Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten

Sub-programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

Bijdrage waterkwaliteit Grevelingen, doorschuiving lasten € 1.000.000 naar 2026 (per saldo nihil in combinatie met Algemene dekkingsmiddelen)

Als gemeente hebben we al enige jaren € 1 miljoen gereserveerd voor een doorlaat in de Brouwersdam voor de verbetering van de waterkwaliteit in de Grevelingen. Deze bijdrage is nog niet geëffectueerd omdat het Rijk daarvoor eerst de Rijksstructuurvisie voor de Grevelingen moet vaststellen. Dit doen ze pas als de financiering van de doorlaat rond is. Tot op heden waren de kosten te hoog om tot vaststelling over te gaan. Er moeten maatregelen in de Grevelingen genomen worden om de waterkwaliteit te verbeteren. daarvoor is het terugbrengen van het getij nodig. Er wordt onderzocht of met een aangepaste doorlaat (minder massief) een betaalbaar alternatief ontstaat. Ook de provincies Zuid-Holland en Zeeland en de gemeente Goeree-Overflakkee hebben geld gereserveerd om bij te dragen. Via deze rapportage schuiven we het budget van € 1 miljoen weer door naar 2026.  Deze mutatie loopt via de reserve Strategische visie. 

Dividend, incidenteel nadeel baten € 117.000 (per saldo nihil in combinatie met Algemene dekkingsmiddelen)

Een deel van het voor 2025 geraamde dividend vanuit onze deelname via GBE Aqua B.V. in Evides N.V. is al in 2024 via een interim-dividend uitkering ontvangen. We ontvangen daarom in 2025 minder dividend dan geraamd. Deze mutatie loopt via de reserve strategische visie.  

Subsidieregeling isolatiemaatregelen voor  doe-het-zelvers, incidenteel voordeel lasten € 138.000

In 2025 hebben we minder aanvragen ontvangen in het kader van de subsidieregeling doe-het-zelvers. Daarbij komt dat we ook een deel van de aanvragen kunnen boeken onder het Nationaal Isolatie Programma. Het gevolg is dat we in 2025 binnen de gemeentelijke subsidieregeling doe-het-zelvers minder hebben besteed dan gepland. Om dit in de toekomst te voorkomen willen we met een wijkgerichte campagne de subsidieregelingen (zo ook de subsidieregeling doe-het-zelvers) beter onder de aandacht brengen.

Sub-programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur

Project Broedplaats Zoetwater, incidenteel voordeel lasten € 311.000 en incidenteel nadeel baten € 311.000, per saldo nihil

Het project Broedplaats Zoet Water liep tot en met het eerste kwartaal 2025  (maximale termijn vanuit de subsidieverstrekkers) terwijl de lasten en baten er in onze begroting  nog voor een langere periode in stonden. Financieel betekent dit een voordeel aan de lastenkant van € 311.000 maar daar tegenover staat ook een lager bedrag aan subsidiebijdrages.

Sub-programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

Innovatievouchers, incidenteel voordeel € 200.000 lasten

Deze afspraak uit het coalitieprogramma is nog niet gerealiseerd. De planvorming is gestart en de uitwerking vindt plaats in 2026. Omdat er in 2026 ook weer een budget staat van € 100.000 ramen we het bedrag van 2025 en het al eerder doorgeschoven  gedeelte vanuit 2024 af.

Herziening bouwgronden en exploitatieovereenkomsten, incidenteel voordeel lasten € 227.612 en incidenteel nadeel baten € 227.612 (per saldo nihil)

Voor de toelichting verwijzen we u naar de centrale toelichting bij sub-programma 3.1.

Sub-programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

Sociale werkvoorziening De Zuidhoek, incidenteel nadeel lasten € 236.000 en incidenteel voordeel baten € 128.000 (in combinatie met Overhead en Algemene dekkingsmiddelen)

De geraamde bedrijfsopbrengsten zijn met € 100.000 naar beneden bijgesteld, een correctie in omzet van het industrieel bedrijf van De Zuidhoek. Verder stijgen de bedrijfskosten met € 76.000. Voor inleenkosten nieuw beschut werk is een toename geraamd van € 200.000, met name als gevolg van een toename van het aantal fte’s nieuw beschut werk en de verdere doorwerking van CAO-verhogingen. Hier staat tegenover dat de baten aan begeleidingsvergoeding beschut werk (€ 73.000) en loonkostensubsidie beschut werk (€ 147.000) stijgen. De toename aan begrote loonkosten voor WSW-medewerkers van € 67.000 wordt ruim gedekt door een extra Rijksbijdrage WSW in 2025 van € 267.000. Door € 45.000 minder te onttrekken uit de bestemmingsreserve arbeidsgerelateerde kosten dan begroot, verlopen de hiervoor genoemde mutaties per saldo nihil. Overige kleinere mutaties, onder andere als gevolg van het tussentijdse vertrek van de directeur, verlopen ook per saldo nihil binnen de exploitatie en reserves van De Zuidhoek. 

