Hoe deze meerjarenbegroting is gerealiseerd, komt terug in dit onderdeel van de programmabegroting. We verklaren de ontwikkeling in de budgettaire ruimte op basis van het bestaande beleid door de toelichting op de verschillen ten opzichte van de budgettaire ruimte, zoals die bekend was bij de Kadernota programmabegroting 2024-2027. Daarnaast geven we inzicht in de grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd en het effect van de incidentele baten en lasten op het structureel begrotingssaldo.
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
Budgettaire ruimte 2024-2027
Terug naar navigatie - Budgettaire ruimte 2024-2027Via de Kadernota programmabegroting 2024-2027 informeerden wij u over de actuele stand van de budgettaire ruimte voor de begroting 2024-2027. Het betrof de budgettaire ruimte na vaststelling door de raad van de programmabegroting 2023-2026, inclusief aangenomen amendementen, de verwerking van de door de raad tot en met 1 mei 2023 vastgestelde begrotingswijzigingen vanuit de raadsvoorstellen en het structurele saldo van de 1e financiële rapportage 2023. Daarnaast hielden wij in de Kadernota financieel rekening met de bindende ontwikkelingen.
Tijdens het begrotingsproces berekenen wij de actuele budgettaire ruimte van het bestaande beleid. Zo indexeren we de budgetten opnieuw op basis van de vastgestelde percentages in de Kadenota en nemen we ook de consequenties vanuit de meicirculaire 2023 mee. Wat dit betekent voor de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid is in onderstaande tabel weergegeven.
In onderstaande tabel is de stand 'Budgettaire ruimte Kadernota 2024-2027' gecorrigeerd voor de bindende ontwikkelingen uit de Kadernota, omdat deze nog definitief door de raad moeten worden vastgesteld. Uitzondering hierop zijn de bijgestelde bijdragen aan de Veiligheidsregio Zeeland, SWVO en GGD. De raad stelde deze reeds vast via de betreffende raadsvoorstellen en zienswijzen. De overige bindende ontwikkelingen moeten nog door de raad worden vastgesteld en zijn en dus nog geen onderdeel van de baten en lasten op grond van bestaand beleid.
Budgettaire ruimte x €1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Budgettaire ruimte Kadernota 2024-2027 | -96 | 194 | 210 | 942 |
Nog vast te stellen bindende ontwikkelingen kadernota | 765 | 825 | 825 | 825 |
Amendementen kadernota | -405 | -405 | -405 | -405 |
Genomen raadsbesluiten tot en met juni 2023 voor zover niet meegenomen bij Kadernota | -99 | -108 | -102 | 253 |
Meicirculaire gemeentefonds 2023 bruto | 3.085 | 3.641 | 3.837 | 5.740 |
Meicirculaire al opgenomen in stand kadernota | -1.695 | -1.495 | -1.889 | -3.589 |
Actualiseren begroting | 1.559 | 197 | -803 | -1.527 |
Budgettaire ruimte bestaand beleid | 3.114 | 2.849 | 1.673 | 2.239 |
De voornaamste mutaties als gevolg van het actualiseren van de begroting vindt u terug in onderstaande tabel (x € 1.000).
Actualisering begroting x €1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Indexering | -799 | -1.233 | -1.822 | -2.443 |
Inzet restant stelpost indexering (opgenomen begroting 2023) | 641 | 591 | 591 | 591 |
Kostenverdelingen | 499 | 428 | 430 | 435 |
Actualisering BUIG | 321 | 221 | 121 | 31 |
Actualisering naheffingsaanslagen parkeren | 112 | 112 | 112 | 112 |
Actualisering afschrijvingslasten | 150 | 358 | 72 | 12 |
Areaaluitbreiding OZB | 105 | 122 | 139 | 224 |
Actualisering energielasten | 360 | -490 | -490 | -490 |
Overige klein / incidenteel | 170 | 88 | 44 | 1 |
Totaal actualiseren begroting | 1.559 | 197 | -803 | -1.527 |
Toelichting op enkele mutaties:
Kostenverdelingen
Onderdeel van de begrotingswerkzaamheden is het actualiseren van de verdeling van de afdelingskosten (op basis van geraamde ureninzet) naar de subprogramma's. Als er procentueel meer kosten worden doorbelast aan budgetneutrale onderdelen van de begroting, dan levert dat een voordeel op voor de begroting. Budgetneutrale onderdelen zijn grondexploitaties, afvalstoffenheffing en riolering. Ook (meer) doorbelastingen aan investeringen leveren een incidenteel voordeel op voor de begroting aangezien de lasten aan de exploitatie worden onttrokken, maar na realisatie middels afschrijvingslasten alsnog ten laste komen van de exploitatie.
