Voortgang activiteiten

Programma 2 Wonen

Voortgang activiteiten

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Terug naar navigatie - 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Terug naar navigatie - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Wat gaan we daarvoor doen?

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Vrijval afschrijvingslasten en aanpassing rentelasten,  incidenteel voordeel lasten € 304.409

Als gevolg van het doorschuiven van een aantal investeringskredieten van 2023 naar 2024 vallen de geraamde afschrijvingslasten in 2024 hiervan vrij. Daarnaast zijn opnieuw de rentelasten berekend. Dit heeft geen budgettair effect, maar wel op de verschillende sub-programma's.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Brandweerkazerne Zierikzee, bijraming per saldo € 427.500, doorschuiving € 1.400.000

We maken via deze rapportage een nieuw investeringsbudget aan voor de ontsluiting Boerenweg. Zie hierover meer bij sub-programma 2.2. Dit dekken we uit het budget van de nieuwbouw brandweerkazerne voor € 150.000.  Daarnaast is er in de raming van de nieuwbouw brandweerkazerne nog geen rekening gehouden met het feit dat de BTW op deze investering kostprijsverhogend is. De totale investering voor de nieuwbouw brandweerkazerne stijgt hiermee van € 2.750.000 naar € 3.327.500.

De procedure is opgestart. De bouwplanning geeft aan dat Q1 2025 de daadwerkelijke bouw wordt gestart.  In 2024 is enkel nog budget nodig voor het bouwteam. We schuiven € 1.400.000 door naar 2025. 

Herinrichting Grevelingenstraat, doorschuiving € 1.150.000

De verwachting is dat de herinrichting Grevelingenstraat volgt op de nieuwbouw Brandweerkazerne. We schuiven het budget van 2024 (€ 1.150.000) en het budget 2025 (€ 1.200.000) door naar 2026.

Hubs Mobiliteitsstrategie Zeeland, doorschuiving € 1.500.000

De realisatie van de mobiliteitshubs zal grotendeels in 2025 plaatsvinden als gevolg van het vertragen van de uitrol door de provincie Zeeland. Planvorming en opstappunten Flex zullen in 2024 plaats vinden. We schuiven € 1.500.000 van het totale budget van € 2.000.000 door naar 2025.

Duurzame oplossing SMC Bruinisse, doorschuiving € 1.250.000

Busines case is door verdiepingslag met jaar vertraagd. Komt naar verwachting einde q4 2024 voor besluitvorming in de raad. Het budget van 2024 ( € 1.250.000) schuiven we door naar 2025 en het budget 2025  ( € 1.250.000) naar 2026. 

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Terug naar navigatie - 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Wat gaan we daarvoor doen?

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Openbare verlichting, incidenteel nadeel lasten € 100.000

Voor het project Noordstraat/Ring Burgh-Haamstede is een bijdrage van  € 100.000 toegezegd vanuit het budget Openbare verlichting. Hier was abusievelijk geen rekening mee gehouden in de jaarschijf 2024 .

Vrijval afschrijvingslasten en aanpassing rentelasten,  incidenteel voordeel lasten € 498.000

Als gevolg van het doorschuiven van een aantal investeringskredieten van 2023 naar 2024, vallen de geraamde afschrijvingslasten in 2024 hiervan vrij. Daarnaast zijn opnieuw de rentelasten berekend. Dit heeft geen budgettair effect, maar wel op de verschillende sub-programma's. In totaal betreft de vrijval van afschrijvingslasten een voordeel van € 348.000 voor 2024. 

Herziening bouwgronden en exploitatieovereenkomsten, incidenteel nadeel lasten € 1.216.722 en incidenteel voordeel baten € 1.766.872

Zie voor een nadere toelichting sub-programma 1.3.

Onderwijsachterstandenbeleid, structureel nadeel lastenkant € 223.566 en structureel voordeel batenkant € 223.566

De Rijkssubsidie voor onderwijsachterstanden is verhoogd. Via deze bestuursrapportage ramen we zowel aan de lasten- en batenkant een bedrag van € 223.566 structureel bij.

Dotatie bestemmingsreserve Woonconcepten, incidenteel nadeel lasten € 4.180.000 (in combinatie met sub-programma 2.4)

Zie voor een nadere toelichting sub-programma 2.4, onderdeel Opvang Oekraïense vluchtelingen / Gemeentelijke opvang.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Voorbereidingskrediet gemeentelijke woningbouwlocaties, bijraming lastenkant € 145.000 (waarvan € 105.000 interne personeelskosten)

Wij voeren de regie over het proces gemeentelijke woningbouwlocaties. We staan daarom aan de lat als het gaat om (niet limitatief) de stedenbouwkundige en programmatische invulling van het te ontwikkelen gebied, het inzichtelijk maken van eventuele ruimtelijke knelpunten (o.a. geluk, bodem en natuur) en doorlopen van de bijbehorende ruimtelijke procedures. We gaan aan de slag met de ontwikkeling van de vier locaties (Ouwerkerk - Haneweg - voormalige OBS, Zonnemaire - Voormalige OBS en Gymzaal, Bruinisse - Voormalige voetbalvelden en Nieuwerkerk - Boomgaard (Plataanstraat/Elzenstraat).  Daarvoor is het noodzakelijk een voorbereidingskrediet aan te vragen om de ruimtelijke en financiële haalbaarheid verder te onderzoeken. Voor dit voorbereidingskrediet maken we een nieuw elementnummer aan.