Gemeenten ontvangen Rijksbudget om personeel van werkontwikkelbedrijven dit jaar een eenmalige compensatie van € 504 te verstrekken. Het is de bedoeling dat De Zuidhoek nog dit jaar deze compensatie uitbetaalt. De gemeente ontvangt hiervoor via de decembercirculaire gemeentefonds 2025 budget, maar dat document komt te laat om nog ter begroting 2025 te brengen. Vandaar dat we dit verwachte budget van € 108.000 nu als incidenteel nadeel in deze rapportage opnemen.

Stelposten uitvoering Participatiewet en sociale infrastructuur, incidenteel voordeel lasten van € 354.000

Op deze stelposten vinden in 2025 geen mutaties meer plaats, het saldo ramen we dan ook af. 

Nieuw beschut werk, incidenteel voordeel lasten van € 180.000 waarvan € 110.000 structureel

Het volume aan lasten nieuw beschut werk is structureel te hoog begroot en valt in 2025 naar verwachting € 180.000 lager uit dan geraamd. Meerjarig worden deze lasten afgeraamd met € 110.000.

Sub-programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

SPUK Sport BTW, incidenteel voordeel lasten van € 115.000 voor 2025 en € 309.000 voor 2026

Gemeenten ontvangen op aanvraag een specifieke uitkering voor stimulering sport. Dit betreft een compensatie van BTW-nadelen als gevolg van verruiming van de BTW-sportvrijstelling enige jaren geleden. Voor 2025 ontvingen we een voorlopige uitkering van € 213.000. Op basis van de bijgestelde begroting verwachten we een uiteindelijke compensatie van € 115.000. Op basis van de begroting 2026 verwachten we volgend jaar een compensatie van € 309.000 te ontvangen.  Vooralsnog loopt de betreffende regeling af na 2026, het is nog niet bekend wat er daarna gebeurt.  

Slimme mobiliteit, € 249.000 doorschuiven naar 2026

In het restant van 2025 hebben we nog 75.000 euro nodig. De focus ligt op de verdere realisatie van zes hubs, waaronder het afronden van het schetsontwerp en de start van de ruimtelijke procedures. De rest van het budget doorschuiven naar 2026 om de ruimtelijke procedures af te ronden, de resterende ontwerpfases te doorlopen en daarbij behorende participatiemomenten te organiseren

Actualiseren kapitaallasten vanuit deze 2e financiële rapportage 2025, incidenteel voordeel van € 272.548 in 2026 en € 44.470 in 2027

Deze mutatie raakt alle sub-programma's. De toelichting hierop kunt u lezen onder sub-programma 2.2. Op dit sub-programma betekent dit een incidenteel voordeel van € 272.548 in 2026 en € 44.470 in 2027.

Actualiseren kapitaallasten voorgaande rapportages, incidenteel voordeel op dit sub-programma van € 118.181

Deze mutatie raakt alle sub-programma's. In totaal gaat het om een incidenteel voordeel van € 438.570. Op dit sub-programma betekent dit een incidenteel voordeel van € 118.181. Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar sub-programma 2.2.

Sub-programma 2.2 Wonen naar wens

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 2.2 Wonen naar wens

Groot onderhoud Noordhavenpoort, € 118.000 doorschuiven lasten naar 2026

Omdat we in het nieuwe beheer en beleidsplan civiele kunstwerken niet met een voorziening werken, valt de dotatie in 2025 aan de voorziening onderhoud civiele kunstwerken vrij en zetten we dit om in een exploitatiebudget. Het groot onderhoud vindt net na de jaarovergang plaats vandaar dat we een bedrag van € 118.000 doorschuiven naar 2026.

