Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

Uiteenzetting van de financiële positie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de Toelichting op het overzicht van baten en lasten is de meerjarige beschikbare budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid vermeld. In dit hoofdstuk geven wij inzicht in de financiële positie. Hierbij betrekken wij financiële ontwikkelingen die wij op ons af zien komen. Ook doen wij een voorstel tot nieuw te honoreren prioriteiten.

Budgettaire ruimte bestaand beleid

Terug naar navigatie - Budgettaire ruimte bestaand beleid

Zoals is toegelicht in het onderdeel Toelichting op het overzicht baten en lasten bedraagt de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid:

2024 2025 2026 2027
Budgettaire ruimte bestaand beleid 3.114 2.849 1.673 2.239

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

De volgende ontwikkeling komt nog op ons af en gaat van invloed zijn op de budgettaire ruimte:

BIZ Bruinisse
De ondernemingsvereniging Bruinisse wordt dit jaar opgericht. We houden rekening met een economische impuls van € 40.000 voor de komende 5 jaar. Dit voorstel zal worden opgenomen in de tweede financiele rapportage.

Raadsvergadering september
In de raadsvergadering van september staan een aantal voorstellen op de agenda met financiele consequenties voor de begroting 2024-2027. In onderstaande tabel staat aangegeven om welke voorstellen het gaat. 

2024 2025 2026 2027
Budgettaire ruimte bestaand beleid 3.114 2.849 1.673 2.239
935242 BIZ Bruinisse -40 -40 -40 -40
Raadsvergadering 28 september:
964374 Aanpassing uitbreiding Pieter Zeeman Lyceum 121 -74 -77 -78
961868 GGD begrotingswijizging -166 -166 -166 -166
946556 definitief ontwerp herinirichting Kloosterweg -46
962209 begrotingswijziging RUD strategisch werven -46 -46 -46 -46
Budgettaire ruimte voor integrale afweging 2.983 2.523 1.344 1.863

Septembercirculaire 2023

Terug naar navigatie - Septembercirculaire 2023

Het raadsvoorstel over de septembercirculaire 2023 ontvangt de raad in de tweede helft van oktober 2023. Dit voorstel is geagendeerd voor de bespreking tijdens de begrotingsraad op respectievelijk 6 en 9 november 2023. De financiële consequenties hieruit bieden wij aan als een wijziging op de aangeboden programmabegroting 2024-2027.

Opgevoerde prioriteiten versus beschikbare budgettaire ruimte

Terug naar navigatie - Opgevoerde prioriteiten versus beschikbare budgettaire ruimte

In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2024–2027 zijn de beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen opgenomen die wij de raad voorstellen te honoreren. Onderdeel van de te authoriseren prioriteiten zijn  de definitief  vast te stellen bindende ontwikkelingen uit de kadernota. Deze ontwikkelingen zijn bij de kadernota in beeld gebracht voor een zo volledig mogelijk budgettair beeld. Zij zijn echter nog niet vastgesteld door de raad.

De ambities vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Samen Koers Houden' maken onderdeel uit van de te honoreren prioriteiten. Hierbij hebben we getoetst of voor de opgevoerde beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen andere dekkingsmiddelen beschikbaar zijn, zoals binnen de begroting bestaande budgetten en reserves. 

Dit leidt tot het volgende dekkingsvoorstel van de financiële lasten van de voorgestelde te honoreren prioriteiten (x € 1.000):

Prioriteiten 2024 2025 2026 2027
Nog vast te stellen bindende ontwikkelingen kadernota ten laste van de budgettaire ruimte 607 825 825 825
Prioriteiten begroting ten laste van de budgettaire ruimte 1.653 1.238 966 909
Totaal ten laste van de budgettaire ruimte 2.260 2.063 1.791 1.734
Prioriteiten ten laste van de reserve uitvoering Strategische visie 225 35 35
Ten laste van het coronaherstelfonds 262 113

Na het verwerken van de financiële consequenties van te honoreerde prioriteiten ziet de budgettaire ruimte er als volgt uit (x € 1.000): 

