Bijlage 2 Bestaand beleid - risicoparagraaf

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de ontwikkelingen opgenomen in deze paragraaf zien wij mogelijke financiële risico’s die onontkoombaar zijn, dan wel waar keuzes in gemaakt moeten worden. De risico’s zijn nog niet te kwantificeren, maar doen zij zich voor, zeker de onontkoombare, betekent dit een verdere vergroting de prognose van het structurele tekort. We brengen de risico’s per sub-programma in beeld.

Risicoparagraaf programma 1 Werken

Zeeuws Transitiefonds

Terug naar navigatie - Zeeuws Transitiefonds

Het Zeeuws Transitiefonds is een essentieel initiatief om de energie- en grondstoffentransitie in de regio te versnellen. Marktonderzoek toont aan dat er een duidelijke behoefte is aan financiering oplopend tot € 5 miljoen per bedrijf of project. Terwijl in alle andere Nederlandse regio’s al succesvolle regionale energiefondsen actief zijn, ontbreekt in Zeeland een dergelijk fonds. Het Transitiefonds Zeeland richt zich op investeringen in de energietransitie, circulaire economie en mogelijk in de toekomst op de eiwittransitie (overgang naar meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten). Het Transitiefonds start met een omvang van minimaal € 25 miljoen en kan doorgroeien naar €100 miljoen. Het fonds ondersteunt rendabele initiatieven met aantoonbare impact, zoals CO2-reductie en het oplossen van netcongestie, die niet volledig door private investeerders gefinancierd kunnen worden. Vanuit het Transitiefonds zal maximaal 50% van een project gefinancierd worden, met investeringsbedragen tussen €100.000 en maximaal 5-10% van de totale fondsomvang. Het fonds wordt opgezet als een B.V. en functioneert als een 100% dochteronderneming van Impuls Zeeland. De beoogde provinciale investering bedraagt €25 miljoen, waarvan €2 miljoen reeds is toegezegd vanuit de Regiodeal. Aan de gemeente Schouwen-Duiveland wordt gevraagd om deel te nemen in het fonds met een bijdrage van € 464.000. Deze middelen worden als aandelenkapitaal ingebracht in het fonds en blijven in het fonds ter beschikking om te investeren in bedrijven of projecten in de regio. Het fonds zal geen rendement uitkeren. Deze financiële bijdrage kan ineens in 2025 of in een periode van meerdere jaren worden verstrekt.

Doorontwikkeling Living Lab Schouwen-Duiveland

Terug naar navigatie - Doorontwikkeling Living Lab Schouwen-Duiveland

De financiering voor het programmaonderdeel ‘broedplaats zoet water Schouwen-Duiveland' van Living Lab eindigt op 1 april. In 2025 starten we een nieuw programma Living Lab m.b.t. bodem, water, landbouw en natuur in het landelijk gebied. De doorontwikkeling van Living Lab en het nieuwe conceptprogramma is aangedragen voor de Regiodeal Zeeuws-Vlaanderen / Zeeland (6e tranche gericht op brede welvaart en vitale regio's in de periferie van NL). Deze heeft een looptijd van 4 jaar en de uitvoering start in najaar 2025. De doelen van het Living Lab dragen bij aan de doelen van deze Regiodeal (thema fysieke leefomgeving). We zetten in op innovatie, kennis en governance met betrekking tot een klimaat robuuste toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied dat bijdraagt aan verschillende opgaven en samenhangende doelen. Doelen op het gebied van voedselproductie/voedselzekerheid, aantrekkelijke en ecologische landschapsontwikkeling. Deze dragen bij aan economische vitaliteit en leggen verbindingen binnen en buiten de regio, ook met het onderwijs en studenten. Hiervoor willen € 1 miljoen inbrengen als cofinanciering, dat verdubbeld wordt door rijksgeld uit de Regiodeal. Hiervoor is reeds  tot en met 2028  €0,77 miljoen beschikbaar. In september 2025 wordt de Regiodeal-overeenkomst met het Rijk getekend en weten we definitief de bijdrage vanuit Regiodeal voor het Living Lab. We verwachten in 2027, 2028 extra investeringen Living Lab van €100.000 per jaar en in 2029 €200.000. De cofinanciering uit de regio mag ook bestaan uit gekapitaliseerde inzet van personeel en subsidies.