Ondergrondse infrastructuur, per saldo incidenteel voordeel van € 169.000

Voor het aanleggen van glasvezel krijgen wij een degeneratievergoeding. Dit is een vergoeding die providers betalen voor het gebruik van gemeentelijke grond en infrastructuur. Ook dekt deze vergoeding eventuele schade aan wegen en andere ondergrondse voorzieningen die ontstaat tijdens de aanleg. De kosten die we hiervoor maken in 2025 zetten we daar tegenover. Per saldo is er hier sprake van een incidentele meeropbrengst in 2025 van € 169.000.

Uitvoering hondenbeleid,  € 186.000 doorschuiven  per saldo nihil

De realisatie van hondenspeelvelden loopt vertraging op doordat het vinden van geschikte locaties langer duurt dan was voorzien.  We schuiven daarom € 186.000 door naar 2026. De dekking uit de reserve uitvoering strategische visie schuift voor het zelfde bedrag door.

Uitkering wet herverdeling wegenbeheer, incidenteel nadeel lasten € 102.000 en structureel nadeel lasten € 137.000 vanaf 2026

Bij de septembercirculaire worden de indexeringspercentages bepaald voor de doorbetaling die wij aan het waterschap moeten doen vanuit de wet herverdeling wegenbeheer. Voor 2025 betekent dit een incidenteel nadeel van € 102.000 en vanaf 2026 een structureel nadeel van € 137.000.

Implementatie omgevingswet, incidenteel voordeel lasten € 700.000

Dit incidenteel voordeel betreft het implementatietraject van de omgevingswet. Dit gaat nog jaren duren. Het restant van het implementatiebudget van € 700.000 dat we naar verwachting niet meer gebruiken in 2025 valt vrij via deze rapportage in de algemene reserve. We verwachten echter dit budget de komende jaren nog wel nodig te hebben. Bij de komende financiële rapportages ramen we de benodigde middelen in de juiste jaarschijven, met daarbij de dekking vanuit de algemene reserve. 

Sloopkosten voormalige school de Meie, incidenteel nadeel € 98.500

Het gebouw van de voormalige school de Meie aan de Grachtweg 8 in Zierikzee staat al enige tijd leeg in afwachting van herontwikkeling. Er zijn al verschillende keren ruiten ingegooid en de kans op nog meer vandalisme is groot. Ook is er al een keer ingebroken in het leegstaande pand. In het kader van de openbare orde en veiligheid is besloten het  pand zo spoedig mogelijk te slopen.

Leges omgevingsvergunningen, incidenteel voordeel baten € 100.000

We verwachten een extra opbrengst op de leges door inzet extra capaciteit aan de lastenkant via inhuur expertise. Zie hiervoor de toelichting bij Overhead.

Herziening bouwgronden en exploitatieovereenkomsten, doorschuiven lasten € 2.566.137 en doorschuiven baten € 2.624.010

Voor de toelichting verwijzen we u naar de centrale toelichting bij sub-programma 3.1.

Actualiseren kapitaallasten voorgaande rapportages, incidenteel voordeel € 438.570

Investeringen die bij een vorige tussentijdse (financiële) rapportage zijn doorgeschoven hebben een voordelig effect op de kapitaallasten in 2025. In totaal betekent dit voor 2025 een incidenteel voordeel van € 438.570. Dit jaar hebben we het gevolg van het bijstellen van investeringsbudgetten gelijk meegenomen in de rapportage. Zie daarvoor de toelichting hieronder.

Deze mutatie raakt alle sub-programma's. Op dit sub-programma betekent dit een incidenteel voordeel van € 216.181. 

Actualiseren kapitaallasten vanuit deze 2e financiële rapportage 2025, incidenteel voordeel in 2026 € 525.112 en in 2027 € 298.824

De afwijkingen op investeringsbudgetten hebben een gevolg voor de kapitaallasten in 2026 en verder. We hebben het gevolg hiervan doorgerekend en nemen deze gelijk mee in de financiële rapportage. Dit resulteert in totaal in een incidenteel voordeel in 2026 van € 525.112 en in 2027 € 298.824. Daarnaast levert dit een klein structureel nadeel op van € 18.012 als gevolg van bijramingen op investeringsbudgetten.

Deze mutatie raakt alle sub-programma's. Op dit sub-programma betekent dit een incidenteel voordeel van € 264.820 in 2026 en € 193.007 in 2027.

