeling van de lokale samenleving.

GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Deze verplichte gemeenschappelijke regeling voorziet in hulpverlening bij rampen en incidenten. Daarvoor stelt Veiligheidsregio preventie-, rampen- en nazorgplannen op en houdt ze een kwalitatief goede hulpverleningsorganisatie in stand.

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Het Sportbedrijf Schouwen-Duiveland heeft als doel het in stand houden van kwalitatief goede sportaccommodaties. Daarvoor exploiteert ze sportaccommodaties, op een zo doelmatig mogelijk manier, om deze in stand te houden.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -15.391.047 -16.814.144 -16.528.441 -18.631.186 -18.224.806 -17.979.032
Baten 1.510.425 1.421.388 1.534.867 1.484.478 1.482.209 1.479.943
Geraamd totaal lasten en baten -13.880.622 -15.392.756 -14.993.574 -17.146.708 -16.742.597 -16.499.089

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Wonen op Schouwen-Duiveland is wonen op een vakantie-eiland. Het doel is om te voorzien in veilig en prettig wonen voor onze inwoners in een onderkomen dat voorziet in de behoeften. En op ons veelzijdige eiland kan dat in verschillende woonsferen. Wonen aan de kust en aan het water, wonen in woonkernen met een rijk verleden of nabij natuurgebieden.

De woningvoorraad is afgestemd op de wensen van de (nieuwe) inwoners. In aantal zijn vraag en aanbod van woningen in balans. De kwalitatieve woningvoorraad is afgestemd op de woningbehoefte en verkeert in goede staat. Ouderen kunnen lang zelfstandig wonen en nieuwe inwoners vinden een plek naar wens.

Een eiland om te ontspannen en te genieten van het leven, de rust en de ruimte en tegelijkertijd inspiratie op te doen voor professie of beroep.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Verwijzingen Halt Aantal per 1.000 jongeren Bureau Halt 11 22 18 22 16
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,7 1,3 1,2 1,0 1,4
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,9 3,7 2,6 2,7 4,1
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 1,0 0,9 1,6 0,9 1,0
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 5,6 6,0 4,8 4,9 5,4
Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner CBS 156,0 133,0 160,0 n.n.b. 166
Hernieuwbare elektriciteit % RWS 231,4 233,5 n.n.b n.n.b. 65,8
Gemiddelde WOZ waarde € 1.000 CBS 279 304 343 n.n.b. 281
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen/ gebouwen 5,1 5,2 2,6 4,6 8,0
Demografische druk % CBS 88,1 88,5 89,6 90,0 82,0
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In € COELO 845 905 898 922 904
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In € COELO 941 1.001 987 1.009 995

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - Wat willen we bereiken? - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Uitvoeren grondexploitaties. Zie hiervoor de paragraaf grondbeleid.
  • Overleg met provincie en ConneXXion over de uitvoering van de concessie openbaar vervoer en onze wensen in dit kader.
  • Plaatsen Smileykasten.
  • Ongewijzigd voortzetten van het bestaande beleid voor de openstelling van winkels op zondag en de huidige sluitingstijden van de horeca.
  • We voeren de woonzorgvisie uit en de woningmarktafspraken uit.
  • Iedere 2 jaar actualiseren we de woningmarktanalyse en met de woningbouwcorporatie stellen we de prestatieafspraken jaarlijks bij.
  • We onderzoeken de mogelijkheden tot (her)ontwikkeling en herbestemming van (leegstaande) gemeentelijke objecten (2.2.1.28).
  • We onderzoeken de mogelijkheden om de verdringing op de woningmarkt zoveel mogelijk te voorkomen (2.2.1.40).
  • We stimuleren en faciliteren het langer zelfstandig wonen op een verantwoorde manier (2.2.1.5).
  • We geven uitvoering aan de huisvestingsverordening
  • We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen, voor eigen inwoners, te realiseren (2.2.1.38)

