-
Blz. 1
Programmabegroting 2024 - 2027
-
Blz. 2
Beleidsbegroting
-
Blz. 3
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 4
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 5
Programma 1 Werken
-
Blz. 6
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 7
In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 8
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
-
Blz. 9
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 10
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 11
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 12
1.1.1. We versterken de watereconomie.
-
Blz. 13
1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
-
Blz. 14
1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 15
1.1.6.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie en voeren deze uit
-
Blz. 16
1.1.6.6. We stellen innovatiefonds energieopslag in (amendement A5 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 17
1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
-
Blz. 18
1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
-
Blz. 19
1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
-
Blz. 20
1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
-
Blz. 21
1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
-
Blz. 22
1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
-
Blz. 23
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
-
Blz. 24
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 25
Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
-
Blz. 26
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 27
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 28
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 29
1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
-
Blz. 30
1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
-
Blz. 31
1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
-
Blz. 32
1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
-
Blz. 33
1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
-
Blz. 34
1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
-
Blz. 35
1.2.6.7. We stellen een aanpak op om de biodiversiteitsdoelen uit te voeren en onderzoeken of extra capaciteit nodig is.
-
Blz. 36
1.2.6.8. We stellen een visie Biodiversiteit op
-
Blz. 37
1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
-
Blz. 38
1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
-
Blz. 39
1.2.7.2. We onderzoeken nieuwe kansen om de zoetwaterbeschikbaarheid te vergroten
-
Blz. 40
1.2.7.3. We zetten de samenwerking van het Living Lab en broedplaats zoet water voort en zetten dit in voor oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening
-
Blz. 41
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 42
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
-
Blz. 43
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 44
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 45
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 46
1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
-
Blz. 47
1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
-
Blz. 48
1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
-
Blz. 49
1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
-
Blz. 50
1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
-
Blz. 51
1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
-
Blz. 52
1.3.2.6 We voeren samen met Ondernemers Vereniging Zierikzee een pilot 'Kernenmanager' uit (amendement A6 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 53
1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 54
1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket
-
Blz. 55
1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers
-
Blz. 56
1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
-
Blz. 57
1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
-
Blz. 58
1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
-
Blz. 59
1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
-
Blz. 60
1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
-
Blz. 61
1.3.5.16. Gebiedsvisie Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
-
Blz. 62
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
-
Blz. 63
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 64
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
-
Blz. 65
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 66
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 69
1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 70
1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
-
Blz. 71
1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
-
Blz. 72
1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
-
Blz. 73
1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 74
1.4.2.9. We voeren de participatiewet optimaal uit en bezien de positie van De Zuidhoek daarin
-
Blz. 75
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
-
Blz. 76
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 77
Programma 2 Wonen
-
Blz. 78
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 79
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 80
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
-
Blz. 81
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 82
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 83
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 84
2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
-
Blz. 85
2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 86
2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
-
Blz. 87
2.1.1.12. We lossen de ventilatieproblematiek op scholen op
-
Blz. 88
2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 89
2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
-
Blz. 90
2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
-
Blz. 91
2.1.1.16. We leggen een kunstgrasveld aan bij s.v. WIK'57 (Amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 92
2.1.1.17. We leggen een kunstgrasveld aan bij MZC’11 (amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 93
2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
-
Blz. 94
2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
-
Blz. 95
2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
-
Blz. 96
2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
-
Blz. 97
2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
-
Blz. 98
2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
-
Blz. 99
2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
-
Blz. 100
2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
-
Blz. 101
2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
-
Blz. 102
2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
-
Blz. 103
2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
-
Blz. 104
2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
-
Blz. 105
2.1.6.11. We zetten in op geclusterde voorzieningen voor scholen
-
Blz. 106
2.1.6.14. We stellen een nieuw onderwijsakkoord op
-
Blz. 107
2.1.6.16. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Oosterland/Nieuwerkerk
-
Blz. 108
2.1.6.15. We zetten in op geclusterde voorzieningen in West
-
Blz. 109
2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
-
Blz. 110
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
-
Blz. 111
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 112
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
-
Blz. 113
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 114