Verkoop grond Dijkstraat 17, doorschuiving lasten € 121.500 en doorschuiving baten € 175.000 (per saldo nihil met algemene reserve ontwikkelingsbedrijf / algemene dekkingsmiddelen)

De levering van de grond vindt plaats in 2026. De verkoop en de afboeking van de resterende boekwaarde schuiven we door naar 2026.

Modulair wonen Scharendijke en Zierikzee, nadeel baten € 326.700 (per saldo nihil met algemene reserve ontwikkelingsbedrijf)

Bij de accountantscontrole op de jaarrekening 2024 is gebleken dat een aantal lasten ten onrechte zijn verantwoord als transitiekosten in het kader van de opvang van Oekraïense vluchtelingen, waarvoor wij een vergoeding ontvangen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze constatering kwam in een zodanig laat stadium van het jaarrekeningproces naar voren dat, in overleg met de accountant, is besloten de benodigde correcties niet meer in de jaarrekening te verwerken. Het totaalbedrag is in het accountantsverslag opgenomen als een niet-gecorrigeerd controleverschil. In de SiSa-bijlage is het juiste bedrag wel verwerkt, waardoor wij in 2025 een lagere vergoeding ontvingen van het ministerie.

Sub-programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

Stelpost masterplannen, per saldo nihil (in combinatie met Algemene dekkingsmiddelen)  

Het overschot op de jaarlijks beschikbare incidentele middelen voor de masterplannen stads- en dorpsvisies in de jaarschijf 2025 bedraagt € 344.295. Bij een amendement besloot uw raad om dit overschot jaarlijks toe te voegen aan de reserve strategische visie. 

Omdat het structurele restantbudget van de masterplannen inmiddels volledig benut is, stellen we voor ook de incidentele restantbudgetten van 2026 ( € 207.078), 2027 (€ 204.938) en 2028 ( €112.135) toe te voegen aan de reserve strategische visie.

Dit betekent een voordeel voor sub-programma 2.3 en een nadeel (storting in de reserve) voor sub-programma algemene dekkingsmiddelen. 

Sub-programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

Gebundelde uitkering (BUIG), voor 2025 incidenteel nadeel lasten van € 61.000 en incidenteel voordeel baten van € 470.000, voor 2026 incidenteel nadeel lasten € 602.000, incidenteel voordeel baten € 602.000 (per saldo nihil voor 2026)

Door een lager volume aan kortingen op uitkeringen dan begroot en een mogelijk beperkte toename van IOAZ/IOAW-uitkeringen, verwachten we een stijging van de bijstandslasten met € 211.000. Tegelijkertijd zetten we minder loonkostensubsidie in voor plaatsingen dan gepland, waardoor we € 150.000 besparen op de verwachte kosten.

In september ontving onze gemeente het definitieve Rijksbudget voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (BUIG-budget). Dit budget is € 530.000 hoger dan we in de begroting hadden opgenomen op basis van het voorlopige BUIG-budget.

Omdat we rekenen op € 75.000 minder aan terugvorderingen, resulteert dit uiteindelijk in een positieve bijstelling van de begrote baten met € 455.000 voor 2025.

Het voorlopige Rijksbudget voor 2026 is € 602.000 hoger dan begroot. Dit komt door de loon- en prijsbijstelling. We verhogen de begrote BUIG-lasten voor 2026 met hetzelfde bedrag, waardoor deze mutaties per saldo geen effect hebben op de begroting.

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel voordeel lasten € 251.000 en incidenteel nadeel baten € 177.000 (per saldo nihil in combinatie met sub-programma's 2.1 en 2.2)  

Over het geheel genomen vallen naar verwachting de lasten voor alle Gemeentelijke Opvanglocaties voor Oekraïners (GOO), namelijk de Cornelia, enkele huurhuizen, de Victoriakliniek en De Kabbelaar € 293.000 lager uit dan begroot. Bij de Cornelia komt dit door lagere kosten voor onderhoud in 2025. Bij de Victoriakliniek wordt dit veroorzaakt doordat de mensen er later gaan wonen dan verwacht, zodoende hebben wij pas later de kosten voor het locatiebeheer en zijn de uitgaven hiervoor in 2025 lager. Ook bij de Kabbelaar zijn de 10 extra plaatsen later in het jaar gerealiseerd dan verwacht waardoor de totale uitgaven voor deze extra plaatsen lager zijn in 2025. Daarbij houden we binnen de lasten rekening met de financiering van de KOP-klas van het Taalexpertisecentrum (TEC), hetgeen in sub-programma 2.1 een nadeel oplevert van € 42.000.