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - Wat willen we bereiken? - 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We voeren het Handhavingsprogramma 2023/2024 uit.
  • We voeren het Integraal Veiligheidsbeleid 2023/2026 uit.
  • We dragen bij aan het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland.
  • We zetten tijdelijk cameratoezicht in op locaties waar regelmatig overlast is.
  • We investeren voortdurend samen met onze ketenpartners in preventie.
  • Vernielingen aan gemeentelijke eigendommen herstellen we snel en we zetten in op een schone leefomgeving.
  • De vestiging van coffeeshops in onze gemeente laten we niet toe.
  • We zien er op toe dat onze brandweervrijwilligers én onze jeugdbrandweer de waardering krijgen die zij verdienen.  Zowel vanuit Veiligheidsregio Zeeland als vanuit onze gemeenteraad en het college van B&W.
  • We zetten in op een uitsterfbeleid voor kansspel- en gokhallen.
  • We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen (2.2.2.13)

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - Wat willen we bereiken? - 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Wij stimuleren verduurzaming door het uitvoeren van de isolatiesubsidie, subsidie voor zonnepanelen en de lening duurzaam en langer thuis.
  • Wij zetten het energieteam in om huurders en inwoners met een woning met laag energielabel te ondersteunen bij kleine energiebesparende maatregelen.
  • Wijkgericht onderzoeken we de mogelijkheden voor alternatieve energie en warmteopties.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - Wat willen we bereiken? - 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We passen haltes voor openbaar vervoer aan voor gebruik door invaliden (2.2.4.5).

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
OLAZ draagt bij aan het handhaven van de publieke gezondheid en een goed woon-, werk- en leefmilieu, door het milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord verwijderen en laten verwerken van afvalstoffen, met aandacht voor hergebruik.

GR Omgevingsdienst Zeeland
Deze verplichte dienst draagt bij aan een goed woon-, werk- en leefmilieu. Daartoe verstrekt ze omgevingsvergunningen en handhaaft ze vergunningen en algemene regels.

Taskforce- Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zeeland - West-Brabant (RIEC)
Het RIEC heeft als doel het terugdringen van criminaliteit, door het verzamelen en analyseren van informatie over vermeend crimineel gedrag en mogelijke ondermijningsactiviteiten, en voorziet politie, justitie en burgemeesters van gerichte adviezen en informatie om op te kunnen treden en maatregelen te nemen.

Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -40.768.685 -48.809.065 -46.802.946 -48.573.234 -44.110.040 -44.672.060
Baten 21.340.834 25.549.642 24.824.533 26.809.383 20.976.781 21.011.261
Geraamd totaal lasten en baten -19.427.852 -23.259.423 -21.978.413 -21.763.851 -23.133.259 -23.660.799
Stortingen -4.913.500 -1.596.376 -58.575 -33.575 -33.575 -33.575
Onttrekkingen 567.671 790.068 0 0 0 0
Mutaties reserves -4.345.829 -806.308 -58.575 -33.575 -33.575 -33.575

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is een prachtig stuk Zeeland, waar het prettig wonen is. De inwoners zijn betrokken. Zij nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en elkaar en voor de noodzakelijke voorzieningen in hun woon- en leefomgeving. Door betrokkenheid en actief burgerschap is invulling gegeven aan de toenemende zorgvraag, veroorzaakt door vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Ook deeltijdinwoners dragen hieraan bij.

Er is een model van communicerende vaten gerealiseerd tussen professionele zorg en informele zorg. Minder inzet van overheid en professionele zorg- en welzijnsinstellingen leidt tot evenredige toename van meer informele vormen van ondersteuning zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg en zelfhulp. De gemeenschap heeft collectieve veerkracht.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners - Wat willen we bereiken?

2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners - Wat willen we bereiken? - 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We subsidiëren Welzijns- en preventiewerk
  • Faciliteren samenwerkingsproject Groen Verbindt (o.a. door cofinanciering POPIII/Leaderbeschikking)
  • We faciliteren bij voldoende draagvlak sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
  • We ondersteunen lokale vrijwilligersorganisaties die evenementen organiseren (2.3.1.9).