Gebiedsgerichte Aanpak Schouwen-West

Terug naar navigatie - Gebiedsgerichte Aanpak Schouwen-West

Provincie Zeeland is een integraal gebiedsgericht proces gestart in Schouwen-West met gebiedspartijen en de overheden, gericht op een toekomstbestendige Kop van Schouwen en omgeving. Er is een koppeling met het provinciale gebiedsprogramma Landelijk Gebied en Natuur. Medio 2025 maken we afspraken over de samenwerking, organisatie, capaciteit en middelen. Gedeputeerde Staten is voornemens € 0,3 miljoen te reserveren voor dit gebiedsproces (inhoud, organisatie) en zal gemeente en waterschap ook om een financiële bijdrage vragen. In 2025 staat hiervoor € 67.000 begroot. Voor de jaren daarna zijn er geen middelen gereserveerd. 

Uitbreiding parkeercapaciteit Zierikzee

Terug naar navigatie - Uitbreiding parkeercapaciteit Zierikzee

Voor de bereikbaarheid van Zierikzee is voldoende aanbod van parkeervoorzieningen (ook op drukke dagen) van belang. Zoekverkeer naar vrije parkeerruimte leidt tot overlast, ergernis (bij bewoners en toeristen) en een verminderde 'toeristische ervaring'. In 2024 stelden wij een voorstel vast tot uitbreiding parkeercapaciteit. De raad besprak het voorstel, behandelde het niet omdat het integraal bekeken moet worden. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal er integraal een voorstel bestuurlijk worden voorgelegd.

Kernenmanagers

Terug naar navigatie - Kernenmanagers

In 2025 wordt de pilot kernenmanagers afgerond en geëvalueerd. Afhankelijk van de evaluatie wordt besloten of de pilot als project wordt doorgezet.

Wetsvoorstel versterking arbeidsmarktinfrastructuur (aanpassing Wet SUWI)

Terug naar navigatie - Wetsvoorstel versterking arbeidsmarktinfrastructuur (aanpassing Wet SUWI)

Dit wetsvoorstel richt zich op versterking van de regionale arbeidsmarktinfrastructuur:
1. In iedere arbeidsmarktregio wordt een Regionaal Beraad opgericht: een regionaal strategisch overleg waarin (centrum)gemeenten, UWV, SBB, vakbonden, werkgeversorganisaties en onderwijsinstellingen zijn vertegenwoordigd. Dit biedt bestuurlijk regionaal structuur voor samenwerking en afstemming op het gebied van arbeidsmarktbeleid en -dienstverlening. 
2. In iedere arbeidsmarktregio wordt tenminste een Regionaal Werkcentrum (RWC) georganiseerd. Dit RWC Zeeland is een publiek-privaat samenwerkingsverband met een gezamenlijk loket. Werkenden, werkzoekenden en werkgevers kunnen bij het RWC Zeeland terecht met al hun arbeidsmarkt gerelateerde vragen. Het UWV en gemeenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de organisatie van het RWC Zeeland, zowel fysiek als digitaal. Het RWC is in aanvulling op bestaande toegangsloketten van de verschillende uitvoeringsorganisaties in de arbeidsmarktregio. De realisatie van het RWC vraagt o.a. een regionale locatie strategie (RWC Zeeland kan uit meerdere fysieke locaties in de regio bestaan) en heeft voor de gemeente in ieder geval impact op capaciteit, processen, communicatie en dienstverlening. 

Er komt regionaal slechts beperkt budget beschikbaar voor UWV en centrumgemeente. Per 1 juli 2026 moet het RWC Zeeland operationeel zijn.

Wetsvoorstel Participatiewet in Balans

Terug naar navigatie - Wetsvoorstel Participatiewet in Balans

Het wetsvoorstel bestaat uit ruim twintig verschillende maatregelen die op korte en middellange termijn worden doorgevoerd. Overkoepelend wil de regering met dit voorstel in de uitvoering van de Participatiewet de mens meer centraal stellen en van vertrouwen uitgaan. Ook vereenvoudiging van regelgeving is een belangrijk aandachtspunt. Om maatwerk in de uitvoering te bevorderen, stelt de regering voor de handelingsruimte voor de uitvoerende professional te vergroten. Dit heeft de nodige gevolgen voor de gemeentelijke uitvoeringspraktijk. Het wetsvoorstel heeft personele impact, zowel kwantitatief (benodigde capaciteit) als kwalitatief (kennis en vaardigheden van medewerkers). Het wetsvoorstel kan leiden tot meer kosten voor de gemeente, omdat de ondersteuning voor diverse vormen van participatie uitgebreider wordt.  