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 115
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 116
2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
-
Blz. 117
2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
-
Blz. 118
2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
-
Blz. 119
2.2.1.37 In samenwerking met de NPO zoeken we naar een oplossing voor de dekking van DAB+ op heel Schouwen-Duiveland (amendement A16 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 120
2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen te realiseren
-
Blz. 121
2.2.1.39. We verdubbelen het aantal tijdelijke woningen Renesse (pilot Tiny Houses)
-
Blz. 122
2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
-
Blz. 123
2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
-
Blz. 124
2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvangcrisis van vluchtelingen
-
Blz. 125
2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
-
Blz. 126
2.2.1.45. We stellen kernprofielen op
-
Blz. 127
2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 128
2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
-
Blz. 129
2.2.1.46. We zorgen voor modulaire woningen om de grote vraag naar woningen, onder andere veroorzaakt door de toestroom van Oekraïense vluchtelingen, op te vangen
-
Blz. 130
2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
-
Blz. 131
2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
-
Blz. 132
2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
-
Blz. 133
2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
-
Blz. 134
2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
-
Blz. 135
2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
-
Blz. 136
2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
-
Blz. 137
2.2.3.7. We stellen een lokale klimaatagenda op
-
Blz. 138
2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
-
Blz. 139
2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
-
Blz. 140
2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
-
Blz. 141
2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
-
Blz. 142
2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
-
Blz. 143
2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
-
Blz. 144
2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
-
Blz. 145
2.2.4.6. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
-
Blz. 146
2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
-
Blz. 147
2.2.4.16. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit willen we komen tot een sterk mobiliteitssysteem waarbij de reiziger centraal komt te staan
-
Blz. 148
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
-
Blz. 149
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 150
Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
-
Blz. 151
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 152
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 153
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 154
2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
-
Blz. 155
2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
-
Blz. 156
2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
-
Blz. 157
2.3.1.10. We optimaliseren de ondersteuning van stads-, dorps- en wijkraden en de uitbreiding van het aantal wijkraden in Zierikzee (amendement A10 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 158
2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
-
Blz. 159
2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
-
Blz. 160
2.3.2.34. We onderzoeken het realiseren van het woonconcept 'Skaeve Huze'
-
Blz. 161
2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 162
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 163
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
-
Blz. 164
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 165
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 168
2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
-
Blz. 169
2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
-
Blz. 170
2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
-
Blz. 171
2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
-
Blz. 172
2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
-
Blz. 173
2.4.2.10. We richten onze taken op het gebied van beschermd wonen lokaal en regionaal in.
-
Blz. 174
2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
-
Blz. 175
2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
-
Blz. 176
2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
-
Blz. 177
2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
-
Blz. 178
2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
-
Blz. 179
2.4.4.3. We stellen een nieuw onderwijsachterstandenbeleid op
-
Blz. 180
2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
-
Blz. 181
2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
-
Blz. 182
2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
-
Blz. 183
2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
-
Blz. 184
2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
-
Blz. 185
2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
-
Blz. 186
2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
-
Blz. 187
2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
-
Blz. 188
2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
-
Blz. 189
2.4.6.3. We stellen een visie op over de taken die SM WO voor ons uitvoert en formuleren ambities voor opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning (amendement A4 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 190
2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
-
Blz. 191
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
-
Blz. 192
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 193
Programma 3 Verblijven
-
Blz. 194
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 195
In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 196
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
-
Blz. 197
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 198
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 199
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 200
3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 201
3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit
-
Blz. 202
3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
-
Blz. 203
3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
-
Blz. 204
3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
-
Blz. 205
3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
-
Blz. 206
3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
-
Blz. 207
3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
-
Blz. 208
3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
-
Blz. 209
3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
-
Blz. 210
3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
-
Blz. 211
3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
-
Blz. 212
3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
-
Blz. 213
3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
-
Blz. 214
3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
-
Blz. 215
3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
-
Blz. 216
3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
-
Blz. 217
3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
-
Blz. 218