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners - Wat willen we bereiken? - 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Periodiek overleg met stads- en dorpsraden, bezoeken van vergaderingen van ondernemersverenigingen en stads- en dorpsraden.
  • In samenspraak bezien welke taken stads- en dorpsraden uitvoeren.
  • Periodieke schouw met stads- of dorpsraad waarin speelplaatsenbeleid wordt meegenomen.
  • We zorgen dat de speeltuinen in onze kernen veilige en schone plekken zijn waar kinderen onbezorgd en veilig kunnen spelen.
  • Bij de uitvoering van de stads- en dorpsvisies houden we rekening met de toegankelijkheid voor mindervaliden.
  • Bij het opstellen van stads- en dorpsvisies inventariseren we de behoefte aan buitenplaatsen met bewegingstoestellen om jong en oud in staat te stellen op een leuke en ontspannen manier te bewegen.
  • We blijven de ontwikkeling van de stads- en dorpsvisies en daarop gebaseerde uitvoeringsprogramma’s ondersteunen binnen de kaders die zijn vastgesteld.
  • Voor de uitvoering verwijzen wij u naar Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies.

Wat gaan we daarvoor doen?

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -2.344.866 -4.142.898 -2.431.994 -2.091.642 -2.147.540 -2.029.222
Baten 247.308 358.741 283.516 364.582 364.582 364.582
Geraamd totaal lasten en baten -2.097.559 -3.784.157 -2.148.478 -1.727.060 -1.782.958 -1.664.640

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Op Schouwen-Duiveland is het leefklimaat gezond. Rust, ruimte en beschikbaarheid van gevarieerde natuur zorgen voor een permanent ‘vakantiegevoel’. Hier wonen mondige, zelfredzame burgers met een gezonde levensstijl. Mensen kunnen de eigen hulpbehoefte goed formuleren, zodat ondersteuning wordt afgestemd op de vraag. Waar mensen het niet meer zelf kunnen, is een vangnet gecreëerd en organiseert de zorgketen ondersteuning.

Zorg en ondersteuning zijn kleinschalig en dicht bij de mensen georganiseerd, waardoor mensen zo lang mogelijk binnen het eigen netwerk en in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hoewel oudere mensen langer fit blijven, neemt door de toename van het aantal hoogbejaarden de vraag naar intensievere en gespecialiseerde zorg toe. Hoe intensiever de zorg, hoe meer geconcentreerd en mogelijk verder van huis. Specialistische zorg concentreert zich in grote centra buiten het eiland, om aan de minimale kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Het mobiliteitsvraagstuk is opgelost.

Vanwege de diversiteit aan kwaliteiten (natuur, rust, ruimte, frisse lucht) is Schouwen-Duiveland aantrekkelijk voor resorts voor de eenvoudiger behandelingen, zowel als voor nazorg en herstel. De ontwikkeling van deze vormen van zorg en welzijn creëert werkgelegenheid, versterkt het toeristisch product (jaarrond) en levert daarmee impliciet een bijdrage aan het in stand houden of versterken van het welzijn en de zorg voor de vaste inwoners van Schouwen- Duiveland. Enerzijds omdat hierdoor het aanbod van voorzieningen wordt vergroot en in stand kan worden gehouden (meer mensen maken er immers gebruik van), anderzijds omdat hierdoor de inkomsten voor de gemeente hoger zijn, waardoor er vervolgens meer te besteden is per inwoner.

Passend bij het bevorderen van een gezonde levensstijl is er veel aandacht voor preventie en sportbeoefening.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 tot en met 21-jarigen CBS 1 1 1 n.n.b. 1
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 4 4 4 n.n.b. 5
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 211,9 183 163,5 160 258,6
Jongeren met jeugdhulp * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 12,4 12,0 13,6 13,6 16,4
Jongeren met jeugdbescherming * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1,3 1,2 1,3 n.n.b. 1,4
Jongeren met jeugdreclassering * % van alle jongeren van 12-23 jaar CBS 0,4 0,3 0,3 n.n.b. 0,3
Cliënten met een maatwerk-arrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners GMSD 590 690 720 760 791
* met ingang van 2021 is een nieuwe berekeningswijze van toepassing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken?

