Portefeuillehouder
Ankie Smit

Omschrijving (toelichting)

Het gehele tracé van de N59 ter hoogte van Zierikzee vraagt dringend om een structurele oplossing.  

Uitgevoerd onderzoek maakte twee zaken duidelijk:

1) De inrichting van de grote rotonde N59/N264 is de grote veroorzaker van de stagnerende doorstroming op de N59 binnen Zierikzee.

2) Een permanente ontsluiting ter hoogte van de N59/Grevelingenstraat heeft geen significant negatieve effecten op de doorstroming op de N59.

In 2023 is gestart met de gebiedsgerichte aanpak (GGA) Zierikzee.  Hierin gaat de gemeente samen met de andere wegbeheerders (Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat, Waterschap Scheldestromen) concreet aan de slag met de (deel)oplossingen. Uiterlijk eind 2023 / begin 2024 ligt een concreet oplossend ontwerp voor het tracé aansluiting Grevelingenstraat tot aan de kruising met de Weg van de Val op tafel.  Na besluitvorming in 2024 over de ontwerp blauwdruk van dit nieuw tracé met kruispuntoplossingen, zetten we de opvolgende stappen van voorbereiding tot en met realisatie. Om deze integrale ontwerpopgave binnen Zierikzee en de onderzoeken voor de (deel)oplossingen mogelijk te maken, kende de raad in 2022 een voorbereidingskrediet toe van € 600.000. 

Voor het eerste knelpunt lijkt het er op dat RWS de benodigde financiële middelen, met inzet van onze ambtelijke inbreng, ter beschikking krijgt gesteld vanuit subsidies uit de versnellingsopgave 'Woningbouw & Mobiliteit' en uit de veiligheidsmaatregelen op de N-wegen. Wij vragen in september 2023 via een raadsvoorstel de raad hier ook middelen voor toe te zeggen. Voor de ontsluiting van de N59/Grevelingenstraat reserveerde de raad reeds de financiële middelen.

Voor de kosten van de reconstructies van de tussenliggende wegtracés tussen de aansluiting Grevelingenstraat en de Weg van de Val,  en de uit te werken oplossing voor de kruising Laan van St-Hilaire / N59 / Zandweg, is nog de nodige financiële dekking nodig. Dit vormt een opgave voor de komende jaren, zowel bij de overige wegbeheerders als binnen onze gemeente. 

Stand van zaken

De blauwdruk voor de aanpassingen op het tracé van de N59 - tussen de grote rotonde N59/N654 en de aansluiting van de Grevelingenstraat op de N59 (het tracé van de N59 binnen de nieuwe grenzen van de bebouwde kom) - komt medio 2024 tot stand. Dit na een intensieve samenwerking met de verschillende wegbeheerders en betrokken adviseurs en tussentijdse afstemming met de klankbordgroep. Voor het deel van de N59 (buiten de bebouwde kom ), tussen de grote rotonde en de kruising met de Weg van de Val, moet Rijkswaterstaat (RWS) voor het budget voor het nader onderzoek, om tot een gelijkwaardig opleveringsniveau te komen, nog een besluit (laten) nemen.

Deze ontwerpen van de diverse aansluitingen (reconstructieopgaven) zijn  tot op het niveau van een voorlopig ontwerp uitgewerkt. Wij wachten nog op de bijbehorende kostenramingen. Het totale ontwerp wordt in het 3e kwartaal 2024 ter goedkeuring aan de betrokken besturen (van de wegbeheerders) voorgelegd.  Communicatie en afstemming met de omgeving volgt nadien.

Uit de blauwdruk van het ontwerp tracé stellen we als eerste te realiseren onderdelen aan u voor. Dit betreft de reconstructie van de rotonde N59/N654 nabij de Nobelpoort (voor rekening en risico van RWS) en opvolgend de aansluiting Grevelingenstraat/N59, samen met de reconstructie Grevelingenstraat (voor rekening en risico van de gemeente).

Samen met Rijkswaterstaat werken wij aan een oplossing voor de invulling van een projectorganisatie, die beide projecten aanstuurt (verantwoordelijkheid / risico's). Dit om de oplevering van de 2 genoemde deelprojecten vóór 2029 te kunnen realiseren.

De gelden van het ministerie van IenW, als bijdrage voor de aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel bij de grote rotonde  N59/N654, zijn in het kader van de versnellingsopgave 'Woningbouw & Mobiliteit'  in februari 20224 via een subsidiebijdrage van € 2.044.000 aan ons toegekend en al uitbetaald.

 

Geld (indicator)

G

Tijd (indicator)

O