3.1.7.2. We stellen een subsidieregeling op voor bestaande, niet commerciële evenementen (amendement A5 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 219
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1
-
Blz. 220
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 221
Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
-
Blz. 222
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 223
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 224
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 225
3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
-
Blz. 226
3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
-
Blz. 227
3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
-
Blz. 228
3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
-
Blz. 229
3.4.7.1 We evalueren en actualiseren het cafetariamodel
-
Blz. 230
3.4.7.2. We evalueren en actualiseren het strandbeleid
-
Blz. 231
3.4.7.4. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
-
Blz. 232
3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
-
Blz. 233
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 234
Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
-
Blz. 235
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 236
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 237
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 238
4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
-
Blz. 239
4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
-
Blz. 240
4.1.1.24 We zetten in op opclassificatie
-
Blz. 241
4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
-
Blz. 242
4.1.1.27. We stellen participatiebeleid op
-
Blz. 243
4.1.1.28. Verbouwing van de burgerzaal en omliggende ruimten
-
Blz. 244
Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
-
Blz. 245
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 246
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 247
Algemeen
-
Blz. 248
Lokale heffingen
-
Blz. 249
Algemene uitkering uit het gemeentefonds en integratie uitkeringen sociaal domein
-
Blz. 250
Dividend
-
Blz. 251
Bespaarde rente
-
Blz. 252
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 253
Indexering
-
Blz. 254
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 255
Financiën algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 256
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 257
Inleiding
-
Blz. 258
Financiën overhead
-
Blz. 259
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 260
Inleiding
-
Blz. 261
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 262
Onvoorzien
-
Blz. 263
Inleiding
-
Blz. 264
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 265
Paragrafen
-
Blz. 266
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 267
1.1 ALGEMEEN
-
Blz. 268
1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2024-2027
-
Blz. 269
1.3 GERAAMDE INKOMSTEN
-
Blz. 270
1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
-
Blz. 271
1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
-
Blz. 272
1.6 VERGELIJKEND OVERZICHT WOONLASTEN
-
Blz. 273
1.7 KWIJTSCHELDINGSBELEID
-
Blz. 274
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 275
2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
-
Blz. 276
2.2 ONS BELEID
-
Blz. 277
2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
-
Blz. 278
2.4 ONZE RISICO’S
-
Blz. 279
2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
-
Blz. 280
2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
-
Blz. 281
2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
-
Blz. 282
2.8 CONCLUSIES
-
Blz. 283
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 284
3.1 OVERZICHT BEHEERPLANNEN
-
Blz. 285
3.2 WEGEN
-
Blz. 286
3.3 RIOLERING
-
Blz. 287
3.4 GROEN EN SPEELTOESTELLEN
-
Blz. 288
3.5 GEBOUWEN
-
Blz. 289
3.6 OPENBARE VERLICHTING
-
Blz. 290
3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
-
Blz. 291
3.8 HAVENS EN WATERWEGEN (ONDERHOUD EN BAGGEREN)
-
Blz. 292
Conclusie
-
Blz. 293
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 294
4.0 Inleiding
-
Blz. 295
4.1 RENTERISICOBEHEER
-
Blz. 296
4.2 KOERSRISICOBEHEER
-
Blz. 297
4.3 KREDIETRISICOBEHEER
-
Blz. 298
4.4 FINANCIERINGSPOSITIE
-
Blz. 299
4.5 RENTESCHEMA
-
Blz. 300
4.6 VALUTARISICOBEHEER
-
Blz. 301
4.7 INFORMATIEVOORZIENING
-
Blz. 302
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 303
5.1 INLEIDING
-
Blz. 304
5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
-
Blz. 305
5.3 STRUCTUUR EN INRICHTING
-
Blz. 306
5.4.1. Tabel salarislasten
-
Blz. 307
5.4 BELEID EN STRATEGIE
-
Blz. 308
5.5 MANAGEMENT
-
Blz. 309
5.6 MEDEWERKERS
-
Blz. 310
5.7 INFORMATIE
-
Blz. 311
5.8 PROCESSEN
-
Blz. 312
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 313
6.1 ALGEMEEN
-
Blz. 314
6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
-
Blz. 315
6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
-
Blz. 316
01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
-
Blz. 317
02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
-
Blz. 318
03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 319
04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 320
05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 321
06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
-
Blz. 322
07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
-
Blz. 323
08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
-
Blz. 324
09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 325
10 De Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V.
-
Blz. 326
11 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V
-
Blz. 327
11 Zuidhoek-Flex bv
-
Blz. 328
12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
-
Blz. 329
13 Zuidhoek-Personeels bv
-
Blz. 330
14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
-
Blz. 331
17 Stichting Renesse
-
Blz. 332
21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
-
Blz. 333
25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
-
Blz. 334
26 Bestuurlijk Overleg Grevelingen
-
Blz. 335
27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
-
Blz. 336
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 337
7.1 AANDUIDING VAN DE WIJZE WAAROP DE GEMEENTE HET GRONDBELEID UITVOERT
-
Blz. 338
7.2 EEN PROGNOSE VAN DE TE VERWACHTEN RESULTATEN VAN DE GRONDEXPLOITATIE
-
Blz. 339
7.3 EEN ONDERBOUWING VAN DE WINSTNEMING
-
Blz. 340
7.4 DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE RESERVES VOOR GRONDZAKEN
-
Blz. 341
Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
-
Blz. 342
8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
-
Blz. 343
8.2 LANDELIJKE BEELD
-
Blz. 344
8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
-
Blz. 345
8.4 WAT GAAN WE HIERVOOR DOEN
-
Blz. 346
Paragraaf 9 Sociaal Domein
-
Blz. 347
9.1 INLEIDING
-
Blz. 348
9.2 SCHETS VAN DE BREDE ONTWIKKELING IN HET SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 349
9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 350
9.3.1. Beschermd wonen
-
Blz. 351
9.3.2. Jeugd
-
Blz. 352
9.3.3. PW
-
Blz. 353
Gezondheid - Schouwen-Duiveland Vitaal
-
Blz. 354
Onderwijs
-
Blz. 355
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 356
9.3.4. Wet Inburgering
-
Blz. 357
9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
-
Blz. 358
9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
-
Blz. 359
9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 360
Infographic
-
Blz. 361
Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
-
Blz. 362
Wat houdt de paragraaf in?