2024 2025 2026 2027
Beschikbare budgettaire ruimte voor integrale afweging 2.983 2.523 1.344 1.863
Prioriteiten ten laste van de budgettaire ruimte -2.260 -2.063 -1.791 -1.734
Beschikbare budgettaire ruimte na prioritering 723 460 -447 129

Uit bovenstaande tabel blijkt dat we u een structureel positief meerjarenperspectief kunnen voorleggen. Het jaar 2026 laat daarentegen een negatief saldo zien. Voorgesteld wordt dit bedrag te dekken uit de algemene reserve en ditzelfde bedrag in 2024, waar sprake is van een positieve budgettaire ruimte, weer aan de algemene reserve toe te voegen. Hiermee investeren we voor de baat uit en maken we goed gebruik van de incidentele middelen die het Rijk aan onze gemeente toekent.  

Na het onttrekken van het negatieve saldo in 2026 uit de algemene reserve en hetzelfde bedrag toevoegen in 2024 toevoegen aan de algemene reserve is de budgettaire ruimte als volgt (x € 1.000):

2024 2025 2026 2027
Beschikbare budgettaire ruimte na prioritering 723 460 -447 129
Inzetten algemene reserve -447 447
Budgettaire ruimte na verwerking saldo via algemene reserve 276 460 0 129

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Voor de financiële positie is ook de stand en het verloop van de reserves en voorzieningen van belang. Voor het inzicht hierin verwijzen wij u naar de betreffende overzichten. Specifiek gaan wij in op de reserve uitvoering Strategische visie en de algemene reserve.

Reserve uitvoering Strategische visie

Terug naar navigatie - Reserve uitvoering Strategische visie

Zoals hierboven vermeld, stellen we - op grond van de vastgestelde criteria voor de aanwending van het geoormerkte bedrag binnen de algemene reserve voor de uitvoering van de Strategische visie - voor vijf prioriteiten hieruit te dekken. Dit levert de volgende stand van de reserve Strategische visie ultimo 2027 op (x € 1.000):

Stand reserve
Stand reserve 31 december 2027 op basis van bestaand beleid 4.054
Af: voorgestelde prioriteiten -295
Stand reserve 31 december 2027 na honorering prioriteiten 3.759

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

De Algemene reserve bedraagt ultimo 2027 na de hiervoor voorgestelde mutaties (x € 1.000):  

Stand reserve
Stand reserve 31 december 2027 op basis van bestaand beleid 26.227
Af: voorgestelde prioriteit ten laste van coronaherstelfonds -374
Af: onttrekking voor dekking van het tekort in 2026 -447
Bij: toevoeging deel overschot in 2024 447
Stand reserve 31 december 2027 na voorgestelde mutaties 25.853

Binnen de algemene reserve was € 2 miljoen gereserveerd voor het coronaherstelfonds.  Het saldo van het coronaherstelfonds was ultimo 2022 nog € 1,7 miljoen. In 2023 resteert na besluitvorming tot en met september (inclusief besluitvorming onderweg) nog € 0,9 miljoen. Door de bovengenoemde dekking van € 0,4 miljoen, resteert er nog een bedrag € 0,5 miljoen in het coronaherstelfonds.

Te honoreren prioriteiten 2024-2027

Bindende ontwikkelingen kadernota

Terug naar navigatie - Bindende ontwikkelingen kadernota

In de kadernota zijn de bindende ontwikkelingen in beeld gebracht ten behoeve van een zo volledig mogelijk budgettair beeld in voorbereiding op de begroting. Een deel van deze bindende ontwikkelingen betreft de bijstelling van de bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen. Deze zijn met het vaststellen van de zienswijzen op deze begrotingen vastgesteld. De overige bindende ontwikkelingen uit de kadernota worden hierbij ter vaststelling voorgelegd. 