Ontwikkeling saldo bijstandsbudget (BUIG) in relatie tot huisvesting statushouders

Terug naar navigatie - Ontwikkeling saldo bijstandsbudget (BUIG) in relatie tot huisvesting statushouders

De gemeente ontvangt jaarlijks, op basis van een objectief verdeelmodel, budget van het Rijk voor de betaling van bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies: het BUIG-budget. Onder meer doordat we bijstandsgerechtigden succesvol begeleiden naar werk, is het bijstandsvolume in onze gemeente relatief laag. De afgelopen jaren realiseerden we zo ruime overschotten op het BUIG-budget (2021 € 0,7 miljoen, 2022 € 0,9 miljoen, 2023 € 1,4 miljoen en 2024 € 1,3 miljoen), die ten goede kwamen aan de algemene middelen en het financiële resultaat van de gemeente. Bij het lage bijstandsvolume in onze gemeente dient mede betrokken te worden dat de gemeente de afgelopen jaren niet heeft kunnen voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders. De resterende taakstelling bedraagt per medio 2025 nog 104 personen, naar verwachting oplopend tot 134 per ultimo 2025. Een groot deel van de te huisvesten statushouders betreft volwassenen, die in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering. Indien de gemeente in staat is om in korte tijd een belangrijk deel van de achterstand in de taakstelling huisvesting statushouders in te vullen, zal het bijstandsvolume en onze bijstand uitgaven ruim toenemen.

Toekomstbestendige uitvoering van de Participatiewet in onze gemeente

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige uitvoering van de Participatiewet in onze gemeente

Het huidige (financieel) perspectief op de brede uitvoering van de Participatiewet, inclusief de exploitatie van De Zuidhoek, is meerjarig verwerkt in de gemeentelijke begroting volgens het vigerende beleid. Berenschot voerde intussen een evaluatie van de uitvoering van de Participatiewet, inclusief De Zuidhoek, in onze gemeente over de afgelopen jaren uit en verkende voor de toekomst mogelijke uitvoeringsscenario's. Deze verkenning kan op hoofdlijnen als een basis dienen voor verdere doorontwikkeling van onze lokale aanpak. In 2025 startten we het proces op om de verkregen informatie en inzichten verder te duiden en uit te werken, met verdieping en concretisering naar onze specifieke lokale situatie. Op basis daarvan komen we tot een toekomstbestendige, heldere strategie en businesscase met meerjarig perspectief op de brede uitvoering van de Participatiewet in onze gemeente en de rol van De Zuidhoek daarin.

Risicoparagraaf programma 2 Wonen

GR De Zeeuwse Muziekschool

Terug naar navigatie - GR De Zeeuwse Muziekschool

Sinds 1984 is de uitvoering van het Zeeuws muziekonderwijs deels belegd bij de Gemeenschappelijke Regeling de Zeeuwse Muziekschool (ZMS). Door de aanhoudende financiële kwetsbaarheid van de ZMS en het teruglopend aantal deelnemende gemeenten is heroverweging van de organisatie noodzakelijk. Provincie en gemeenten delen de zorgen over de toekomstbestendigheid, maar onderstrepen het belang van kwalitatief en toegankelijk muziekonderwijs. Om te komen tot een duurzame en toekomstbestendige organisatievorm is in het najaar van 2024 een onafhankelijk onderzoek gestart. Dit onderzoek richt zich op de behoeften van gemeenten, inwoners, scholen en verenigingen, en onderzoekt of een gezamenlijke organisatie wenselijk en haalbaar is. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de ZMS en het bredere ecosysteem van muziek- en cultuureducatie in Zeeland (o.a. KCE, Cultuurpunt Walcheren, Toonbeeld. De resultaten van het onderzoek komen in 2025 naar de raad. 

Voortzetting Kansrijk Wonen

Terug naar navigatie - Voortzetting Kansrijk Wonen

Kansrijk wonen is tot en met 2028 gedekt met een uitbreidingsinvestering in de programmabegroting 2025-2028. Verdere voortzetting ligt in de rede. De vraag naar dit type huisvesting neemt toe met de toename van complexe en overlast gevende problematiek onder inwoners. Het project is afhankelijk van de beschikbare woningen bij Zeeuwland. De primaire kostenfactor is het begeleidingstarief dat Emergis ontvangt. Voor de uitvoering heeft onze gemeente een contract met Zeeuwland en met Emergis, met mogelijkheid tot jaarlijkse verlenging. In dit contract garanderen de uitvoerders een woonplek en begeleiding voor maximaal 6 personen. De gemeente garandeert de bekostiging (behoudens uitzonderingsclausules). Het tarief voor de ondersteuning is afgeleid van de tarieven beschermd wonen en wordt navenant jaarlijks geïndexeerd. Voor de dekking was in 2025-2026 rekening gehouden met een bijdrage uit het regiobudget. Vanwege andere productomschrijvingen vanaf 2025 is deze bijdrage niet structureel zeker. Vanaf 2027 verwachten we dat de jaarlijkse kosten kunnen toenemen.