-
Blz. 363
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 364
P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
-
Blz. 365
P10.1.10 Herinrichting Torenweg: Burgh-Haamstede
-
Blz. 366
P10.1.11 Inprikker Burgh
-
Blz. 367
P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
-
Blz. 368
P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
-
Blz. 369
P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
-
Blz. 370
P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
-
Blz. 371
P10.1.3 Herinrichting openbare ruimte centrum Burgh-Haamstede
-
Blz. 372
P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
-
Blz. 373
P10.1.5 Geluksmomenten en verfraaiing entrees Burgh-Haamstede
-
Blz. 374
P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
-
Blz. 375
P10.1.7 Kop van Haamstede
-
Blz. 376
P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
-
Blz. 377
P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
-
Blz. 378
P10.2.1 We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
-
Blz. 379
P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
-
Blz. 380
P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
-
Blz. 381
P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
-
Blz. 382
P10.2.5 Verkenning zonnevelden in Scharendijke
-
Blz. 383
P10.3 We voeren het programma Bruinisse Voortvarend uit
-
Blz. 384
P10.3.1 Herinrichting van de Deestraat Bruinisse
-
Blz. 385
P10.3.3 We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
-
Blz. 386
P10.3.4 Verkeersmaatregelen en bewegwijzering algemeen te Bruinisse
-
Blz. 387
P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
-
Blz. 388
P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 389
P10.4.2 We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan Renesse uit
-
Blz. 390
P10.4.3 We voeren de herinrichting van de Dreef Renesse en omgeving uit
-
Blz. 391
P10.4.4 We realiseren de aanpassing van de aansluiting Roelandsweg/ingang Transferium te Renesse.
-
Blz. 392
P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
-
Blz. 393
P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
-
Blz. 394
P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
-
Blz. 395
P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
-
Blz. 396
P10.5.3 We geven het bedrijventerrein in Brouwershaven via groenvoorziening een vriendelijkere uitstraling
-
Blz. 397
P10.5.4 We reconstrueren het parkeerterrein zuidkant haven Brouwershaven
-
Blz. 398
P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
-
Blz. 399
P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
-
Blz. 400
P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
-
Blz. 401
P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
-
Blz. 402
P10.6.4 Herinrichting Weststraat-Balie Zierikzee
-
Blz. 403
P10.6.5 Herinrichting Lange Nobelstraat Zierikzee
-
Blz. 404
P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
-
Blz. 405
P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
-
Blz. 406
P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
-
Blz. 407
P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
-
Blz. 408
Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
-
Blz. 409
Financieel overzichten amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
-
Blz. 410
Paragraaf 11 Wet open overheid
-
Blz. 411
Ontwikkelingen
-
Blz. 412
Wat gaan we hier voor doen
-
Blz. 413
Financiën
-
Blz. 414
Financiële begroting
-
Blz. 415
Overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 416
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 417
Overzicht
-
Blz. 418
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 419
Inleiding
-
Blz. 420
Budgettaire ruimte 2024-2027
-
Blz. 421
Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 422
Structureel begrotingssaldo
-
Blz. 423
Taakstellingen
-
Blz. 424
Overzicht vervangingsinvesteringen 2023-2027
-
Blz. 425
Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
-
Blz. 426
Overzicht incidentele lasten en baten
-
Blz. 427
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 428
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 429
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 430
Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
-
Blz. 431
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 432
Inleiding
-
Blz. 433
Budgettaire ruimte bestaand beleid
-
Blz. 434
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 435
Septembercirculaire 2023
-
Blz. 436
Opgevoerde prioriteiten versus beschikbare budgettaire ruimte
-
Blz. 437
De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 438
Reserve uitvoering Strategische visie
-
Blz. 439
Algemene reserve
-
Blz. 440
Te honoreren prioriteiten 2024-2027
-
Blz. 441
Bindende ontwikkelingen kadernota
-
Blz. 442
Te honoreren prioriteiten
-
Blz. 443
Toelichting overige prioriteiten
-
Blz. 444
Overzicht verloop van de reserves
-
Blz. 445
Overzicht
-
Blz. 446
Overzicht verloop van de voorzieningen
-
Blz. 447
Overzicht Voorzieningen x € 1.000
-
Blz. 448
Geprognosticeerde meerjarige balans 2024-2027
-
Blz. 449
Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
-
Blz. 450
EMU-saldo
-
Blz. 451
EMU-saldo
-
Blz. 452
Bijlagen financiële begroting
-
Blz. 453
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 454
Overzicht
-
Blz. 455
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 456
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 457
Kerngegevens
-
Blz. 458
Sociale structuur
-
Blz. 459
Fysieke structuur
-
Blz. 460
Financiële structuur
-
Blz. 461
Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2023-2027
-
Blz. 462
Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap