Portefeuillehouder
Kees Poortvliet

Omschrijving (toelichting)

Jeugd

Om te sturen op de uitgaven voor jeugdhulp hebben we op verschillende niveaus maatregelen afgesproken. Een aantal daarvan is beschreven in de Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023 -2028. In deze visie zijn maatregelen opgenomen vanuit de Hervormingsagenda 2023 - 2028, zodat we aansluiten bij de opdracht van het Rijk. De regionale maatregelen sluiten nauw aan bij de lokale maatregelen waaraan we werken:

  • Het ontwikkelen van een Stevig Lokaal Team. In dit team moeten we alle lichte vormen van jeugdhulp laagdrempelig en dichtbij de hulpvrager aanbieden. Het aanbod moet voldoende robuust zijn, zodat het aantal specialistische jeugdhulpvragen afneemt. In 2024 en 2025 sorteerden we hierop voor door al expertise aan het lokale toegangsteam toe te voegen. Een voorbeeld van expertise is casusregie. Door dit toe te voegen zijn we beter in staat om te sturen op de duur van specialistische jeugdhulpverlening die door de gemeente is toegewezen. 
  • Vanuit de ontwikkeling van het Stevig Lokaal Team blijven we in 2026 onze samenwerking met de huisartsen intensiveren (zie ook activiteit 2.4.4.7).
  • In 2025 legden we u een aangescherpte verordening jeugdhulp ter besluitvorming voor. Deze is opgesteld in samenwerking met de 13 Zeeuwse gemeenten. Met deze verordening willen we in 2026 meer sturen op het verminderen van de toestroom richting specialistische jeugdhulp. 
  • We blijven datagericht werken in de toegang. Dat helpt ons kritisch te kijken naar de inzet van geïndiceerde zorg. 
  • We werken integraal en doen dat concreet via de Doorbraakmethode.
  • Tot slot investeren we in een goede analyse aan de voorkant. Hiermee hopen we meer gebruik te kunnen maken van het organiseren en inzetten van collectief aanbod en van algemene activiteiten en voorzieningen, zoals ouderbijeenkomsten via OKO.

Voor de jongeren met een hoog specialistisch ondersteuningsbehoefte zorgen we voor voldoende passend aanbod. Daarnaast werken we in de regionale samenwerking verder aan de om- en afbouw van de JeugdzorgPlus. Dit is een gesloten vorm van behandeling. De jeugdhulp wordt door deze verplichte opgave vanuit het Rijk niet goedkoper maar vraagt wel om een doorontwikkeling van het bestaand zorgaanbod.

Wmo

Het inkoopkader voor de Wmo dat per 1 mei 2024 is ingegaan leidt met name voor de budgetten Huishoudelijke Ondersteuning en Begeleiding tot aanmerkelijke prijsstijgingen per uur. Daarom nemen we in de uitvoering concrete maatregelen, waardoor we preciezer kunnen indiceren. Deze maatregelen komen naast de al eerder, naar aanleiding van het actieplan Grip op Wmo, in gang gezette maatregelen. Hierbij blijven doelgericht beschikken, maatwerk en verschuiven van Wmo naar WLZ speerpunten. Ook communicatie, mede in het kader van het nieuwe, preciezer beschikken, krijgt volop aandacht. We informeren en betrekken zowel de cliënten als de zorgaanbieders, ook over de mogelijkheden in het voorveld. Het voorveld brengen we in kaart en verstevigen we waar nodig. Wanneer de door het kabinet beoogde wetswijziging het invoeren van een eerlijke eigen bijdrage mogelijk maken, gaan we daarmee aan de slag. Tenslotte zijn we met de data-analisten bezig om de beschikbare data via dashboards inzichtelijk en makkelijk inzetbaar te maken, waardoor sturingsmogelijkheden en wendbaarheid toenemen.

Participatiewet

De bijstandsafhankelijkheid in onze gemeente is laag. Inwoners die dat nodig hebben ontwikkelen we en helpen we aan de slag bij reguliere werkgevers. Zo realiseren en behouden we een ruim overschot op het bijstandsbudget (BUIG). Onze positieve resultaten zijn voor een belangrijk deel het gevolg van een duidelijke op uitstroom en op zelfredzaamheid gerichte aanpak. Hierbij maken we onder andere gebruik van instrumenten als loonkostensubsidie, jobcoaching, gerichte werkleertrajecten en specifieke inzet op doelgroepen, zoals inburgeraars en jongeren.

Mede op basis van uit extern onderzoek verkregen inzichten werken we in 2026 een nieuwe, toekomstbestendige strategie en businesscase met meerjarig perspectief uit voor de uitvoering van de Participatiewet die past bij onze lokale situatie. We betrekken daarin de positie en taken van De Zuidhoek.

Tot slot hervormen we naar maatregelen van het Rijk in Zeeland de arbeidsmarktinfrastructuur, waarbij in iedere arbeidsmarktregio een regionaal Werkcentrum komt. De gezamenlijke dienstverlening van de netwerkpartners in de arbeidsmarktregio wordt via dit in 2026 regionaal te organiseren loket ontsloten.  De regionale werkgevers, werknemers en werkzoekenden kunnen bij het Werkcentrum terecht met alle vragen op het gebied van werk, opleiding en personeel.

Planning

Doorlopend