2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We optimaliseren de (digitale) vindbaarheid en de inrichting van systemen (2.4.1.2).
  • We verbeteren de bekendheid en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning (2.4.1.3).

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Pilot WMO en Jeugd met de huisartsen.
  • We nemen deel aan Samenwerking over stelsel (S.O.S) met CZ Zorgverzekeringen.
  • We subsidiëren via de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland het aanbod Kind in Scheiding Zeeland.
  • We faciliteren eerstelijnszorgaanbieders om te komen tot een plan voor een gezondheidscentrum (2.4.2.7).
  • We zetten in op behoud van voorzieningen op het gebied van gezondheidszorg (2.4.2.6).

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Activiteiten alcohol- en drugspreventie.
  • ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’.
  • We stimuleren projecten en initiatieven die een bijdrage leveren aan eenzaamheidsbestrijding.
  • We zijn aangesloten bij het Volwassenenfonds Sport & Cultuur (2.4.3.7). 

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Uitvoeren van het Zeeuws Actieplan Jeugdwerkloosheid.
  • Kwetsbaar online.
  • Veilig Thuis.
  • We zetten in op afstemming van passend onderwijs en jeugdhulp.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • Uitvoeren Wet Verplichte ggz.
  • Uitvoering geven aan de Wet inburgering 2021

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - Wat willen we bereiken? - 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.

Wat doen we hiervoor nu al - bestaand beleid dat bijdraagt aan de doelstelling

  • We ondersteunen initiatieven op het gebied van ICT die bijdragen aan zelfredzaamheid van inwoners en langer zelfstandig wonen (2.4.7.1)

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Deze gemeenschappelijke regeling draagt bij aan het behouden en verbeteren van de publieke gezondheid. Daarvoor voert deze gemeenschappelijke regeling activiteiten uit op het gebied van jeugdgezondheidszorg, en fysieke veiligheid en bescherming, en voorziet zij gemeenten van advies.

Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland, maakt deel uit van GGD

Het inkoopbureau draagt bij aan de uitvoering van de specialistische en algemene zorg voor jeugdigen onder de 18 jaar. Daarvoor sluit het inkoopbureau contracten met specialistische en algemene zorgverleners en ziet toe op een juiste uitvoering van de overeengekomen contracten.

GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)

Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de transformatie van het sociaal domein. De gemeenten willen regionaal samenwerken om de gewenste transformatie van de samenleving voor elkaar te krijgen, mits dit voor de lokale situatie meerwaarde heeft. Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan het SWVO een ondersteunende rol spelen. Het SVWO verzorgt het contracteren en het contractenbeheer van zorgaanbieders met betrekking tot de taken van de WMO.

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW)

Het Bureau CZW voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit op taken uit de taakvelden zorg en welzijn voor alle 13 Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland. Het gaat om de invulling van de gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening, Meldpunt Huiselijk Geweld/ Huisverbod, het Project Jeugd en Alcohol en de Maatschappelijke Opvang, Vrouwenopvang en beschermd wonen (namens de centrumgemeente Vlissingen). Voor een goede en evenwichtige inrichting van de taakvelden zorg en welzijn op Zeeuwse schaal stelt dit bureau beleid op voor de deelnemende Zeeuwse gemeenten.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten -45.706.395 -49.205.409 -45.476.391 -45.332.328 -43.991.695 -44.045.468
Baten 20.315.937 15.644.194 10.501.493 10.846.098 10.437.543 9.692.346
Geraamd totaal lasten en baten -25.390.459 -33.561.215 -34.974.898 -34.486.230 -33.554.152 -34.353.122