Inzet Wijk-GGD ‘er

Terug naar navigatie - Inzet Wijk-GGD ‘er

Dit betreft een pilotproject dat in mei 2025 start en doorloopt tot september 2027. Voor de uitvoering heeft ZonMW (een financieringsorganisatie van innovatie en onderzoek in de gezondheidszorg) een subsidie van € 200.000 toegezegd. Gedurende 3 jaar financieren we € 50.000 per jaar mee. De hoofdpost bestaat uit de inzet van een ambulante Spv’er door de GGD. Hierover hebben we met de GGD een overeenkomst gesloten. De Wijk-GGD ‘er zal aanvullend op het OGGZ-netwerk (Overleg Openbare Geestelijke Gezondheidszorg) een centrale rol gaan vervullen bij preventie en zorg van overlast gevend en onbegrepen gedrag. Dit project past in de regionale aanpak 'domein overstijgende samenwerking zorg en veiligheid ‘. Evaluatie in 2027 moet uitwijzen of we dit project met eigen of regionale middelen zullen voortzetten.

Ontwikkeling en uitvoering Skaeve Huse

Terug naar navigatie - Ontwikkeling en uitvoering Skaeve Huse

We willen in onze gemeente een Skaeve Huse realiseren. We hebben hiervoor een budget beschikbaar van € 250.000 vanuit het regionale budget,. Het onderzoek naar de locatie loopt nog.  Aanvullende kosten (met name de zorg/begeleiding) moeten we te zijner tijd zelf financieren. 

Inkoop bedden maatschappelijke opvang Leger des Heils Goes

Terug naar navigatie - Inkoop bedden maatschappelijke opvang Leger des Heils Goes

Sinds 2024 heeft Leger des Heils de opvangvoorziening (2 bedden) in de Poststraat Zierikzee gestaakt vanwege de steeds heftiger problematiek. Op dit moment hebben we in de gemeente geen maatschappelijke opvangvoorziening. Bij plotselinge dakloosheid is de burger op zichzelf aangewezen. Incidenteel kan via de procesregie tijdelijk logies in een pension, vakantiewoning of stacaravan worden geregeld. Maar in noodzakelijke zorg of begeleiding wordt niet voorzien. De mogelijkheid bestaat om hiervoor 2 bedden op jaarbasis te huren in de maatschappelijke noodopvang van Leger des Heils in Goes. Hierover is met Leger des Heils in beginsel overeenstemming. Dit wordt nader onderzocht.

Afronding project Koopkracht en structurele inbedding vanaf 2027

Terug naar navigatie - Afronding project Koopkracht en structurele inbedding vanaf 2027

In november 2023 besloot de raad om de 'reserve Kabels en Leidingen' in te zetten voor maatregelen ter compensatie van de hoge inflatie. Deze steun was specifiek bedoeld voor inwoners die geen minima zijn. Tussen 2023 en 2025 maakte de raad in drie tranches budget vrij voor deze compensatie. Daarnaast is de campagne 'Steuntje in de rug' opgezet, die inmiddels breed wordt ondersteund binnen verschillende beleidsterreinen. Met de aanvraag voor de derde tranche (Koopkrachtvoorzieningen 2025) hebben we ook aangegeven dat de financiële middelen niet onbeperkt zijn. Dit is een goed moment om na te denken over de toekomst. Welke richting we op willen is nog niet duidelijk en vergt nader onderzoek. 

Integraal huisvestingsprogramma (IHP) onderwijs

Terug naar navigatie - Integraal huisvestingsprogramma (IHP) onderwijs

Meerjarig houden we rekening met grote investeringen in de onderwijshuisvesting van het basisonderwijs. Deze investeringen zijn voor een deel al in de begroting vastgelegd en beleidsmatig opgenomen in het ‘Meerjarenuitvoeringsplan en –programma 2020-2028'. In de lopende haalbaarheidsonderzoeken stelden wij samen met de schoolbesturen vast dat de bestaande kaders aan herziening toe zijn. In de commissie Samenleving en Bestuur van 12 oktober 2023 bood de raad ruimte om te komen tot een herziening van de bestaande kaders. De noodzaak tot herziening zit met name op het thema 'Omvang en spreiding'. Eerder gingen schoolbesturen Lithora en Obase uit van 225+-scholen en clustering van huidige locaties naar grotere regioscholen. Zij hebben ons college gemeld deze visie te herzien en doen dat graag parallel aan een herziening van het IHP. De herziening van de bestaande kaders betekent ook een herziening van de benodigde investeringen, mede afhankelijk van keuze en planning. De herziening van het IHP zal meerjarige financiële consequenties hebben, waar vooralsnog geen exact investeringsbedrag aan te koppelen is. Naar verwachting bieden wij de raad het voorstel tot herziening van de kaders in het IHP in het derde kwartaal van 2025 aan. Op basis daarvan volgt een herziening van de benodigde investeringen.

Beter bereikbare centrumstad Zierikzee

Terug naar navigatie - Beter bereikbare centrumstad Zierikzee

Samen met andere wegbeheerders, Rijkswaterstaat, de provincie Zeeland en het Waterschap zijn we al enige jaren aan de slag met het vraagstuk van de verkeersontsluiting van Zierikzee. Inmiddels hebben we daarin verschillende stappen kunnen zetten en is er perspectief op oplossingen die de komende jaren tot uitvoering kunnen komen.  De opgave bereikbare centrumstad heeft komende jaren financiële consequenties voor onze gemeente.

Woonzorgvisie

Terug naar navigatie - Woonzorgvisie

Voor het opstellen van een uitvoeringsprogramma en voor het uitvoering geven aan de acties vanuit het uitvoeringsprogramma zijn nog middelen nodig. 

Gemeenschappelijke regeling Mobiliteitscentrale Zeeland

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Mobiliteitscentrale Zeeland

De raad is gevraagd zienswijzen te geven op een concept gemeenschappelijke regeling, die voorziet in de om- en uitbouw van de Gemeentelijke VervoersCentrale Zeeland (GVZ) naar een Mobiliteitscentrale Zeeland. Deze ombouw is noodzakelijk, omdat het vraag gestuurde openbaar vervoer (dat sinds 17 februari op het eiland beschikbaar is) ook vanuit de GVZ wordt gecoördineerd en aangestuurd. In beginsel worden de kosten voor het vraag gestuurde vervoer gedragen door de provincie (die ook deelnemer wordt in de Gemeenschappelijke Regeling). Aan de uitbreiding van het takenpakket (concessiebeheer vraaggestuurde vervoer, WMO-vervoer en regulier openbaar vervoer) zijn ook extra kosten verbonden, welke via een verdeelsleutel over de deelnemers verdeeld zullen worden. De hoogte hiervan is nog niet bekend.

Onderzoeksbudget parkeerdruk

Terug naar navigatie - Onderzoeksbudget parkeerdruk

De parkeerdruk op alle grote parkeerterreinen wordt momenteel al gemeten. Inzicht in de parkeerdruk in de woonkernen is echter gebrekkig. Dit inzicht is wenselijk bij bijvoorbeeld het beoordelen van bouwplannen (is voldoende vrije parkeerruimte in de omgeving aanwezig?), bij aanvragen voor laadpalen (is reserveren van een plek voor elektrische auto's wel verstandig gezien de parkeerdruk?) en of parkeerregulering wenselijk is. Momenteel is een uitvraag gedaan voor onderzoek in de grote woonkernen op het eiland. 