In onderstaande tabel worden de vast te stellen ontwikkelingen weergegeven:

Bindende ontwikkelingen kadernota Termijn afschrijving Benodigde exploitatie- en investeringsbudgetten Dekking uit budgettaire ruimte nummer 2e W-vraag/waar toegelicht
Prioriteit 2024 2025 2026 2027 2024 2025 2026 2027
1.4 Arbeidsmarkt in balans
Module Arbeidsoriëntatie en Participatie 109.200 109.200 109.200 109.200 109.200 109.200 109.200 109.200 Toelichting prioriteiten
2.2 Wonen naar wens
Regionale Mobiliteitsstrategie Zeeland kapitaallasten 40 2.000.000 108.000 108.000 108.000 2.2.4.16
Verlaging parkeeropbrengesten a.g.v. verkeersstudie Renesse 120.000 120.000 120.000 120.000 120.000 120.000 120.000 120.000 P.10.4.1
Verlaging parkeeropbrengsten a.g.v. inrichting dorpsas Burgh-Haamstede 60.000 60.000 60.000 60.000 60.000 60.000 P.10.1.2
Formatieuitbreiding beleidsmedewerker groen 89.000 89.000 89.000 89.000 89.000 89.000 89.000 89.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Formatieuitbreiding beleidsmedewerker reiniging 53.000 53.000 53.000 53.000 53.000 53.000 53.000 53.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Toezicht uitvoering maatschappelijke ondersteuning 73.000 73.000 73.000 73.000 73.000 73.000 73.000 73.000 2.4.2.8
Dekking toezicht uitvoering maatschappelijke ondersteuning uit egalisatiepost maatwerkvoorzieningen WMO/Jeugd -73.000 -73.000 -73.000 -73.000 -73.000 -73.000 -73.000 -73.000 2.4.2.8
3.4 Activiteiten aan het water
Huisvesting strand reddingsbrigade kapitaallasten 40 1.000.000 50.000 50.000 50.000 3.4.7.6
Overhead
Staf uitbreiding 1 fte programmaregisseur 116.000 116.000 116.000 116.000 116.000 116.000 116.000 116.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Informatiebeveiliging 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Inkoopmedewerker 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Totaal 607.200 825.200 825.200 825.200

Te honoreren prioriteiten

Terug naar navigatie - Te honoreren prioriteiten

In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2024–2027 zijn de beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen opgenomen die wij de raad voorstellen te honoreren. 