Actualisering energielasten
In de begroting 2023 zijn, vanwege de forse prijsstijgingen in 2022 de energielasten voor de jaren 2023 en 2024 incidenteel opgehoogd met de verwachting dat de energielasten (na het conflict in Oekraine) weer zouden dalen. De raming van de energielasten is geactualiseerd op basis van de meest actuele verwachtingen. Aangezien de daling van de energielasten eerder is ingezet dan verwacht levert dit een incidenteel voordeel op voor 2024, maar de energielasten liggen inmiddels wel op een structureel hoger niveau (dan in 2022), waardoor er een nadeel ontstaat voor de jaren vanaf 2025.
Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
Terug naar navigatie - Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerdToegepaste loon- en prijsstijging
Uit de volgende tabel blijkt hoe de gemeente omgaat met de loon- en prijsontwikkeling:
Toegepaste loon- en prijsstijging | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Percentage loonontwikkeling begroting | 5,20% | 5,80% | 4,80% | 4,20% |
Percentage prijsontwikkeling begroting | 3,90% | 1,60% | 1,60% | 1,60% |
Toegepaste stijging belastingen en retributies
In deze begroting rekenen we met een trendmatige verhoging van belastingen en retributies van 4,55% in 2024, 3,70% in 2025, 3,20% in 2026 en 2,90% in 2027.
Vervangingsinvesteringen
De actualiteit van de vervangingsinvesteringen is beoordeeld tijdens de begrotingsvoorbereiding. Uitgaven van € 10.000 en lager zijn rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht. De financiële consequenties van de vervangingsinvesteringen zijn als bestaand beleid verwerkt in de programmabegroting.
Voor de benodigde vervangingsinvesteringen voor de periode 2024-2027 verwijzen wij u naar het Overzicht vervangingsinvesteringen. Ter informatie geven wij u in dit overzicht ook inzicht in de reeds lopende vervangingsinvesteringen in 2023. Via het vaststellen van de programmabegroting stelt u de investeringsbudgetten voor 2024 tot en met 2027 beschikbaar.
Financiering
De gemeente past het systeem van totaalfinanciering toe. Dit houdt in dat in principe niet voor iedere investering afzonderlijk een geldlening wordt afgesloten, maar dat de investering meeloopt in het totaal van de inkomende en uitgaande geldstromen van de gemeente. Dit wordt bewaakt via een liquiditeitenplanning. Zie ook de paragraaf Financiering.
Inzicht in de structurele onttrekkingen aan reserves
Uit de reserve dekking afschrijvingslasten worden de afschrijvingslasten van een deel van onze investeringen gedekt. In het Overzicht structurele mutaties reserves is opgenomen welke afschrijvingslasten voor welke investeringen dit betreft.
Inzicht in incidentele baten en lasten
Voor het inzicht in de incidentele baten en lasten verwijzen wij u naar het Overzicht incidentele baten en lasten. De incidentele baten en lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief. Met het opnemen van alleen een (verplicht) cijfermatig overzicht van incidentele baten en lasten ontstaat nog niet automatisch het inzicht of er sprake is van een structureel begrotings- of jaarrekeningsaldo. Het betrekken van de totalen uit het overzicht van incidentele baten en lasten bij het begrotingssaldo geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo (x 1.000):
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|
Saldo van baten en lasten | 3.114 | 2.849 | 1.673 | 2.239 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -1.147 | 2.820 | -434 | -707 |
Saldo baten en lasten minus reservemutaties | 1.967 | 5.669 | 1.239 | 1.532 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 5.101 | 4.228 | 903 | 1.166 |
Structureel begrotingssaldo | 7.068 | 9.897 | 2.142 | 2.698 |
Het teruglopen van het structurele begrotingssaldo in 2026 wordt veroorzaakt door de lagere uitkering uit het gemeentefonds.
De jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Onder arbeidsrechtelijke verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig en/of voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een schuld aan hen. In het BBV is het niet verplicht gesteld voorzieningen te treffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de begroting/jaarrekening meegenomen.
Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals het sparen van bovenwettelijk verlof en pensioenen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.
Provinciaal toezicht
Jaarlijks geeft de provincie Zeeland als toezichthouder aan welke financiële uitgangspunten gemeenten mogen hanteren bij het opstellen van de begroting. Bij de besluitvorming over de Kadernota programmabegroting 2024-2027 heeft de raad deze uitgangspunten betrokken.
Aanvullend beoordeelt de provincie de begroting met toepassing van het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 Gemeenten. Dit betekent dat de besluiten ook worden getoetst aan de begrippen structureel en reëel financieel evenwicht, waarbij de begroting en meerjarenraming leidend zijn voor het eindoordeel van de provincie. Onze programmabegroting 2024-2027 voldoet hieraan, waardoor wij verwachten dat onze gemeente onder repressief toezicht blijft vallen.
Taakstellingen
Terug naar navigatie - TaakstellingenIn de begroting hebben we enkele taakstellingen opgenomen (x € 1.000):
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|
Maatregelen Hervormingsagenda Jeugd | 548 | 306 | 785 | 831 |
Besparing kosten jeugdhulp | 0 | 800 | 800 | 800 |
Zuidhoek | 302 | 332 | 311 | 311 |
Totaal taakstellingen | 850 | 1.438 | 1.896 | 1.942 |
Taakstelling Hervormingsagenda Jeugd
Wij hanteren als uitgangspunt dat de meerjarige afname van de compensatiemiddelen jeugdhulp een evenredige afname van de lasten jeugdhulp met zich meebrengt. Deze afname van de kosten jeugdhulp is als taakstelling in de begroting opgenomen. Op advies van onze extern specialist gemeentefonds is in deze begroting de meerjarige taakstelling bijgesteld ten opzichte van de initiële cijfers die afkomstig zijn uit uw besluit rond de decembercirculaire 2021. De nieuwe berekening was nodig vanwege de nieuwe verdeling van het gemeentefonds en de actualisering van diverse maatstaven.
Taakstelling besparing kosten jeugdhulp
Op basis van de aanvullende begrotingscirculaire 2024 van de Provincie Zeeland mogen gemeenten in hun begroting rekening houden met een besparing van €500 miljoen in 2025, € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen als gevolg van besparingen, die het Rijk uitwerkt. Het gaat om maatregelen, waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bijvoorbeeld door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden.
Taakstelling Zuidhoek
De in de begroting opgenomen meerjarige taakstelling van De Zuidhoek is gerelateerd aan de uitgangspunten van het transformatieplan voor De Zuidhoek, zoals in 2019 vastgesteld in de Hoofdlijnennotitie Participatiewet. De actuele reserve(s) van de Zuidhoek biedt, in combinatie met de beschikbare middelen in de begrote stelpost Participatiewet, voldoende basis om de taakstelling voor 2024 in te kunnen lossen. Inmiddels voorzien wij echter op basis van prognoses dat de meerjarige exploitatietekorten van De Zuidhoek nog (ruim) hoger kunnen oplopen bij ongewijzigd beleid. Om dit financiële risico structureel voldoende het hoofd te kunnen bieden, zullen aanvullende maatregelen moeten worden uitgewerkt. Medio 2023 zijn wij gestart met extern onderzoek naar een toekomstige optimale uitvoering van de Participatiewet en de mogelijke passende taken en positie hierin voor De Zuidhoek. Wij verwachten dat dit onderzoek ons voldoende handvatten gaat bieden om tot een nieuw en meerjarig (financieel) sluitend toekomstperspectief te komen.