Nieuwe of te renoveren sporthal Oosterland

Terug naar navigatie - Nieuwe of te renoveren sporthal Oosterland

Begin 2025 is gestart met het opstellen van een Dorpsvisie voor Oosterland. Een belangrijk onderdeel hiervan is de herontwikkeling van de Weelstraat en omgeving. In dit gebied wordt onder andere voorzien in de nieuwbouw van een gezondheidscentrum (huisarts, apotheek en tandarts) en een nieuw schoolgebouw voor OBS De Oosterburcht en de Ds. J. Bogermanschool. Daarnaast wordt onderzocht of de bestaande sporthal wordt gerenoveerd of vervangen door nieuwbouw. Adviesbureau Juust ontwikkelt momenteel een vlekkenplan met vier ruimtelijke varianten voor de integrale ontwikkeling van scholen, gezondheidscentrum en sporthal, inclusief parkeren, schoolpleinen en groen. Twee varianten gaan uit van renovatie op de bestaande locatie van de sporthal, twee van nieuwbouw op een alternatieve locatie binnen het plangebied. Voor de zomer van 2025 wordt een voorkeursvariant gekozen. Hiervoor is duidelijkheid nodig over de toekomst van de sporthal. Een raadsbesluit over renovatie of nieuwbouw staat gepland voor juni 2025. De bijbehorende rapportage wordt deze maand verwacht. De geschatte kosten voor renovatie bedragen circa €1,5 miljoen; nieuwbouw wordt geraamd op circa € 3,3 miljoen.

Lokaal Toekomstbeeld Fiets

Terug naar navigatie - Lokaal Toekomstbeeld Fiets

We werken nu aan het Lokale Toekomstbeeld Fiets. Er is nog geen duidelijkheid over het uitvoeringsprogramma, maar afhankelijk van de ambities zijn wel extra middelen gewenst. Besluitvorming in de raad (over uitvoeringsprogramma / financiën) is voorzien in het derde kwartaal van 2025.

Realisatie mobiliteitshubs

Terug naar navigatie - Realisatie mobiliteitshubs

De raad heeft  in totaal € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor realisatie van mobiliteitshubs op het eiland. Circa de helft van dit bedrag wordt gedekt uit subsidiebijdragen. Naar verwachting liggen de kosten voor realisatie van een hub in Burgh-Haamstede en het Hatfieldpark hoger dan aanvankelijk was aangenomen. Ook was in de begroting nog geen rekening gehouden met realisatie van een mobiliteitshub in Westerschouwen. De kans is daarmee groot dat het beschikbare budget niet toereikend is. 

Uitvoeringsplan Dorshuizenbeleid

Terug naar navigatie - Uitvoeringsplan Dorshuizenbeleid

Vanuit de nieuwe nota dorpshuizenbeleid zal een uitvoeringsplan in de 2e helft van 2025 worden uitgewerkt. Of en hoeveel kosten hiermee gemoeid zijn, is op dit moment nog niet in te schatten. De inhoudelijke verdieping en borging van bepaalde zaken (denk bijvoorbeeld aan het onderzoek en de vervolgstappen wijkcentra Zierikzee en het “afwegingskader” kwaliteitseisen gebouwen) heeft mogelijk financiële consequenties.

Om- en afbouw JeugdzorgPlus en transformatie van 24 uurszorg

Terug naar navigatie - Om- en afbouw JeugdzorgPlus en transformatie van 24 uurszorg

Door de ambitie van het Rijk om de JeugdzorgPlus om te bouwen naar kleinschalige behandelplekken en de gesloten jeugdinstellingen af te bouwen naar 0 plaatsen in 2030, zien we dat de uitgaven voor deze jeugdhulp vorm stijgen. Door de afname van het aantal behandelplekken worden de uitvoeringskosten verdeeld onder een steeds kleinere groep jeugdigen. Dezelfde ontwikkeling zien we ook bij een aantal vormen van jeugdhulp voorafgaand aan de JeugdzorgPlus. 

Hulpmiddelen

Terug naar navigatie - Hulpmiddelen

Voor de verstrekking van hulpmiddelen wordt in 2025 een tariefstijging van circa 13% verwacht vanaf 1 juni 2025. Dit komt neer op een gemiddelde stijging van 8% over het gehele jaar. Deze aanpassing is op dit moment nog niet verwerkt in de cijfers van SWVO. Voor 2026 zal als gevolg van een nieuw contract een aanvullende tariefstijging worden doorgevoerd, geraamd op 20 tot 30%. Deze stijging is niet meegenomen in de huidige prognoses van SWVO.

Aanvulling subsidies

Terug naar navigatie - Aanvulling subsidies

De stelpost voor het Subsidieprogramma Maatschappelijke Organisaties is in het leven geroepen, omdat de deadline(s) voor de Kadernota 2026 niet aansluiten op de indieningstermijnen van de Algemene Subsidieverordening 2023. Organisaties kunnen tot uiterlijk 31 mei 2025 een aanvraag voor subsidie 2026 indienen. Dit betekent dat we op het moment van opstellen van de kadernota nog geen compleet beeld hebben van de aangevraagde subsidies. Dit betekent niet dat we dergelijke aanvragen automatisch verlenen, maar wel dat pas bij de Programmabegroting 2026-2029 het definitief benodigde totale subsidiebudget weten. 