Te honoreren prioriteiten Termijn afschrijving Benodigde exploitatie- en investeringsbudgetten Dekking uit budgettaire ruimte Dekking uit reserve Strategische visie Dekking uit corona-herstelfonds nummer 2e W-vraag/waar toegelicht
Prioriteit 2024 2025 2026 2027 2024 2025 2026 2027
1.1 Economie sterk water gerelateerd
Versneld verduurzamen diverse gemeentelijke gebouwen 20 660.435 62.081 60.628 59.175 1.1.8.3
Dekking versneld verduurzamen uit verwachte energiebesparing -62.081 -60.628 -59.175 1.1.8.3
1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur
Opstellen visie biodiversiteit 45.000 -45.000 1.2.6.8
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
Stijging bijdrage aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling 37.000 37.000 37.000 37.000 37.000 37.000 37.000 37.000 Toelichting Prioriteiten
1.4 Arbeidsmarkt in balans
Communicatie Living Lab Schouwen-Duiveland 35.000 35.000 35.000 -105.000 1.4.1.3
2.1 Goed+realistisch voorzieningenniveau
Vervangen van een schelpenpad en leunhek rondom het hoofdveld van voetbalvereniging ASV Brouwershaven 25 52.000 4.368 4.276 4.185 Toelichting Prioriteiten
Procesgelden uitvoering IHP 65.000 -65.000 2.1.6.11
Vervangen van halogeenarmaturen door ledarmaturen rondom trainingsveld van voetbalvereniging ASV Brouwershaven 20 25.500 2.397 2.341 2.285 Toelichting Prioriteiten
Verhogen budget voor incidentele subsidies 2024 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000 2.1.4.2
Duurzame oplossing SMC Bruinisse 30 1.250.000 1.250.000 193.333 189.666 2.1.1.8
2.2 Wonen naar wens
Reconstructie parkeerterrein Brouwershaven Haven Zuidkant 25 338.500 28.434 27.838 27.242 P10.5.4
Dekking uit masterplannen -28.434 -27.838 -27.242
Uitvoering bodemtaken Omgevingswet 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000 Toelichting Prioriteiten
Uitvoering agenda klimaatadaptatie 2024 45.000 -45.000 2.2.3.7
Aanvullend onderzoek fietsstraat Laene Renesse 25.000 P.10.4.1
Dekking uit masterplannen -25.000
Verkeersveiligheid fietsers op de Stoofweg Renesse 25 75.000 6.300 6.168 6.036 P.10.4.1
Benadrukken fietsoversteek Lagezoom (rotonde Roelandsweg) 25 80.000 6.720 6.579 6.438 P.10.4.1
Structurele inzet verkeersregelaars op drukke dagen 80.000 80.000 80.000 80.000 80.000 80.000 80.000 80.000 2.2.4.12
Verkeersmaatregelen openbare ruimte 368.760 184.380 2.2.4.12
Dekking verkeersmaatregelen openbare ruimte door SPV -184.380 2.2.4.12
2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
Optimalisatie en kwaliteitsverbetering van een deel van het drukbezochte P+R aan de rand van het centrum van Renesse 25 500.000 42.000 41.120 40.240 P10.4.1
Aanpassing kruising Hogezoom/Jan van Renesseweg in het centrum van Renesse 25 30.000 2.520 2.467 2.414 P10.4.1
Dekking uit masterplannen -2.520 -2.467 -2.414
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Brede SPUK cultuurcoach en buurtsportcoach 97.502 36.918 36.918 97.502 36.918 36.918 2.4.3.3
Voortzetten naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! Voor schooljaar 2024/2025 44.783 198.950 -141.129 2.4.4.9
Dekking voortzetten naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! Voor schooljaar 2024/2025 uit innovatiebudget sociaal domein -5.500 -5.500 2.4.4.9
Dekking voortzetten naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! Voor schooljaar 2024/2025 uit reserve kabels en leidingen -10.904 -80.700 2.4.4.9
Versterking 1ste lijns zorg en scholen 109.000 109.000 2.4.4.7
Dekking Versterking 1ste lijns zorg en scholen uit egalisatiepost maatwerkvoorzieningen jeugd/WMO -109.000 -109.000 2.4.4.7
Verlenging uitbreiding jongerenwerk SMWO 2024 116.614 -116.614 2.4.5.1
Continueren tijdelijke uitbreiding subsidie opbouwwerk in SMWO 2024 116.614 -116.614 2.4.5.1
Uitbreiding formatie team Vroeg Eropaf 63.500 63.500 63.500 63.500 63.500 63.500 63.500 2.4.5.4
Eenmalige dekking uitbreiding formatie uit restantbudget SHV -63.500 2.4.5.4
