In de onderstaande tabel staan de financiële afwijkingen per sub-programma binnen de jaarlijkse exploitatiebudgetten.
Positieve bedragen zijn voordelen. Negatieve bedragen zijn nadelen.
In de onderstaande tabel staan de financiële afwijkingen per sub-programma binnen de jaarlijkse exploitatiebudgetten.
Positieve bedragen zijn voordelen. Negatieve bedragen zijn nadelen.
| Exploitatie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||
| 1.1 Economie sterk water gerelateerd | 1.166.514 | -1.025.320 | -320 | -320 | -320 |
| 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur | 490.369 | -179.248 | - | - | - |
| 1.3 Florerende kleinsch. bedrijvigheid | 159.398 | 198.487 | 76.043 | - | - |
| 1.4 Arbeidsmarkt in balans | 389.551 | 23.991 | 110.000 | 110.000 | 110.000 |
| 2.1 Goed+realistisch voorzieningenniveau | 312.605 | -157.425 | 18.586 | -35.020 | -35.020 |
| 2.2 Wonen naar wens | 2.877.553 | -994.892 | -2.891.906 | -192.114 | -198.352 |
| 2.3 Leefb. kernen met betrokken inwoners | 736.855 | 44.027 | 262.932 | 169.139 | 55.730 |
| 2.4 Goed+betaalbaar aanbod zorg-welzijn | 1.917.817 | -1.780.327 | -89.033 | 18.935 | 18.935 |
| 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland | 2.318.259 | -1.849.501 | -146.184 | -16.798 | -16.798 |
| 3.4 Evenementen+activiteiten aan water | 132.043 | 128.406 | 100.838 | 30.342 | 30.342 |
| Bestuur en Burgerzaken | -264.799 | -227.613 | -55.589 | -55.589 | -55.589 |
| Algemene dekkingsmiddelen | 380.739 | -100 | 63.900 | 63.900 | 63.900 |
| Overhead | -504.229 | -457.475 | -135.761 | -167.050 | -159.822 |
| Bedrag voor de heffing vpb | -3.865 | - | - | - | - |
| Onvoorzien | 137.929 | - | - | - | - |
| Totaal Lasten | 10.246.739 | -6.276.990 | -2.686.494 | -74.575 | -186.994 |
| Baten | |||||
| 1.1 Economie sterk water gerelateerd | -117.409 | - | - | - | - |
| 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur | -339.121 | 28.000 | - | - | - |
| 1.3 Florerende kleinsch. bedrijvigheid | 77.318 | -228.887 | -76.043 | ||
| 1.4 Arbeidsmarkt in balans | 175.044 | 75.672 | - | - | - |
| 2.1 Goed+realistisch voorzieningenniveau | 234.932 | 319.857 | 11.157 | 11.157 | 11.157 |
| 2.2 Wonen naar wens | -2.599.817 | 598.734 | 2.855.966 | -19.990 | -19.990 |
| 2.3 Leefb. kernen met betrokken inwoners | -32.185 | 17.185 | - | - | - |
| 2.4 Goed+betaalbaar aanbod zorg-welzijn | 556.839 | 721.470 | 107.968 | - | - |
| 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland | -1.785.581 | 2.138.377 | 132.725 | 132.725 | 132.725 |
| 3.4 Evenementen+activiteiten aan water | -77.709 | -104.609 | -104.609 | -104.609 | -104.609 |
| Bestuur en Burgerzaken | 180.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 |
| Algemene dekkingsmiddelen | 634.930 | - | - | - | - |
| Overhead | 132.956 | - | - | - | - |
| Bedrag voor de heffing vpb | - | - | - | - | - |
| Onvoorzien | - | - | - | - | - |
| Totaal Baten | -2.959.803 | 3.545.799 | 2.907.164 | -717 | -717 |
| Totaal lasten en baten | 7.286.936 | -2.731.191 | 220.670 | -75.292 | -187.711 |
