Voortgang activiteiten

Programma 2 Wonen

Voortgang activiteiten

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Terug naar navigatie - 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Terug naar navigatie - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Project Koopkracht, incidenteel nadeel lasten € 200.000 waarvan € 100.000 doorschuiving naar 2026

Met uw besluit van 26 september 2024 stelde u de middelen voor Project Koopkracht beschikbaar onder sub-programma 2.3. Dit project is echter op diverse onderdelen sub-programmaoverstijgend. Zo ook de voortzetting van het naschools activiteitenprogramma BLOEI! in het schooljaar 2025/2026. Van het totaal over te hevelen budget van € 200.000 schuiven we € 100.000 door naar 2026. Dit komt omdat de financiering gekoppeld is aan schooljaren. Met deze doorschuiven is het programma BLOEI! voor het gehele schooljaar 2025/2026 gedekt. 

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Vervangen toplaag Hockeyveld 1 Zierikzee,  bijramen € 192.000

De kunstgrasmat van het hoofdveld bij de Hockeyclub Schouwen-Duiveland in Zierikzee is versleten en aan vervanging toe. Hierdoor voldoet het veld niet meer aan de eisen van de hockeybond. Het beschikbare budget in de begroting is niet toereikend en dient € 192.000 bijgeraamd te worden, het bedrag is inclusief BTW.

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Terug naar navigatie - 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Wat gaan we daarvoor doen?

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Dotatie bestemmingsreserve Woonconcepten, incidenteel nadeel lasten € 1.538.000 (in combinatie met sub-programma 2.4)

Zie voor een nadere toelichting sub-programma 2.4, onderdeel Opvang Oekraïense vluchtelingen.

Tijdelijke regeling capaciteit klimaat- en energiebeleid, incidenteel nadeel lasten € 317.000 en incidenteel voordeel baten € 317.000 (per saldo nihil)

De middelen en de subsidie van het Rijk die daar tegenover staat die in 2024 niet zijn benut zetten we in 2025 opnieuw in. Zie hiervoor ook de toelichting op dit onderdeel in de jaarrekening 2024.

Extra onderhoud vanuit masterplannen incidenteel nadeel lasten € 150.000

Enkele jaren geleden is er voor extra onderhoud vanuit de masterplannen structureel extra budget beschikbaar gesteld. Omdat dit extra onderhoud niet direct nodig is, na realisatie van bijvoorbeeld een herstructurering van wegen in een kern, dit budget nog niet volledig benut. In eerste instantie was het de bedoeling om in 2024 project Bremweg hieruit te bekostigen, maar dat is in 2024 niet meer gelukt. Daarom ramen we het budget hiervoor nu in 2025. Zie ook de toelichting bij de jaarrekening 2024. 

Herziening bouwgronden en exploitatieovereenkomsten

De mutaties van deze herziening raken meerdere subprogramma's. Op dit sub-programma leidt dit tot de volgende mutaties aan de lasten- en batenkant.

2025: incidenteel voordeel lasten van € 4.939.049 en incidenteel nadeel baten van € 4.075.650
2026: incidenteel voordeel lasten van € 488.237 en incidenteel nadeel baten van € 557.451
2027: incidenteel nadeel lasten van € 4.848.761 en incidenteel voordeel baten van € 4.862.342
2028: incidenteel nadeel lasten van € 200.357 en incidenteel voordeel baten van € 228.329

Zie hieronder voor een nadere toelichting op de grootste mutaties:

Exploitatieovereenkomst 150Kv station

In 2025 is geen overeenkomst gesloten voor aankoop van de gronden waarop het 150Kv-station geplaatst wordt. De kosten voor de grondverwerving – en de daaraan samenhangende opbrengst van doorverkoop aan Tenet /Stedin - schuiven om deze reden door. Doordat de grondaankoop niet plaatsvond, kon ook, conform de afspraken uit de Samenwerkingsovereenkomst, geen bijdrage aan de gebiedsontwikkeling worden geïnd.

Modulaire woonconcepten Scharendijke en Zierikzee

De procedure voor de omgevingsvergunning van de modulaire woningen in zowel Scharendijke als Zierikzee vergde meer tijd voor de aanvullende natuuronderzoeken Scharendijke. Het ontwikkelen start om deze reden later.

Gouwepoort

De procedure voor de omgevingsvergunning Gouwepoort vergde meer tijd door onderzoeken naar NGE (niet gesprongen explosieven) en zienswijzen op de vergunning. De bouwgrond wordt om deze reden later geleverd. Vanzelfsprekend schuiven dan de kosten voor het bouw- en woonrijp maken ook door.

Straalweg

In 2025 is vergeten de restitutie van de opties bij de verkoop van de bouwkavels te verwerken in de grondexploitatie, waardoor het bedrag aan tussentijdse winst in 2025 iets lager uitvalt dan eerder begroot.