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Restauratiekosten 3 rijksmonumentale molens 40 848.000 17.554 17.274 16.994 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Reconstructie fietspad Westenschouwen 25 207.750 17.451 17.085 16.720 3.1.6.1
Uitvoeringsprogramma Erfgoednota 2024: Onderzoeken gemeentelijke monumenten en VTH monumenten 20.000 20.000 3.1.3.11
Uitvoeringsprogramma Ergoednota 2024: herziening subsidieregeling monumenten 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 3.1.3.11
3.4 Activiteiten aan het water
Budget Noordzeestrand algemeen 40.000 40.000 3.4.7.6
4 Bestuur en Burgerzaken
Aanschaf hulpmiddelen Burgerzaken ter voorkoming van identiteitsfraude 8.310 8.310 Toelichting Prioriteiten
Extra personele capaciteit cluster Burgerzaken i.v.m. reisdocumentenpiek 150.000 150.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Dekking extra personele capaciteit cluster Burgerzaken i.v.m. reisdocumentenpiek door hogere gemeentelijke leges -150.000 -150.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Toegankelijkheid websites 16.000 16.000 16.000 16.000 16.000 16.000 16.000 16.000 Toelichting Prioriteiten
Aanpassing balie Burgerzaken 10 55.000 9.566 4.045 4.045 4.045 Toelichting Prioriteiten
Actualisering Strategische Visie 35.000 -35.000 4.1.1.1
Aanpassingen burgerzaal en omliggende ruimten 10-20 1.200.000 118.300 118.300 118.300 4.1.1.28
Overhead
Tijdelijke uitvoeringscapaciteit P&O en Communicatie 144.450 144.450 Paragraaf Bedrijfsvoering
Communicatieadviseur social media projecten bedrijfsvoeringsagenda 70.000 53.200 70.000 53.200 Paragraaf Bedrijfsvoering
Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht convenant 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 Overhead
Advisering Rechtmatigheid en inrichting applicatie 12.500 12.500 12.500 12.500 12.500 12.500 12.500 12.500 Overhead
Verruiming regeling reiskostenvergoeding woon-werkverkeer 40.000 40.000 33.000 33.000 40.000 40.000 33.000 33.000 Overhead
Werkbudget privacy 15.000 15.000 Overhead
Implementatie AFAS Financieel 87.500 87.500 Overhead
Implementatie AFAS Financieel; voordeel vanwege daling structurele onderhoudslasten -56.000 -56.000 -56.000 -56.000 Overhead
Tijdelijke uitbreiding formatie financieel adviseur 91.467 91.467 91.467 91.467 Paragraaf Bedrijfsvoering
Tactisch inkoper 88.800 88.800 88.800 88.800 Paragraaf Bedrijfsvoering
1 extra fte procesanalist bij ICT 90.000 90.000 90.000 90.000 Paragraaf Bedrijfsvoering
Extern inkoopadvies voor grote of specialistische inkoopprojecten 60.000 60.000 60.000 60.000 Overhead
Subsidieaanvragen
Verhoging subsidieplafond 352.675 341.782 224.614 209.614 352.675 241.782 224.614 209.614 Toelichting Prioriteiten
Totaal 1.653.150 1.238.302 966.053 908.523 -295.000 -374.357
Bij de vaststelling van de begroting 2012-2015 heeft uw raad besloten binnen de algemene reserve een bedrag van € 12 miljoen te oormerken voor de uitvoering van de strategische visie.
Het geoormerkte bedrag stelt ons in staat (tot 2040) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen en die niet met ‘regulier’ geld (volledig) bekostigd kunnen worden.
Voor de aanwending van deze eenmalige middelen is besloten de volgende criteria te hanteren:
1.     Projecten of activiteiten waarvoor we het geld aanwenden, moeten bijdragen aan het behalen van doelen uit de strategische visie.
2.     De middelen zijn vooral bedoeld om knelpunten te helpen oplossen of onderzoeksvragen uit te voeren.
3.     De projecten of activiteiten zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma voor de periode waarbinnen we de uitgaven doen.
4.     Alvorens we een beroep doen op de gelden is afgewogen of er regulier geld beschikbaar is in de begroting.
5.     Daarnaast is onderzocht of externe bronnen, zoals subsidies, bij kunnen dragen aan bekostiging van het project of de activiteit.
6.     Bij het beschikbaarstellen van de middelen handelen we conform de regels van de Financiële Verordening.
7.     De uitgaven van de gelden zijn zichtbaar binnen de programmabegroting en programmaverantwoording, zodat de raad in staat is zijn controlerende taak uit te voeren.