| Stortingen | |||||
| 2.2 Wonen naar wens | -163.665 | - | 25.000 | - | - |
| Algemene dekkingsmiddelen | -439.614 | -164.052 | -213.536 | -112.135 | 284 |
| Totaal Stortingen | -603.279 | -164.052 | -188.536 | -112.135 | 284 |
| Onttrekkingen | |||||
| 1.4 Arbeidsmarkt in balans | -45.000 | - | - | - | - |
| 2.2 Wonen naar wens | 590.068 | - | - | - | - |
| Algemene dekkingsmiddelen | 480.660 | 250.307 | -4.507 | -4.507 | -4.507 |
| Totaal Onttrekkingen | 1.025.728 | 250.307 | -4.507 | -4.507 | -4.507 |
| Mutaties reserves | 422.449 | 86.255 | -193.043 | -116.642 | -4.223 |
| Eindtotaal | 7.709.385 | -2.644.936 | 27.627 | -191.934 | -191.934 |
Het totaal aan afwijkingen in de tabel hierboven dekken we als volgt:
| Dekkingsvoorstel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Incidentele afwijkingen - toevoegen aan de algemene reserve | 4.155.006 | 900.352 | 400.184 | 172 | 172 |
| Structurele afwijkingen - toevoegen aan de algemene reserve | 28.040 | - | |||
| Structurele afwijkingen - onttrekken uit de algemene reserve | - | -169.400 | - | - | - |
| Structurele afwijkingen - in mindering brengen op de budgettaire ruimte | - | - | -222.106 | -192.106 | -192.106 |
| Doorschuiven van 2025 naar latere jaren - toevoegen aan de algemene reserve | 3.526.339 | - | - | - | - |
| Doorschuiven van 2025 naar latere jaren - onttrekken uit de algemene reserve | - | -3.375.888 | -150.451 | - | - |
| Totaal | 7.709.385 | -2.644.936 | 27.627 | -191.934 | -191.934 |
In onderstaande tabel staat een specificatie van de incidentele afwijkingen.
Een positief bedrag is een voordeel. Een negatief bedrag is een nadeel.
| Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 |
|---|---|---|---|
| SWVO | 1.161.000 | ||
| Reservering accres septembercirculaire 2020 | 859.000 | ||
| Implementatie omgevingswet | 700.000 | ||
| Gebundelde uitkering (BUIG) | 470.000 | ||
| Rentebaten | 484.000 | ||
| Actualiseren kapitaallasten | 439.000 | 525.000 | 193.000 |
| Stelpost uitvoering Participatiewet en sociale infrastructuur | 354.000 | ||
| Egalisatiepost mv Wmo/Jeugd | 301.000 | ||
| Programma Innovatievouchers | 200.000 | ||
| Ondergrondse infrastructuur | 169.000 | ||
| Subsidieregeling doe hetzelvers | 138.000 | ||
| Onvoorzien | 138.000 | ||
| Suppletie BCF | 134.000 | ||
| SPUK sport BTW | 115.000 | 309.000 | |
| Wet open overheid | 110.000 | ||
| Extra leges | 100.000 | ||
| Stelpost doorschuiven kapitaallasten | -100.000 | ||
| Uitkering wet herverdeling wegenbeheer | -102.000 | ||
| Inhuur implemenatie AFAS | -110.000 | ||
| Verlofsparen | -180.000 | ||
| Inhuur vergunningverlening | -186.000 | ||
| Taakstelling hervormingsagenda jeugd / stelpost jeugdhulp | -480.000 | ||
| Maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp | -546.000 | ||
| Diverse mutaties < € 100.000 | -12.994 | 66.352 | 207.184 |
| Totaal | 4.155.006 | 900.352 | 400.184 |
In onderstaande tabel staat een specificatie van de structurele afwijkingen.