Ontsluiting Boerenweg, bijraming € 150.000

Tijdens de aanbestedingsprocedure werd steeds meer duidelijk dat de ontsluiting van de brandweerpost voor het uitrukken van de brandweerwagens via de noordzijde plaatsvindt. Hiervoor is het nodig dat aan de noordzijde van het perceel, evenwijdig aan de N59, een (deel van de) ontsluitingsweg naar de Grevelingenstraat wordt aangelegd en dat deze wordt opgeleverd voordat de brandweerpost is gerealiseerd. Via deze bestuursrapportage ramen we € 150.000 voor deze ontsluiting. Dit dekken we door een verlaging van het budget voor de nieuwbouw Brandweerkazerne.

Vervanging kolkenzuiger, bijraming € 79.000

Vanuit efficencyoverwegingen hebben we een aantal voertuigen tegelijk aanbesteed. Hierdoor is de vervanging van de kolkenzuiger 1 jaar naar voren gehaald. Uit de Europese aanbesteding volgde bovendien een nadeel ten opzichte van de raming  van € 79.000.

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Terug naar navigatie - 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Terug naar navigatie - 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Wat gaan we daarvoor doen?

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Budgetten masterplannen stads- en dorpsvisies, bijraming € 106.137

Er zijn diverse budgetten in 2023 niet benut. Deze zijn vrijgevallen in het jaarrekeningsaldo en toegevoegd aan de algemene reserve. Via deze bestuursrapportage ramen we dit bij in 2024. Dit dekken we weer uit de algemene reserve voor een bedrag van in totaal € 106.137. 

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Opvang Oekraïense vluchtelingen (onderdeel Particuliere opvang), incidenteel nadeel lasten € 119.000, incidenteel voordeel baten € 119.000

Aangezien de baten en lasten van de opvang van Oekraïense voor dit jaar nog niet verwerkt waren in onze begroting, doen we dat via deze rapportage. Het betreft hier het onderdeel Particuliere opvang (POO). Ten eerste gaat het hierbij om de kosten voor ambtelijke inzet voor de particuliere opvang zoals projectleiding,  communicatie en handhaving ad € 65.000.  Verder verstrekken wij aan Oekraïense vluchtelingen maandelijks leefgeld. Dit geldt echter alleen voor degenen die geen werk hebben . We ramen hiervoor een bedrag bij van € 54.000. Tot slot merken wij nog op dat we bij de hiervoor genoemde mutaties er rekening mee houden dat de particuliere opvang vóór maart 2025 volledig wordt afgebouwd. 

Opvang Oekraïense vluchtelingen (onderdeel Gemeentelijke opvang), incidenteel nadeel lasten € 3.720.000, incidenteel voordeel baten € 7.900.000 (in combinatie met sub-programma 2.2)
Ook voor het onderdeel Gemeentelijke opvang (GOO) nemen we via deze rapportage de raming voor dit jaar op van de betreffende baten en lasten. Net als in 2023 verwachten we ook in 2024 hierop een fors batig saldo over te houden. Bij de jaarrekening 2022 besloot u, naar aanleiding van het positieve saldo van dit budget, tot het instellen van de bestemmingsreserve Woonconcepten. Voor dit jaar houden we voorlopig rekening met een overschot van € 4.180.000 en voegen dit via sub-programma 2.2 toe aan de bestemmingsreserve Woonconcepten. 

Crisisnoodopvang, incidenteel nadeel lasten € 2.560.000, incidenteel voordeel baten € 2.560.000
De crisisnoodopvang aan de Grachtweg 8 in Zierikzee blijft open tot uiterlijk 1 januari 2025. De kosten hiervan worden vergoed door het Rijk. Voorgaande jaren declareerden wij de werkelijke kosten, aangezien deze hoger lagen dan de normvergoeding. Vanwege kostenreducties en het toegenomen bewonersaantal verwachten we dit jaar binnen de normvergoeding te blijven. We gaan hiervoor uit van een vergoeding van € 2.560.000. Daartegenover staat een verwachte kostenraming van  € 2.120.000. Aangezien wij verwachten dat de normvergoeding hoger ligt dan de verwachte kostenraming, geeft dat een batig saldo op crisisnoodopvang van € 440.000. Vanwege de urgente vraag vanuit het Rijk om extra opvangplaatsen te creëren, voegen we dit exploitatiebudget toe aan een nieuwe stelpost 'Integratie en noodopvang asielzoekers'. 

Schuldhulpverlening, incidenteel nadeel lasten € 149.000

In het saldo van de jaarrekening 2023 viel een bedrag van € 149.000 vrij. Dit waren gereserveerde coronamiddelen voor schuldhulpverlening die van 2021 zijn doorgeschoven naar 2022 en vervolgens naar 2023. Dit met de verwachting dat vorig jaar meer inwoners een beroep zouden doen op schuldhulpverlening als gevolg van de gestegen energieprijzen. Uiteindelijk bleek dit niet het geval waardoor dit budget alsnog in 2023 vrijviel. Zoals bij de oplevering van de jaarrekening 2023 al is aangegeven, verwachten wij echter dat het beroep op schulphulp in 2024 en de komende jaren toch gaat stijgen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal problematische schulden sinds 2022 weer een stijgende lijn krijgt. Op een toename van problematische schulden volgt (met meestal enige vertraging) ook een stijging in de aanvragen van schuldhulpverlening. Het gaat bij deze stijging deels om de gevolgen van de energiecrisis, waarvoor het Rijk vanaf dit jaar geen compenserende maatregelen meer verleent. Daarnaast constateren we een toename aan schulden bij de Belastingdienst. Wij ramen daarom via deze rapportage het volledige bedrag bij dat eerder vrijviel in het jaarrekeningsaldo 2023 ad. € 149.000 ten behoeve van verwachte extra lasten aan schuldhulpverlening in 2024.