Toelichting overige prioriteiten

Terug naar navigatie - Toelichting overige prioriteiten

In bovenstaande tabbellen is in de laatste kolom aangegeven waar in de begroting de toelichting van de betreffende prioriteit te vinden is. Voor de prioriteiten waar elders in de begroting geen toelichting is opgenomen volgt deze hieronder:

Stijging bijdrage aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling 
Gemeenten dragen op dit moment één euro per inwoner per jaar bij aan de subsidieregeling Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling. Rijk en Provincie dragen elk € 4,0 miljoen bij. Vanaf 2023 zijn de Rijksmiddelen niet meer beschikbaar. Om dit gedeeltelijk op te vangen wordt gemeenten gevraagd hun bijdrage te verhogen van 1 euro naar 2 euro per inwoner per jaar. 
 
Vervangen van halogeenarmaturen door ledarmaturen rondom trainingsveld van voetbalvereniging ASV Brouwershaven
Het beleid van de gemeente is om alle halogeenverlichting rondom de sportvelden die in eigendom en beheer zijn bij de gemeente te verduurzamen. Concreet houdt dit in dat we de huidige, vaak oude armaturen vervangen door duurzame led armaturen. De huidige lampen zijn rond de 25 jaar oud en verbruiken veel energie.
 
Vervangen van een schelpenpad en leunhek rondom het hoofdveld van voetbalvereniging ASV Brouwershaven 
Het schelpenpad naast het hoofdveld van de voetbalvereniging ASV Brouwershaven vraagt veel onderhoud en is moeilijk begaanbaar voor trainers/ begeleiders en supporters. Dit schelpenpad willen wij omvormen naar een pad met betonplaten. Een pad van betonplaten is beter toegankelijk en vraagt nauwelijks onderhoud.

Uitvoering bodemtaken Omgevingswet 
Met de komst van de Omgevingswet verschuiven bodemtaken vanuit de provincie naar de gemeente. Deze (bevoegd gezag) basistaken worden uitgevoerd door de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Door de verschuiving worden de kosten in rekening gebracht bij de gemeente. 

Aanschaf hulpmiddelen Burgerzaken ter voorkoming van identiteitsfraude 
In de kamerbrief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 8 juli 2022 wordt opgeroepen om acties te ondernemen om de mogelijkheden tot identiteitsfraude te elimineren. Er zijn trends die laten zien dat pogingen tot fraude juist bij kleinere gemeenten worden gedaan. 

Toegankelijkheid websites 
Onze websites moeten voldoen aan wettelijke toegangseisen. Inclusief alle projectsites gaat het in totaal om 12 websites die we één keer in de 3 jaar laten toetsen op toegankelijkheid. Op die manier kunnen we aantonen dat we aan deze wettelijke toegankelijkheidseisen voldoen en voeren we waar nodig verbeteringen door. 
 
Aanpassing balie Burgerzaken 
Om de werkzaamheden bij burgerzaken uit te voeren is een werkomgeving nodig waar zowel burgers als medewerkers zich op hun gemak voelen. Veiligheid staat hierbij voorop. De huidige balies bieden onvoldoende veiligheid aan medewerkers en apparatuur. In de afgelopen maanden hebben zich een aantal situaties voorgedaan waarbij medewerkers zich niet veilig voelden. De bestaande balies zoals die er nu staan volgen een trend in gemeenteland, waarbij men een open uitstraling wil creëren. In de praktijk betekent dit dat inwoners (volwassenen en kinderen) achter de balie kunnen komen. Dit heeft voor ongewenste en onveilige situaties gezorgd. 
 
Verhogen subsidieplafond
In de verhoging subsidieplafond zijn verscheidende aanvragen van organisaties gehonoreerd. Het gaat in totaal om 17 organisaties waarbij sprake is van uiteenlopende bedragen, tijdelijke en structurele verhogingen. Het gaat hierbij om verhogingen vanwege uiteenlopende redenen. Zo gaat het om uitbreidingen van activiteiten, maar ook om compensatie van stijgingen van energie- en/of personeelslasten die niet opgevangen kunnen worden binnen de reguliere indexaties van 4,55% structureel en 2,35% eenmalig. De grootste stijgingen komen vanuit de subsidieaanvragen van de Stichting Stadhuismuseum Zierikzee (structureel € 100.134) en van SMWO (eenmalig € 155.000, structureel € 67.000).   

Module Arbeidsoriëntatie en Participatie (kadernota)
De Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) is een nieuwe en verplichte module voor inburgeraars die de B1-route (taalbeheersing) of de z-route (zelfredzaamheidsroute) volgen. Voor de uitvoering van deze module is reeds via de kadernota programmabegroting 2024-2027 een jaarlijks extra structureel benodigd budget van € 109.200 aangekondigd.