Een positief bedrag is een voordeel. Een negatief bedrag is een nadeel.
| Omschrijving | 2029 |
|---|---|
| Uitkering wet herverdeling wegenbeheer | -137.320 |
| Nieuw beschut | 110.000 |
| Dubbeling Jachthaven Brouwershaven | -104.609 |
| Naheffingsaanslagen parkeren | 117.725 |
| Diverse mutaties < € 100.000 | -177.902 |
| Totaal | -192.106 |
In onderstaande tabel staat een specificatie van de incidentele afwijkingen.
Een positief bedrag is een voordeel. Een negatief bedrag is een nadeel.
| Omschrijving | 2025 |
|---|---|
| Planontwikkeling Ringwalburg Burgh-Haamstede | 869.683 |
| IJslands preventiemodel (OKO) | 258.882 |
| Slimme Mobiliteit | 248.500 |
| Verkeersmaatregel Bernhardstraat | 130.000 |
| Onderhoud Noordhavenpoortbrug | 118.000 |
| Soortenmanagmentplan | 112.000 |
| Diverse mutaties < € 100.000 | 1.789.274 |
| Totaal | 3.526.339 |
In onderstaande tabel staat het verloopoverzicht van de exploitatiebudgetten van 2025. Hier staan de budgetten voor de financiele rapportage. Vervolgens de mutaties van de financiele rapportage en het dekkingsvoorstel. Tot slot de standen van de budgetten na verwerking van de financiele rapportage.
Een positief bedrag is een voordeel. Een negatief bedrag is een nadeel.
| Exploitatie | Primitief 2025 | Financiele rapportage 2024 | Bestuursrapportage 2025 | Gemeentefondscirculaires | Overige raadsvoorstellen | Financiele rapportage 2025 | Totaal |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||||
| 1.1 Economie sterk water gerelateerd | -1.817.108 | -1.384.475 | -870.860 | -874.780 | 1.166.514 | -3.780.709 | |
| 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur | -444.361 | -591.645 | -111.999 | -205.000 | 490.369 | -862.636 | |
| 1.3 Florerende kleinsch. bedrijvigheid | -1.260.347 | -133.950 | -247.364 | -43.000 | 159.398 | -1.525.263 | |
| 1.4 Arbeidsmarkt in balans | -10.679.298 | -248.283 | 659.000 | -439.835 | -359.272 | 389.551 | -10.678.137 |
| 2.1 Goed+realistisch voorzieningenniveau | -15.337.460 | -762.958 | -230.839 | -532.983 | 312.605 | -16.551.635 | |
| 2.2 Wonen naar wens | -48.286.818 | -2.006.330 | 3.558.465 | -266.344 | -639.378 | 2.877.553 | -44.762.852 |
| 2.3 Leefb. kernen met betrokken inwoners | -2.932.040 | -506.309 | 376.294 | -897.653 | 736.855 | -3.222.853 | |
| 2.4 Goed+betaalbaar aanbod zorg-welzijn | -41.659.591 | -1.813.224 | -5.493.202 | -83.944 | -38.432 | 1.917.817 | -47.170.576 |
| 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland | -7.307.857 | -629.918 | 29.539 | -523.000 | -11.309 | 2.318.259 | -6.124.286 |
| 3.4 Evenementen+activiteiten aan water | -3.499.256 | -34.233 | -152.976 | -80.594 | 132.043 | -3.635.016 | |
| Bestuur en Burgerzaken | -3.869.888 | -182.701 | -10.227 | -94.000 | -112.105 | -264.799 | -4.533.720 |
| Algemene dekkingsmiddelen | -3.333.745 | -10.078 | 10.325 | -26.625 | 185.775 | 380.739 | -2.793.609 |
| Overhead | -19.455.776 | -723.227 | -696.774 | -24.118 | -182.764 | -504.229 | -21.586.888 |