In 2026 is een deel van de kosten voor het woonrijp maken (€ 93.100) doorgeschoven naar 2027, omdat het woonrijp maken van het plangebied iets later plaatsvindt. Hierdoor neemt het bedrag aan tussentijdse winst in 2026 af maar in 2027, als het plan wordt afgesloten juist weer toe.

 

Uitvoering Plan van Aanpak Zwerfafval 2023-2026,  incidenteel nadeel lasten  € 134.000

Bij raadsbrief van 7 januari jl. informeerden wij u over de uitvoering van het Plan van Aanpak Zwerfafval 2023–2026. Voor de uitvoering in 2025 is een totale last van € 134.000 geraamd. Deze kosten dekken we uit de te verwachten rijksbijdrage.

Dijkstraat 17 te Scharendijke, incidenteel voordeel baten € 175.000, incidenteel nadeel lasten € 121.447

Via raadsbrief informeerden wij u op 11 februari jl. over het perceel grond aan Dijkstraat 17 in Scharendijke via een openbare selectieprocedure . De minimale verkoopprijs bedraagt €175.000 met verwachten lasten van  €121.447. Per saldo dus een voordeel van € 53.553, dat we toevoegen aan de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf.

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Inprikker Burgh, doorschuiven € 550.000

De gemeente is in overleg met Rijkswaterstaat over een aanpassing van de kruising N57/Weeldeweg. De voorbereidingen zijn gepland voor 2025 en 2026, met uitvoering in 2027.

Herinrichting centrumgebied Sirjansland, doorschuiven € 151.165

Dit jaar zijn de kosten voornamelijk verbonden aan het ontwerp en de participatie rondom de herinrichting. Voor 2025 wordt een budget van €100.000 als toereikend ingeschat. De uitvoering wordt naar verwachting in 2026 opgepakt.

Herinrichting Stadspark Zaagmolen Zierikzee, doorschuiven € 351.129

Onder deze herinrichting vallen een aantal investeringen. Dit gaat over een aaneengesloten aantal wegvakken wat wordt opgepakt als 1 project. 
We laten € 30.000 staan in 2025 voor het maken van het ontwerp i.c.m. de herinrichting van het busstation binnen het projectgebied. Het is een project wat opgenomen is onder de stads- en dorpsvisies. Op dit moment wordt het ontwerp opgesteld en geven we dus ook het budget uit.
De uitvoering kan niet worden opgepakt in 2025 door capaciteitsgebrek ook op met name de afdeling RenM. De focus van RenM ligt op andere projecten. 
Het uitvoeren van het ontwerp kan, in overleg met het Ingenieursbureau, in 2026 worden opgepakt. Het is reëel om te stellen dat het Ingenieursbureau het ontwerpproces voortzet door het ontwerp uit te werken naar een plan wat kan worden aanbesteed. De aanbesteding vindt dan plaats in 2026 en de uitvoering zal idealiter starten in 2026 en afgerond worden in 2027.
Dit is een uiterste termijn omdat voor het projectplan een subsidie is aangevraagd waarbij is gesteld dat het werk in 2027 moet zijn opgeleverd. 

HerinrichtingTrambaan-Julianastraat Zierikzee, doorschuiven € 152.650

Zie onderbouwing Herinrichting Stadpark Zaagmolen Zierikzee. 

Herinrichting Calandweg-Scheepstimmerdijk  Zierikzee, doorschuiven € 212.000

Zie onderbouwing Herinrichting Stadpark Zaagmolen Zierikzee. 

Herinrichting Scheepstimmerdijk - Duiker 't Sas Zierikzee, doorschuiven € 213.000

Zie onderbouwing Herinrichting Stadpark Zaagmolen Zierikzee. 

Herinrichting Weststraat-Balie Zierikzee,  doorschuiven € 602.795

Zie onderbouwing Herinrichting Stadpark Zaagmolen Zierikzee. 

Herinrichting Schuithaven Zierikzee,  doorschuiven € 150.000

De Herinrichting Schuithaven , ook een onderdeel uit de Stads- en dorpsvisies, kan volledig worden doorgeschoven naar 2027. De herinrichting omhelst een deel van de openbare ruimte waarbij een afstemming met ondernemers nodig is. We zullen nog onderzoeken om ondergrondse werken ook nog nodig zijn. Het is niet reëel te stellen dat dit in 2026 wordt uitgevoerd.

Parkeren voormalige gemeente werf Scharendijke, aframen € 182.489

We hebben de grond verkocht aan een derde partij die er conform een besluit van het college woningbouw op gaat realiseren. Daarmee is herinrinrichting als parkeerplaats door de gemeente niet meer aan de orde.

 

Voorbereidingskrediet onderzoek N59, bijramen € 350.000

Voor de rotondes N59/N654, Grevelingenstraat en Laan van St. Hilaire is nog € 350.000 extra benodigd. Op basis van het huidige ontwerp van de 3 kruisingen zijn er optimalisaties mogelijk op de verschillende onderdelen welke in een stadium van het ontwerp nader onderzocht moeten worden. 