Overzicht verloop van de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht
Reserve x €1.000 Saldo 1-1-2024 Mutaties 2024 Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 1-1-2026 Mutaties 2026 Saldo 1-1-2027 Mutaties 2027 Saldo 1-1-2028
Algemene Reserve 25.046 -2.047 22.999 3.341 26.340 64 26.404 -177 26.227
Uitvoering Strategische Visie 2.576 228 2.804 413 3.217 423 3.640 414 4.054
Algemene reserve Zuidhoek 744 744 744 744 744
Bestemmingsreserves Zuidhoek 2.768 -99 2.669 -96 2.573 -96 2.476 -96 2.380
Algemene reserve ontwikkelingsbedrijf 3.397 214 3.611 -520 3.091 -507 2.584 -506 2.078
Bovenwijkse voorzieningen 259 34 292 59 351 59 409 34 443
Egalisatiereserve algemene uitkering 1.861 139 2.000 2.000 2.000 2.000
Reserve dekking kapitaallasten 6.613 -322 6.291 -376 5.915 -376 5.539 -376 5.163
Bestemmingsreserve Regiovisie 836 13 849 849 849 849
Kabels en Leidingen 2.348 2.348 2.348 2.348 2.348
Woonwagenlocaties 275 275 275 275 275
Transitiefonds 2.643 693 3.336 3.336 3.336 3.336
Bestemmingsreserve Woonconcepten 2.082 2.082 2.082 2.082 2.082
Totaal 51.448 -1.147 50.300 2.821 53.121 -433 52.686 -707 51.979

Overzicht verloop van de voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht Voorzieningen x € 1.000
Voorziening x€1.000 Saldo 1-1-2024 Mutaties 2024 Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 1-1-2026 Mutaties 2026 Saldo 1-1-2027 Mutaties 2027 Saldo 1-1-2028
Onderhoud gemeentelijke gebouwen 833 159 991 -106 886 -440 445 -180 265
Onderhoud gebouwen reiniging 410 13 423 -8 415 -2 413 17 430
Pensioen (voormalige) wethouders 2500 -70 2430 -70 2360 -70 2291 -70 2221
Baggerbeheerplan 1630 -393 1238 242 1480 288 1768 288 2056
Speelruimte 173 -30 143 -12 131 -12 118 -12 106
Zuidhoek 746 -125 621 -541 80 20 100 20 120
Vuilverwerking 816 -239 577 -238 340 -107 233 -6 227
GRP 4356 -742 3614 -514 3100 -492 2608 -1300 1308
Ruimtelijke ontwikkelingen 13 0 13 0 13 0 13 0 13
Riool groot onderhoud 3486 -122 3364 -125 3239 -126 3114 -126 2988
Riool vervangingsinvesteringen 8361 167 8527 184 8711 273 8984 338 9323
Ruimen begraafplaatsen 344 69 412 69 481 69 550 69 619
Egalisatie leges omgevingsvergunning 1968 0 1968 0 1968 0 1968 0 1968
Risico precariobelasting kabels en leidingen 4362 0 4362 0 4362 0 4362 0 4362
Achterstallig onderhoud wegen 188 -188 0 0 0 0 0 0 0
Verlofsparen 92 0 92 0 92 0 92 0 92
Natuurcompensatie 1013 0 1013 -1013 0 0 0 0 0
Subtotaal 31.291 -1.501 29.788 -2.132 27.658 -599 27.059 -962 26.098
Dubieuze debiteuren* 141 0 141 0 141 0 141 0 141
Dubieuze debiteuren WWL* 262 40 302 40 342 40 382 40 422
Bouwgrondexploitatie* 196 0 196 0 196 0 196 0 196
Totaal 31.890 -1.461 30.427 -2.092 28.337 -559 27.778 -922 26.857
(*) conform de BBV staan deze voorzieningen opgenomen onder de vlottende activa op de balans i.p.v. bij de voorzieningen.