| Bedrag voor de heffing vpb | - | - | - | - | - | -3.865 | -3.865 |
| Onvoorzien | -150.000 | - | - | - | -37.929 | 137.929 | -50.000 |
| Totaal Lasten | -160.033.545 | -9.027.331 | -3.180.618 | -1.457.866 | -3.829.424 | 10.246.739 | -167.282.045 |
| Baten | |||||||
| 1.1 Economie sterk water gerelateerd | 8.801.655 | -3.516.361 | 1.557.841 | - | 874.780 | -117.409 | 7.600.506 |
| 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur | 92.500 | 324.397 | 111.999 | - | - | -339.121 | 189.775 |
| 1.3 Florerende kleinsch. bedrijvigheid | 607.183 | - | 236.920 | - | - | 77.318 | 921.421 |
| 1.4 Arbeidsmarkt in balans | 4.452.348 | - | -810.149 | - | - | 175.044 | 3.817.243 |
| 2.1 Goed+realistisch voorzieningenniveau | 1.332.425 | 7.986 | 13.937 | - | 67.040 | 234.932 | 1.656.320 |
| 2.2 Wonen naar wens | 27.556.579 | 486.380 | -3.368.830 | - | 748.874 | -2.599.817 | 22.823.186 |
| 2.3 Leefb. kernen met betrokken inwoners | 356.980 | 41.877 | -40.116 | - | - | -32.185 | 326.556 |
| 2.4 Goed+betaalbaar aanbod zorg-welzijn | 9.118.357 | - | 6.525.837 | - | - | 556.839 | 16.201.033 |
| 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland | 4.785.331 | -8.528 | -18.210 | - | 132.748 | -1.785.581 | 3.105.760 |
| 3.4 Evenementen+activiteiten aan water | 1.602.719 | -1.942 | 307.432 | - | - | -77.709 | 1.830.500 |
| Bestuur en Burgerzaken | 648.792 | -53.945 | - | - | - | 180.000 | 774.847 |
| Algemene dekkingsmiddelen | 108.064.454 | -100.000 | 182.000 | 3.016.779 | - | 634.930 | 111.798.163 |
| Overhead | 299.158 | 40.000 | 73.221 | - | - | 132.956 | 545.335 |
| Bedrag voor de heffing vpb | - | - | - | - | - | - | - |
| Onvoorzien | - | - | - | - | - | - | - |
| Totaal Baten | 167.718.481 | -2.780.136 | 4.771.882 | 3.016.779 | 1.823.442 | -2.959.803 | 171.590.645 |
| Totaal lasten en baten | 7.684.936 | -11.807.467 | 1.591.264 | 1.558.913 | -2.005.982 | 7.286.936 | 4.308.600 |
| Stortingen | |||||||
| 2.2 Wonen naar wens | -378.575 | -1.217.801 | - | -163.665 | -1.760.041 | ||
| 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland | -975.132 | - | - | 975.132 | - | - | |
| Algemene dekkingsmiddelen | -13.036.387 | 4.116.361 | -1.900.257 | -2.630.916 | -2.804.129 | -8.148.999 | -24.404.327 |
| Totaal Stortingen | -14.390.094 | 4.116.361 | -3.118.058 | -2.630.916 | -1.828.997 | -8.312.664 | -26.164.368 |
| Onttrekkingen | |||||||
| 1.4 Arbeidsmarkt in balans | 122.200 | - | 62.000 | - | - | -45.000 | 139.200 |
| 2.2 Wonen naar wens | - | - | - | - | 200.000 | 590.068 | 790.068 |
| 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland | - | - | - | - | 504.691 | - | 504.691 |
| Algemene dekkingsmiddelen | 6.582.958 | 7.691.106 | 1.464.794 | 1.072.003 | 3.130.288 | 480.660 | 20.421.809 |
| Totaal Onttrekkingen | 6.705.158 | 7.691.106 | 1.526.794 | 1.072.003 | 3.834.979 | 1.025.728 | 21.855.768 |
| Mutaties reserves | -7.684.936 | 11.807.467 | -1.591.264 | -1.558.913 | 2.005.982 | -7.286.936 | -4.308.600 |
| Eindtotaal | - | - | - | - | - | - | - |