De baten voor alle gemeentelijke opvanglocaties (GOO) zijn € 177.000 lager dan verwacht. Dit komt omdat wij iets minder bedden in de Victoriakliniek realiseren dan verwacht (63 in plaats van 75 bedden) en doordat de bedden in de Kabbelaar pas later in het jaar zijn gerealiseerd.

Het saldo van deze mutaties ad € 74.000 voegen we via sub-programma 2.2 toe aan de bestemmingsreserve Woonconcepten.

Maatwerkvoorzieningen Wmo via SWVO, incidenteel voordeel lasten € 1.161.000

Voor een uitgebreide toelichting op deze mutaties verwijzen wij u naar de raadsbrief van 28 oktober 'Gemeentelijke prognose derde wijziging SWVO'.

Maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp via IJZ, incidenteel nadeel lasten € 546.000

Voor een uitgebreide toelichting op deze mutaties verwijzen wij u naar de raadsbrief van 28 oktober 'Uitgaven jeugdhulp 2025 en afrekening jeugdhulp 2024'.

Hervormingsagenda Jeugd,  incidenteel nadeel lasten € 480.000

Voor een uitgebreide toelichting op deze mutaties verwijzen wij u naar de raadsbrief van 28 oktober 'Uitgaven jeugdhulp 2025 en afrekening jeugdhulp 2024'.

Egalisatiepost maatwerkvoorzieningen Wmo en Jeugdhulp, incidenteel voordeel lasten € 301.000

Met de diverse mutaties maatwerkvoorzieningen en jeugdhulp (respectievelijk € 1.161.000 voordeel en € 685.000 nadeel) kan nu het einde van het jaar nadert deze post vrijvallen.

Sociale wijkteams, € 231.000 doorschuiven naar 2026

We schuiven het resterende budget door naar 2026 omdat verschillende projecten en activiteiten later starten dan oorspronkelijk gepland. Het betreft hier de volgende werkzaamheden:

  • Communicatie-uitingen: Deze worden pas in 2026 uitbesteed aan externe partijen
  • Onderzoeken: We doen onderzoek naar de positionering en formatie van de toegang. Deze onderzoeken lopen door in 2026
  • Softwareproject: De uitvoering hiervan is volledig verschoven naar 2026
  • Gedragswetenschappers: We willen gedragswetenschappers inzetten om consulenten te ondersteunen. De werving start waarschijnlijk pas in 2026

Door het budget door te schuiven, kunnen we deze werkzaamheden in 2026 goed uitvoeren binnen het beschikbare budget.

Geestelijke gezondheidszorg, voor 2025 incidenteel voordeel lasten € 103.000 en incidenteel nadeel baten € 40.000, voor 2026 incidenteel nadeel lasten € 325.000 en incidenteel voordeel baten € 325.000 en voor 2027 incidenteel nadeel lasten € 108.000 en incidenteel voordeel baten € 108.000

2025 (per saldo voordeel € 63.000):

  • 'Kansrijk Wonen' valt goedkoper uit doordat meer cliënten volgens het reguliere tarief (i.p.v. intensief) worden bekostigd
  • Het ZonMW-project 'Wijk-GGD' is later gestart dan gepland, waardoor de uitgaven achterblijven
  • De ontvangsten uit de Regiobegroting Beschermd Wonen en Opvang vallen lager uit dan de uitgaven aan lokale projecten

2026 (per saldo nihil):

  • 'Kansrijk Wonen' wordt vanaf 2026 volledig regionaal bekostigd (structureel voordeel lasten)
  • We ontvangen jaarlijks € 240.786 uit de Regiobegroting (preventie + innovatiefonds) en € 45.000 IZA-middelen voor Ammekare. Deze inkomsten zijn hoger dan onze lokale uitgaven (structureel voordeel baten)

2027 (per saldo nihil):

  • Het project 'Wijk-GGD' loopt langer door dan oorspronkelijk gepland (tot eind 2027)
  • De structurele voordelen uit de Regiobegroting en IZA-middelen blijven gehandhaafd

OKO-middelen, € 259.000 doorschuiven naar 2026

De beschikbare middelen voor OKO zijn tot en met 2025 € 200.000 per jaar. Het restbudget van 2024 (€ 334.000) kwam bovenop de nog beschikbare € 200.000 voor 2025 (totaal: € 534.000).