Risicoparagraaf programma 3 Verblijven

Sub-programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland

Terug naar navigatie - Sub-programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland

Watersnoodmuseum
Er wordt een evaluatie opgezet in samenwerking met de Provincie. De evaluatie is aangekondigd bij de programmabegroting 2025-2028. Daarbij kozen we voor een financieel traject en een inhoudelijk onderzoek. Het financiële onderzoek ronden we in juni 2025 af. Het inhoudelijke onderzoek wordt in alle waarschijnlijkheid in juni/juli 2025 uitgevoerd. Tot en met 2025 is een bijdrage aan het Watersnoodmuseum in de begroting opgenomen, vanaf 2026 niet meer. De afweging voor een eventuele nieuwe subsidie maken we op basis van de uitkomsten van de evaluatie.

Risicoparagraaf bedrijfsvoering

Doorontwikkeling strategisch HR-beleid

Terug naar navigatie - Doorontwikkeling strategisch HR-beleid

In het kader van aantrekkelijk werkgeverschap werken we voortdurend aan de doorontwikkeling van ons HR beleid. Zo ontwikkelen we vitaliteitsbeleid en een bijbehorend vitaliteitspakket, zoals dat ook door de CAO is voorgeschreven. Uit onze Strategische personeelsplanning (SPP) komt naar voren dat op bepaalde afdelingen veel oudere medewerkers werkzaam zijn met een verhoogd risico op afnemende vitaliteit en moeite om de eindstreep te halen. Mede op basis van het onlangs gehouden Preventief Medisch Onderzoek, werken we aan gezondheidsprogramma's om medewerkers meer bewust te maken van het belang van vitaliteit en wat je daar zelf aan bij kunt dragen en willen we medewerkers stimuleren tot (meer) beweging. Daarnaast werken we aan beleid voor die situaties waarin medewerkers al dan niet tijdelijk de werk/privé balans niet vol kunnen houden en langdurig verzuim dreigt. Hiermee voldoen we aan de CAO en ondersteunen we duurzame inzetbaarheid van alle medewerkers gedurende de gehele loopbaan, zodat deze fit, vitaal en wendbaar kunnen blijven functioneren in een veranderende organisatie. Genoemde interventies vragen nog verdere uitwerking in beleid en bijhorende concretere financiële vertaling.

In het kader van strategisch opleiden breiden we ons leerplatform SD LeerEiland uit. We onderzoeken welke trainingen we kunnen omzetten naar e-learnings, zodat we het leeraanbod toegankelijker en efficiënter kunnen maken. Daarnaast ontwikkelen we leerlijnen die specifiek aansluiten bij de behoeften van bepaalde teams of functies. Uit onze SPP blijkt dat er een aantal ontwikkelvraagstukken liggen. Strategisch opleiden helpt ons om medewerkers voor te bereiden op het werk wat er in de toekomst op ons af gaat komen. Het ontwikkelen van e-learnings en deze afdelingsspecifieke leerlijnen vraagt om een investering, maar levert op de lange termijn tijds- en kostenbesparing op. De exacte kosten zijn nog niet in beeld.  
Daarnaast krijgen we de komende jaren met een forse uitstroom te maken (16% van medewerkers). Dat betekent dat we tijdig moeten anticiperen op het verlies van kennis, zeker bij sleutelfuncties en afdelingen waar een grote uitstroom gaat plaatsvinden. Ook de lastige arbeidsmarkt en algehele vergrijzing spelen hierin een rol. Hierdoor zal er behoefte zijn om op sommige plekken tijdelijk in 'dakpanconstructie’ met een dubbele bezetting te werken. Ook zal, om tijdig uitstroompieken te ondervangen, de eventuele extra behoefte aan recruitmentondersteuning nader inzichtelijk gemaakt worden. Er worden voorstellen gemaakt op het moment dat deze tijdelijke situaties niet uit de lopende salarisbegroting betaald kunnen worden. De arbeidsmarktspecialist is tijdelijk opgenomen in de begroting. Vanaf 2027 zal deze functie structureel geborgd moeten worden om in ieder geval aan de basisrecruitmentbehoefte te kunnen voldoen. We zullen onderzoeken hoe deze functie structureel in de formatie te borgen.

