Portefeuillehouder
Jacqueline van Burg

Omschrijving (toelichting)

In 2024 geven we uitvoering aan enkele specifieke maatregelen uit de vastgestelde verkeersstudie centrum Renesse. Met als voornaamste aanpassingen de herinrichtingen van drie kruisingen met de Jan van Renesseweg en de reconstructie van het kruispunt Lagezoom/Roelandweg, waarvoor is op de lijst te honoreren prioriteiten 2024-2027 een aantal uitbreidingsinvesteringen aangevraagd. Deze kunnen we deels dekken uit het beschikbare budget voor de masterplannen stads- en dorpsvisies. Verder zetten we in op optimalisatie van het P+R terrein. Hiervoor nemen we op de lijst te honoreren prioriteiten 2024-2027 een investeringskrediet op van € 2.000.000. Uiterlijk in april 2024 is 1/3 deel van het parkeerterrein geoptimaliseerd. Indien na afloop van het toeristische seizoen 2024 blijkt dat de optimalisatie succesvol is, dan wordt in het 3e/4e kwartaal van 2024 een ontwerp gemaakt om het resterende deel van het P+R terrein te optimaliseren. De uitvoering daarvan vindt dan plaats in het 4e kwartaal 2024 en het 1e kwartaal 2025.

Met de vaststelling van de verkeersstudie Renesse is de intentie vastgesteld om het parkeerterrein aan de Oude Moolweg uitsluitend te bestemmen voor vergunninghouders. Op dit terrein is nu nog sprake van betaald parkeren. Met het aanwijzen van het terrein voor vergunninghouders vallen de parkeerinkomsten weg. Dit betekent vanaf 2024 mogelijk een jaarlijkse inkomstenderving van ongeveer € 120.000. Wij komen separaat met een voorstel voor aanpassing van het parkeerregime voor dit parkeerterrein.

Stand van zaken

We bereidden de uitvoering van de aanpassing van de drie kruispunten Jan van Renesseweg en Stoofweg/Stoofwekken voor. Uitvoering vond plaats in februari en maart 2024.

Voor de kruising Lagezoom/Roelandsweg besloten we tot een fysieke aanpassing, die we voorbereidden in het tweede kwartaal van 2024, gericht op uitvoering in de winter 2024/2025.

De optimalisatie P+R eerste fase startte begin dit jaar. In maart was de oplevering van deze fase. We startten de ontwerpwerkzaamheden voor de tweede fase optimalisatie P+R en doen onderzoek naar uitbreiding van de P+R aan de achterzijde.

De invoering vergunninghoudersparkeren parkeerterrein Oude Moolweg schoven we door naar 2025, zodat we in 2024 alle noodzakelijke voorbereidingen kunnen treffen, inclusief communicatie.

We startten met het Schetsontwerp en Voorlopig Ontwerp voor herinrichting Laone. Het college besloot in februari 2024 tot invoering van een fietsstraat met eenrichtingsverkeer. In april organiseerden we een inloopavond voor de omgeving. In afwachting van toekenning van de gevraagde uitbreidingsinvestering ronden we het tweede half jaar van 2024 het ontwerpproces af en leggen we een verkeersbesluit ter inzage. 

Geld (indicator)

G

Tijd (indicator)

G