P5.8.1.1. We verbeteren onze processen continue en monitoren op de uitvoering in het kader van integraal managment.
Omschrijving (toelichting)
Een goede inrichting van processen is essentieel voor een goede dienstverlening en het leveren van kwalitatief goede producten en diensten. Vanuit kwaliteitsmanagement is daarbij de continue aandacht voor en voortdurende verbetering van bedrijfsprocessen belangrijk. Procesgericht werken betekent dat we streven naar een integraal en samenwerkend geheel van mensen en activiteiten gericht op het steeds leveren van kwaliteit aan de samenleving. Kwaliteit heeft hierin ook betrekking op rechtmatig, doeltreffend en doelmatig.
Het ontwikkelen van management & medewerkers en het procesgericht werken & kwaliteitsdenken vormen daarom een belangrijke rode draad in het Organisatieprogramma. Belangrijk hierin is de verbinding tussen rollen en verantwoordelijkheden met bijbehorende vaardigheden en competenties en het integraal management dat zijn vertaling vindt in de beheersing van de processen. Duidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden krijgen daarbij onze bijzondere aandacht; de verantwoordingsplicht neemt toe en de rolduidelijkheid kan beter. We maken duidelijker wat we van elkaar mogen verwachten. Hierop kunnen we elkaar ook aanspreken.
In het Organisatieprogramma benoemden we in het kader van integraal management een 10-tal verantwoordelijkheidsgebieden waarop we nog meer en duurzaam ‘in control’ willen zijn. Dat zijn onder andere gebieden als:
• security (bijv. informatieveiligheid);
• administratieve organisatie (bijv. interne beheersing / rechtmatigheid);
• informatievoorziening (bijv. datagedreven werken).
Hiermee gaan we aan de slag vanuit de belangrijkste issues op basis van urgente collectieve thema’s.
In 2024 investeren we op dit punt in sturing en beheersing en gaan concreet aan de slag met de volgende aspecten:
- in afdelingsplannen nemen we op hoe we meer ‘in control’ komen op de urgente collectieve thema’s;
- we brengen checks en balances aan in processen;
- we ontwikkelen dashboards en pakken de monitoring op;
- we pakken de monitoring en sturing ook op door middel van bedrijfsvoeringsgesprekken;
- we richten de support vanuit de bedrijfsvoeringsafdelingen in.
- we maken hierbij ook gebruik van sturingsmechanismen en -hulpmiddelen zoals kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) en de cyclus plan-do-check-act (PDCA).
Stand van zaken
Voor het procesgericht werken en kwaliteitsdenken hebben we de focus op een aantal urgente collectieve thema's. denk aan privacy, informatieveiligheid, rechtmatigheid, monitoring op openstaande (politieke) acties en de kwaliteit van het besluitvormingsproces. Hiervoor stelden we een concernplan op die we doorvertaalden in afdelings- en teamplannen.
We startten bedrijfsvoeringsgesprekken op die gericht zijn op het 'in control' zijn op deze urgente collectieve thema's.