In 2025 geven we € 275.000 uit aan OKO. We organiseerden veel activiteiten voor jongeren vanaf 12 jaar. Met name rondom de vakantieperiodes. Daarnaast lanceerden we de GASD-app. GASD staat voor Gezond en Actief Schouwen-Duiveland. Dit is de activiteitenapp voor jongeren. Er is ook een training aangekocht voor ouders om (vecht) scheidingen te voorkomen.

Met het resterende budget willen we de OKO projectbegeleiding voortzetten en het gedachtengoed nog verder uitdragen en vorm geven. In 2026 worden oa dialoogsessies gehouden op basis van de meting in 2025, de GASD app gevuld met extra activiteiten en eventueel doorontwikkeld, online trainingen ter voorkoming van (vecht)scheiding aangeboden en een theatervoorstelling voor ouders aangeboden over actuele thema’s zoals sociale media en pesten.

Sub-programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Sub-programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland

Agenda Toerisme, € 99.000 schuift door aan de lastenkant naar 2027 en € 90.000 incidenteel voordeel lasten

Binnen de huidige Agenda Toerisme vindt in 2025 de afronding van programma's plaats en de voorbereiding van de actualisatie. De middelen die nu in 2025 vrijvallen zetten we voor € 99.000 in vanaf 2027.  € 90.000 vanuit het onderdeel voortdurend vernieuwen valt vrij in 2025.

Planontwikkeling Ringwalburg Burgh-Haamstede, € 870.000 doorschuiven naar 2026

In de loop van 2025 organiseren we een seminar over de Ringwalburg en ronden we het schetsontwerp af. In 2026 vervolgen we het ontwerpproces en gaan we de uitvoering verder voorbereiden.

Herziening bouwgronden en exploitatieovereenkomsten, doorschuiven lasten € 1.027.266 en doorschuiven baten € 2.005.652

Exploitatieovereenkomsten
Voor de woningbouwontwikkeling Noorderpolder de Lanen is een correctie gemaakt op de te ontvangen bijdrage bovenwijkse voorzieningen. Deze is al in 2024 ontvangen. Voor het plan 150 KV Zierikzee zijn kosten doorgeschoven naar 2026 vanwege een vertraging in de ontwikkeling.

Grondexploitaties
Voor de grondexploitatie Businesspark NoordWest wordt in 2025 onderzoek verricht naar niet gesprongen explosieven. Van deze kosten ad. € 30.000 is 68% subsidiabel. De subsidie wordt in 2026 ontvangen.

Voor de grondexploitaties compensatielocatie Zoomgebied, Modulair wonen Scharendijke en Zierikzee zijn alle kosten en opbrengsten met 1 jaar verschoven als gevolg van een beroepsprocedure en anderzijds vertragingen in de ontwikkeling vanwege nader uit te voeren onderzoeken.

Voor de grondexploitatie Gouwepoort is de exploitatie aangepast aan de verkoopovereenkomst. Daarin is vastgelegd dat ook de ontsluitingsweg wordt verkocht, waardoor de aanlegkosten voor de gemeente vervallen.

De consequenties voor de tussentijdse winstnemingen en eindresultaten als gevolg van de aanpassingen nemen we mee in de herziening van de grondexploitaties bij de jaarrekening 2025.

Actualiseren kapitaallasten voorgaande rapportages, incidenteel voordeel op dit sub-programma van € 154.959

Deze mutatie raakt alle sub-programma's. In totaal gaat het om een incidenteel voordeel van € 438.570. Op dit sub-programma betekent dit een incidenteel voordeel van € 154.959. Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar sub-programma 2.2.

Programma 4 Bestuur en Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Programma 4 Bestuur en Burgerzaken

Rijksleges persoonsdocumenten, incidenteel nadeel lasten € 200.000 en incidenteel voordeel baten € 200.000, per saldo nihil

Bij het afgeven van persoonsdocumenten betalen aanvragers rijksleges. Deze dragen we vervolgens weer één-op-één af aan het rijk. De betreffende baten en lasten stonden structureel te laag in de begroting. In de begroting 2026 zijn deze bedragen al aangepast. Via deze rapportage passen we ook de begroting 2025 hierop aan.