Beveiligingsmaatregelen Fysieke Beveiliging gemeentelijke gebouwen

Terug naar navigatie - Beveiligingsmaatregelen Fysieke Beveiliging gemeentelijke gebouwen

Cuccibu heeft een adviesrapport opgesteld over het inrichten van een governance structuur met een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden op het gebied van fysieke beveiliging. Aansluitend hierop is een risicoanalyse uitgevoerd op basis van de huidige situatie. De hieruit voorgekomen te treffen maatregelen voor gemeentehuis, UOR en Reiniging moeten nog worden geprioriteerd en in een langere termijnplanning met bijbehorende financiële planning worden gezet. 

Informatie en Communicatie Technologie

Terug naar navigatie - Informatie en Communicatie Technologie

Met betrekking tot ICT bevinden we ons tot en met 2028 in een hybride situatie. Voor onze werkplekken en voor een deel van onze vak applicaties hebben we de overgang van lokale software naar Cloud software (SAAS – software as a service) al gerealiseerd. Voor een deel van de vak applicaties gaat die overgang de komende jaren plaatsvinden. Dit brengt extra (eenmalige) kosten met zich mee voor onderhoud, licenties en consultancy. Om onze informatiebeveiliging te optimaliseren en op niveau te houden, worden de komende jaren extra kosten gemaakt. 

Vernieuwing Intranet

Terug naar navigatie - Vernieuwing Intranet

Het huidige intranet voldoet niet meer aan de wensen en behoeften van de organisatie. Medewerkers ervaren het platform als weinig gebruiksvriendelijk, onoverzichtelijk en beperkt in functionaliteit. Daardoor constateren we dat het intranet slecht wordt gelezen en onvoldoende bijdraagt aan de interne informatievoorziening. Een goed functionerend intranet is essentieel voor effectieve interne communicatie. Interne communicatie draagt bij aan onderlinge verbinding, samenwerking en betrokkenheid – belangrijke pijlers voor een aantrekkelijke organisatie en een sterke, professionele bedrijfsvoering. De financiële consequenties van deze vernieuwing zijn op dit moment nog niet in beeld.

Uitvoering herinrichting centrale hal van het gemeentehuis

Terug naar navigatie - Uitvoering herinrichting centrale hal van het gemeentehuis

Voor de centrale hal is behoefte aan een efficiëntere indeling en vooral veiligere inrichting. Daarom starten we in 2025 een onderzoek naar verbeteringsmogelijkheden om de benodigde en gewenste inrichtingsmogelijkheden in kaart te brengen. Voor dit onderzoek schakelen we een architectenbureau in om ons te laten adviseren. Het uitgangspunt is om tot een efficiënte en duurzame indeling te komen, waarbij veiligheid van onze medewerkers, huurders en burgers voorop staat en daarbij de ruimte op de begane grond optimaal benut wordt. Het resultaat van het onderzoek is bepalend voor eventuele uitvoering en bijbehorende financiële consequenties.

Uitvoering herinrichting tweede, derde en vierde verdieping van het gemeentehuis

Terug naar navigatie - Uitvoering herinrichting tweede, derde en vierde verdieping van het gemeentehuis

De inrichting van de tweede, derde en vierde verdieping van het gemeentehuis voldoet niet meer op alle vlakken. Daarom starten we in 2025 een onderzoek naar verbeteringsmogelijkheden om de benodigde en gewenste inrichtingsmogelijkheden in kaart te brengen. Er is vooral behoefte aan meer werkplekken. Diversiteit van de werkplekken is hierbij belangrijk. Voor het onderzoek schakelen we in 2025 een architectenbureau in om ons te laten adviseren. Het uitgangspunt is om tot een efficiënte en duurzame indeling te komen, waarbij de ruimte van de betreffende verdiepingen optimaal benut wordt. Het resultaat van het onderzoek is bepalend voor eventuele uitvoering en bijbehorende financiële consequenties.

Aanschaf Raambekleding gemeentehuis (binnen)

Terug naar navigatie - Aanschaf Raambekleding gemeentehuis (binnen)

Door het kwalitatief achteruit gaan van de huidige raambekleding in het gemeentehuis is het wenselijk dat deze op den duur vervangen wordt. Hiervoor is geen vervangingsbudget beschikbaar. Het gaat om een bedrag van circa €300.000. Gewenst is de vervanging samen op te laten lopen met wanneer we met de uitkomsten van het onderzoek naar benodigde en gewenste herinrichtingsmogelijkheden op de 2e, 3e en 4e en de centrale hal aan de slag gaan.