Overzicht vervangingsinvesteringen 2023-2027
Naam investering | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Vervanging vrijverval riolering | 1.610.880 | 1.638.616 | 1.669.204 | 1.700.388 | 1.732.181 |
Vervanging riolering binnenstad | 761.201 | 772.994 | 786.001 | 799.261 | 812.779 |
Relining vrijverval riolering | 107.513 | 109.448 | 111.582 | 113.758 | 115.976 |
Vervanging gemalen | 298.000 | 548.000 | 548.000 | 476.561 | 429.661 |
Vervangen 31 abri's | 185.161 | ||||
Vervanging parkeerapp 2025 | 579.000 | ||||
Investeringen haven Bruinisse | 811.874 | 122.700 | |||
Investeringen haven Zierikzee | 2.088.723 | 559.090 | 104.174 | ||
Restauratie Oude Haven Zierikzee | 2.381.797 | ||||
Investeringen haven Brouwershaven | 858.480 | ||||
Hekwerk diverse scholen 2026 | 208.000 | ||||
Investeringen sportvelden | 475.472 | 517.800 | 242.000 | ||
Reguliere investeringen Zuidhoek | 407.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 |
Vervoermiddelen groenbedrijf Zuidhoek | 267.673 | ||||
Vervanging ondergrondse containers | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |
Wagenpark en materieel buitendienst | 1.800.064 | 573.900 | 508.000 | ||
Optimalisering digitalisering | 130.000 | ||||
Warmwaterinstallatie gymnastiekzalen | 164.000 | ||||
GGI Veilig | 134.958 | ||||
Diverse investeringen lager dan €100.000 | 660.569 | 427.030 | 453.257 | 323.353 | 182.000 |
Overzicht incidentele lasten en baten
Sub-Programma | Activiteit | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele lasten: | |||||
1.1 | Wijkuitvoeringsplannen i.h.k.v. de Transitievisie Warmte | 104.000 | 104.000 | 104.000 | |
Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen | 156.000 | 156.000 | 156.000 | ||
1.2 | Projecten Broedplaats Zoet Water en POP3 Samenwerken voor zoet water | 924.000 | |||
Lobby zoet water | 104.000 | ||||
1.3 | Marktverkenning stadspoorten | ||||
Uitbreiding pilot kernenmanager | 80.000 | ||||
Groenvoorziening op bedrijventerreinen | 51.000 | ||||
1.4 | Subsidie sportcentrum Westerschouwen | ||||
Deltabanen | 75.000 | ||||
Wijkwel | 87.000 | ||||
2.1 | Diverse projecten i.h.k.v. slimme mobiliteit | 299.000 | 132.000 | ||
Nationaal Programma Onderwijs | |||||
Project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland | 95.000 | ||||
Externe personele inzet naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! | 58.000 | ||||
2.2 | Bijdrage aan waterschap i.v.m. fietspad Roterijdijk | 533.000 | |||
Snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen bebouwde kom | 77.000 | 77.000 | 77.000 | ||
Biodiversiteit in het buitengebied: budget om de akkerranden duurzaam in stand te houden | 50.000 | ||||
Realiseren groene buitenlokalen | 50.000 | 50.000 | |||
Energieplein Bedrijventerrein Zuid Zierikzee | 104.000 | ||||
Opstellen Omgevingsvisie | 83.000 | ||||
Onderzoek fietsnetwerk | 52.000 | ||||
2.3 | Inrichtingskosten nieuw poppodium | 258.000 | |||
Beschikbaar budget masterplannen stads- en dorpsvisies | 601.000 | 186.000 | 110.000 | ||
2.4 | Extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep | 52.000 | |||
Gemeentelijke opvang Oekraïners in De Kabbelaar | 130.000 | ||||
Extra budget voor integratie vanwege hogere instroom van inburgeraars (via algemene uitkering) | 64.000 | ||||
Verlenging Kansrijk Wonen tot 1 juli 2024 | 54.000 | ||||
Hogere kosten jeugd | 884.000 | 211.000 | |||
IJslands Preventiemodel | 220.000 | 220.000 | |||
Versterking ondersteuning wijkteams ter verbetering van de toegang van cliënten tot de gemeentelijke dienstverlening (tot en met 2027; via algemene uitkering) | 64.000 | 66.000 | 74.000 | 74.000 | |
3.1 | Extra subsidie Watersnoodmuseum | 408.000 | |||
4. | Bestuursperiode 5e wethouder | 105.000 | 105.000 | 53.000 | |