Geprognosticeerde meerjarige balans 2024-2027

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
Bedragen in x € 1.000 Bedragen in x € 1.000
ACTIVA Beginbalans 2024 Eindbalans 2024 Eindbalans 2025 Eindbalans 2026 Eindbalans 2027 PASSIVA Beginbalans 2024 Eindbalans 2024 Eindbalans 2025 Eindbalans 2026 Eindbalans 2027
VASTE ACTIVA VASTE PASSIVA
Eigen vermogen
Immateriële vaste activa 659 890 1.121 1.102 1.084 Vrij aanwendbare reserves 33.623 32.158 35.392 35.372 35.103
Materiële vaste activa 145.782 149.954 159.186 158.044 164.936 Bestemmingsreserves 17.823 18.141 17.728 17.314 16.875
Financiële vaste activa 8.520 8.520 8.520 8.520 8.520 - - - - -
Vreemd vermogen - - - - -
Voorzieningen 31.291 29.788 27.658 27.059 26.098
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar 99.241 92.485 95.004 95.567 104.958
Totaal vaste activa 154.961 159.364 168.827 167.666 174.540 Totaal vaste passiva 181.978 172.572 175.781 175.312 183.034
VLOTTENDE ACTIVA VLOTTENDE PASSIVA
Voorraden 2.372 986 1.101 847 1.076
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 28.443 16.408 10.223 11.330 11.639 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 8.097 8.249 8.391 8.218 8.239
Liquide middelen 3.394 3.394 3.394 3.394 3.394 Liquide middelen (*)
Overlopende activa 9.000 9.000 9.000 9.000 9.000 Overlopende passiva 8.096 8.331 8.373 8.709 8.377
Totaal vlottende activa 43.209 29.788 23.718 24.571 25.109 Totaal vlottende passiva 16.193 16.580 16.764 16.926 16.616
Totaal generaal 198.171 189.152 192.545 192.239 199.650 198.171 189.152 192.545 192.239 199.650
(*) voor nadere toelichting verwijzen we naar de paragraaf financiering.

EMU-saldo

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

In het BBV (artikel 20) is de verplichting opgenomen dat gemeenten het EMU-saldo verstrekken over het voorafgaande begrotingsjaar, het actuele jaar en het volgende jaar (x € 1.000):

Omschrijving Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
1 Exploitatiesaldo voor toevoeging aan c.q. onttrekking aan reserves -5.842 1.967 5.669
2 Mutaties (im-) materiële activa -13.941 -4.403 -9.463
3 Mutaties voorzieningen -1.897 1.501 2.131
4 Mutaties voorraden 1.514 1.386 -115
5 Boekwinst bij verkoop effecten en (im-)materiële vaste activa 0 0 0
Berekend EMU-saldo -20.166 451 -1.778

Het EMU-saldo is het saldo van inkomsten en uitgaven met derden van de overheid op transactiebasis in een bepaalde periode. Eenvoudig gezegd geeft het EMU-saldo aan of er in een bepaald jaar met reële transacties meer geld uitgegeven is dan er in dat jaar is binnengekomen of dat er netto geld overgehouden is. Het EMU-saldo is daarmee een indicatie voor de ontwikkeling van de liquiditeits- en financiële positie (eigen vermogen en schulden) van de gemeente. Het EMU-saldo heeft een vergelijkbare functie als het kasstroomoverzicht in het bedrijfsleven.

Het EMU-saldo kan gezien worden als een extra financieel kengetal naast de andere vijf verplichte financiële kengetallen, zoals de solvabiliteit en de (netto) schuldquote. Een structureel negatief EMU-saldo is reden tot zorg; dit geeft aan dat we jaar-op-jaar meer geld uitgeven dan we ontvangen.  We krijgen daardoor een lagere flexibiliteit van de exploitatie (er is structureel sprake van hogere afschrijvings- en rentelasten).

Het saldo voor 2024 komt uit op € 0,45 miljoen, wat in EMU-termen betekent dat de uitgaven € 0,45 miljoen lager zijn dan de inkomsten als gevolg van een positief exploitatieresultaat en een afname in de saldi voorzieningen en voorraden.