Overhead

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Overhead

Wet open overheid, incidenteel voordeel lasten € 110.000 en € 50.000 doorschuiven naar 2026

Voor 2025 is een budget beschikbaar van € 275.000 voor de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). Hiervan wordt naar verwachting € 75.000 besteed aan de actieve openbaarmaking. Dit betreft de aanschaf en inrichting van een publicatieplatform en werkzaamheden voor onder andere de tweede reeks onderwerpen die we volgens de wet openbaar moeten maken. De vanuit 2024 doorgeschoven middelen van € 142.000 blijken door efficiëntere uitvoering en gefaseerde aanpak niet helemaal nodig. Voor voorbereidende werkzaamheden aan passieve openbaarmaking (het verstrekken van informatie op verzoek van burgers) en informatiehuishouding hevelen we € 50.000 over naar 2026 (aanvullend op het structurele budget). Het resterende bedrag van € 150.000 valt vrij. 

Ontwikkelbudget versterken bedrijfsvoering, incidenteel nadeel lasten € 110.000 (per saldo nihil in combinatie met Algemene dekkingsmiddelen)

Voor de doorontwikkeling van de organisatie huurden we tijdelijk extra capaciteit in voor concernbrede HR opgaven en de versterking van de bedrijfsvoering. Ook huurden we tijdelijk extra leidinggevende capaciteit in voor het Uitvoeringsbedrijf als gevolg van een vacature op de functie van teammanager.  

Inhuur implementatie AFAS ERP, incidenteel nadeel lasten € 110.000

Ook voor de 2e helft van dit jaar was inhuur voor c.q. naar aanleiding van de implementatie van AFAS ERP (nieuw financieel systeem) noodzakelijk op de afdeling Bedrijfsvoering 2. 

Inhuur vergunningverlening, incidenteel nadeel lasten  € 186.000

De overschrijding is het gevolg van een toename in de werkvoorraad. Dit komt door een hoger bouwvolume en complexere wet- en regelgeving. Deze extra werkzaamheden leiden ook tot hogere legesinkomsten.  Zie hiervoor de toelichting bij subprogramma 2-2.

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel voordeel lasten € 159.000  (per saldo nihil in combinatie met sub-programma's 2.2, 2.4 en programma's Bestuur en Burgerzaken en Algemene dekkingsmiddelen)

Zie voor een nadere toelichting programma Algemene dekkingsmiddelen

Doorbelasting van interne uren

Deze financiële rapportage is opgesteld zonder dat de interne uren zijn doorbelast. Deze doorbelasting kan effect hebben op de verschillende sub-programma's en investeringsbudgetten. De doorbelasting is nog niet verwerkt, omdat het proces rondom de doorbelasting van interne uren nog niet goed is ingericht. Hierdoor kunnen wij niet tussentijds de realisatie hiervan boeken. De eventuele gevolgen van deze doorbelasting komen pas bij de jaarrekening in beeld. Dit heeft risico's voor de rechtmatigheid.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Algemene dekkingsmiddelen

Rente schatkistbankieren, incidenteel voordeel baten € 484.000

Met name door vertraging in de investeringsplanning beschikten we over meer liquide middelen dan voorzien. Daardoor ontvingen we meer rente van schatkistbankieren. 

Overige lasten en baten, incidenteel voordeel lasten € 937.000 en incidenteel voordeel baten € 134.000

Diverse mutaties veroorzaken deze afwijkingen waarvan de grootste zijn:

  • Vrijval reservering accres septembercirculaire 2020 (voordeel lasten € 859.000): Via de septembercirculaire 2020 reserveerden we structurele middelen om mogelijke negatieve herdeeleffecten vanuit de herijking gemeentefonds op een stelpost te compenseren. Inmiddels pasten wij het doel van deze stelpost aan voor de mogelijke effecten van het onderzoek naar de overige eigen middelen (OEM). Zie hiervoor ook de tekst in de Kadernota 2026. Een eventueel negatief effect daarvan op de algemene uitkering verwachten we op zijn vroegst vanaf 2027. De reservering voor 2025 kan daarom vrijvallen.
  • Suppletie btw-compensatiefonds 2024 (voordeel baten € 134.000): Bij controle van onze administratie bleek dat een correctieboeking grotendeels niet verwerkt was. Door dit te corrigeren ontvangen wij alsnog de te weinig geclaimde btw van het Rijk. 
     