Algemene dekkings-middelen | Implementeren Wet open overheid (via algemene uitkering) | 63.000 | 64.000 | 64.000 | |
BTW afrekening OAS | 837.000 | ||||
Uitgaven in het kader van verkiezingen | 84.000 | 84.000 | 149.000 | ||
Overhead | Extra impuls recruitment | 88.000 | |||
Ontwikkelbudget voor versterking bedrijfsvoering | 150.000 | 150.000 | |||
Implementatie meld- en registratiesysteem toeristische verhuur | 73.000 | 73.000 | |||
Incidenteel compenseren subsidies voor stijging inflatie in 2022/2023 | 105.000 | ||||
Incidenteel reële raming hoge prijzen gas en elektra | 908.000 | ||||
Incidentele toevoegingen reserves | 2.915.268 | 3.854.719 | 578.081 | 624.716 | |
Totaal incidentele lasten | 10.208.268 | 5.448.719 | 1.300.081 | 1.684.716 | |
Incidentele baten: | |||||
1.2 | Subsidies projecten Broedplaats Zoet Water en POP3 Samenwerken voor zoet water | 755.000 | |||
2.1 | Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs | ||||
2.2 | Meeropbrengst begraafrechten door het op orde brengen van de begraafplaatsadministratie | 61.000 | |||
2.4 | Rijksbijdrage gemeentelijke opvang Oekraïners in De Kabbelaar | 126.000 | |||
Bijdrage Transformatiefonds verlenging Kansrijk Wonen tot 1 juli 2024 | 54.000 | ||||
3.1 | Bijdrage provincie Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
Algemene dekkings-middelen | Algemene uitkering | 823.000 | 1.027.000 | 223.000 | 74.000 |
Incidentele onttrekkingen reserves | 3.238.733 | 143.415 | 123.622 | 444.357 | |
Totaal incidentele baten | 5.107.733 | 1.220.415 | 396.622 | 518.357 | |
Per saldo | 5.100.535 | 4.228.304 | 903.459 | 1.166.359 |
Overzicht structurele mutaties reserves
Reserve dekking afschrijvingslasten | Onttrekking 2024 | Onttrekking 2025 | Onttrekking 2026 | Onttrekking 2027 |
---|---|---|---|---|
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/OudeVuur Burgh-Haamstede | 15.037 | 15.037 | 15.037 | 15.037 |
Herinrichting parkeerterrein Oude Moolweg Renesse | 9.169 | 9.169 | 9.169 | 9.169 |
Herinrichting Mosselboomgaard Zierikzee | 8.609 | 8.609 | 8.609 | 8.609 |
Herinrichting parkeerterrein Scheldestraat, Zierikzee | 8.929 | 8.929 | 8.929 | 8.929 |
Herinrichting parkeerterrein J. van Renesseweg | 6.380 | 6.380 | 6.380 | 6.380 |
Parkeerverwijzingen Zierikzee | 15.252 | 15.252 | 15.252 | 15.252 |
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh Haamstede | 11.437 | 11.437 | 11.437 | 11.437 |
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem | 17.806 | 17.806 | 17.806 | 17.806 |
Aanleg sportcomplex Bruinisse | 32.242 | 32.242 | 32.242 | 32.242 |
Flankerende maatregelen 3e fase Recreatie verdeelweg | 32.110 | 32.110 | 32.110 | 32.110 |
Geluidsscherm Malta Zierikzee | 12.629 | 12.629 | 12.629 | 12.629 |
Herinrichting Dreef/Molenstraat Masterplan Bruinisse | 12.454 | 12.454 | 12.454 | 12.454 |
Herinrichting Kerk-Dorpsplein Masterplan Bruinisse | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Herinrichting Deestraat Masterplan Bruinisse | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |
Kunstgrasveld VV Bruse Boys | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
Museum Zierikzee fase 3 en 4 | 29.970 | 29.970 | 29.970 | 29.970 |
Opwaarderen locatie de Dreef Masterplan Renesse | 7.525 | 7.525 | 7.525 | 7.525 |
Reconstructie Haringvlietstraat Zierikzee | 16.787 | 16.787 | 16.787 | 16.787 |
80 extra parkeerplaatsen Noorderpolder | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
Reconstructie Renesse | 6.800 | 6.800 | 6.800 | 6.800 |
Inrichting Grevelingenhout - Hageweg Bruinisse | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Overige investeringen | 42.866 | 42.866 | 42.866 | 42.866 |
Totaal | 322.002 | 376.002 | 376.002 | 376.002 |