Stelpost dekking kapitaallasten, incidenteel nadeel lasten € 100.000

In de begroting was een stelpost van € 100.000 opgenomen waarmee we op voorhand al rekening hielden met investeringen die doorschuiven.  De provincie heeft echter aangegeven dat het opnemen van dergelijke generieke stelposten niet is toegestaan, omdat deze niet bijdragen aan een reëel en transparant beeld van de begroting. De stelpost hebben we bij het opstellen van de programmabegroting 2026-2029 al niet meer meegenomen. In 2025 staat deze stelpost nog wel. Via deze financiële rapportage ramen we ook de jaarschijf 2025 af. Dit is samen met de vervallen kapitaallasten op basis van doorschuivingen uit voorgaande rapportages. In totaal gaat dat om een incidenteel voordeel van € 438.570. Dat kunt u lezen onder sub-programma 2.2.

Overhevelingen reserves,  incidenteel nadeel lasten € 525.000 en incidenteel voordeel baten € 525.000, per saldo nihil

Twee investeringen die gehonoreerd zijn bij de programmabegroting 2025, namelijk Pumptrack en Speelkooi Renesse, worden gedekt uit de reserve strategische visie. Daarin is de overheveling van de reserve strategische visie naar de reserve dekking afschrijvingslasten niet meegenomen. Aangezien structurele afschrijvingslasten enkel gedekt kunnen worden uit de reserve dekking afschrijvingslasten, nemen we bij deze 2e financiële rapportage alsnog deze overheveling op. 

Verlofsparen, incidenteel nadeel € 180.000 lasten

Per medio oktober 2025 zijn de gegevens voor de voorziening verlofsparen geactualiseerd. Op basis van de huidige gespaarde verlofuren dient de voorziening € 431.674 te bedragen. De huidige stand is € 251.998 . Er is daarom een extra dotatie noodzakelijk van € 179.676, wat leidt tot een incidenteel nadelig resultaat in 2025. Dit relatief hoge bedrag wordt veroorzaakt doordat bij de berekening van de voorziening geen rekening was gehouden met werkgeverslasten. Deze correctie voeren we nu alsnog door.

Herziening bouwgronden en exploitatieovereenkomsten, doorschuiven lasten € 985.572 

Voor de toelichting verwijzen we u naar de centrale toelichting bij sub-programma 3.1.

Actualiseren kapitaallasten voorgaande rapportages, incidenteel nadeel op dit sub-programma van € 237.474

Deze mutatie raakt alle sub-programma's. In totaal gaat het om een incidenteel voordeel van € 438.570. Op dit sub-programma betekent dit een incidenteel nadeel van € 237.474. Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar sub-programma 2.2.

Stelpost masterplannen, per saldo nihil (in combinatie met sub-programma 2.3)  

Zie voor een nadere toelichting sub-programma 2.3

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel nadeel lasten € 254.000 (per saldo nihil in combinatie met sub-programma's 2.2, 2.4 en programma's Bestuur en Burgerzaken en Overhead)

Er is voor compensatie van de inzet van uren door eigen personeel budget onttrokken uit de baten van de GOO en toebedeeld aan het calamiteitenbudget inhuur. Op deze manier kan er capaciteit ingehuurd worden ter vervanging van de uren die eigen medewerkers besteden aan de opvang. 

Bijdrage waterkwaliteit Grevelingen, doorschuiving baten € 1.000.000 naar 2026 (per saldo nihil in combinatie met sub-programma 1.1)

Zie voor een nadere toelichting sub-programma 1.1

Dividend, incidenteel voordeel lasten € 117.000 (per saldo nihil in combinatie met sub-programma 1.1)

Zie voor een nadere toelichting sub-programma 1.1

Ontwikkelbudget versterken bedrijfsvoering, incidenteel voordeel baten € 110.000 (per saldo nihil in combinatie met Overhead)

Zie voor een nadere toelichting programma Overhead

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen exploitatiebudgetten - Onvoorzien

Incidenteel voordeel lasten € 138.000

De post onvoorzien bedroeg begin oktober € 188.000. Gezien de beperkte periode tot het einde van het boekjaar en de historische benutting van deze post, is de verwachting dat een substantieel deel onbenut blijft. Daarom wordt de post afgeraamd met € 138.000 naar € 50.000. Dit bedrag vormt een adequate buffer voor eventuele onvoorziene uitgaven in het vierde kwartaal conform de criteria van het BBV.