Herinrichting Openbare ruimte Oude Haven Zierikzee, doorschuiven € 835.000

Dit project wordt pas uitgevoerd na de restauratie van de kademuren Oud Haven. Dat project is nog niet gestart.

Vervangen 31 abri's, doorschuiven € 185.161

Regionaal wordt nog nagedacht over een nieuwe standaard voor een abri. We wachten tot hierover meer duidelijkheid bestaat voordat we investeren in vervanging. 

Minicontainers Restafval, doorschuiven € 384.914

De minicontainers zijn kwalitatief zo goed dat ze minimaal nog 5 jaar meegaan.

Minicontainers PMD, doorschuiven € 406.755

De minicontainers zijn kwalitatief zo goed dat ze minimaal nog 5 jaar meegaan.

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Terug naar navigatie - 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Project Koopkracht, incidenteel voordeel lasten € 252.000

Zie hiervoor de betreffende toelichting onder sub-programma 2.1. Verder loopt deze mutatie in combinatie met sub-programma 2.4. Per saldo verlopen alle mutaties op Project Koopkracht nihil.

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Gebundelde uitkering (BUIG), incidenteel voordeel lasten € 100.000, incidenteel voordeel baten € 200.000

Het bijstandsvolume in onze gemeente stabiliseert zich. We weten daardoor nog steeds het aantal bijstandsuitkeringen relatief laag te houden. We ramen daarom een bedrag van € 100.000 aan uitkeringslasten af.

Aan de batenkant ramen we € 200.000 aan Rijksbijdrage bij. We verwachten daarmee nu een totale bate van € 7.980.000. Dit op basis van een op 30 april jl. door ministerie van SZW gepubliceerde nader voorlopige inschatting van het macrobudget dat het Rijk per gemeente naar verwachting dit jaar beschikbaar stelt voor de betaling van bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidie (BUIG-budget: Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004). In september 2025 stelt het Rijk het definitieve BUIG-budget 2025 vast.

Voorziening dubieuze debiteuren Participatiewet, incidenteel nadeel lasten € 178.000

Op basis van een actuele beoordeling van de inbaarheid van de openstaande vorderingen (Participatiewet breed) met een saldo ultimo 2024, dient de voorziening dubieuze debiteuren een omvang te hebben van € 321.259. Omdat de voorziening dubieuze debiteuren ultimo 2024 € 143.435 bedraagt, is een extra dotatie van € 177.824 gewenst.

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel nadeel lasten € 7.523.000, incidenteel voordeel baten € 9.061.000 (in combinatie met sub-programma 2.2, per saldo nihil) 

In deze rapportage verwerken we de raming van de baten en lasten voor de verschillende opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen. De Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) bestaat in 2025 uit de Cornelia, de Victoriakliniek, de Kabbelaar en een aantal individuele woningen. Daarnaast verblijven er Oekraïners op particuliere locaties (POO). 

De locatie Victoriakliniek opent in 2025 en wordt voor een periode van drie jaar gehuurd. Hier worden 70 opvangplaatsen gerealiseerd. De huurperiode van de Kabbelaar is met een jaar verlengd, en de capaciteit wordt per juni uitgebreid van 50 naar 60 opvangplaatsen. 

Voor de GOO locaties gezamenlijk wordt gerekend op een rijksbijdrage van € 8.836.000, waarbij de bedragen voor de Victoriakliniek en de Kabbelaar over jaren van de huurperiode worden verdeeld. De lasten ramen we op € 7.298.000. Voor dit jaar houden we voorlopig rekening met een overschot van € 1.538.000 en voegen dit via sub-programma 2.2 toe aan de bestemmingsreserve Woonconcepten.

Aan de Oekraïense vluchtelingen in de GOO en POO die geen werk hebben verstrekken we maandelijks leefgeld, hiervoor houden we in 2025 voorlopig rekening met € 225.000 aan baten (rijksbijdrage) en aan lasten (verstrekkingen). 

Uitvoeringsplan doorontwikkeling toegang, incidenteel nadeel lasten € 116.000 (2025 € 73.000, 2026 € 43.000)

Via raadsbrief informeerden wij u op 18 maart jl. over het uitvoeringsplan doorontwikkeling toegang. Hiervoor maken wij gedurende de looptijd ervan (2025 t/m 2027) naar schatting € 180.000 gemiddeld per jaar aan kosten. Het grootste deel ervan dekken we uit bestaande budgetten. Het resterend benodigd budget nemen we mee via deze rapportage. 

Formatie procesregie team Loket, Samenleving en Zorg, incidenteel nadeel lasten € 101.000 (per saldo nihil)

Vanuit een urgente behoefte is extra ingezet op procesregie Wmo. Daarbij is onvoldoende rekening gehouden met beschikbare formatieve ruimte. We herstelden dit door 1fte aan capaciteit aan het betreffende team toe te voegen. Op grond van de Nota reserves en voorzieningen dekken we het budget voor het oplossen van dit personele knelpunt uit de algemene reserve. Deze dekking is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen.

 

Jeugdzorg,  incidenteel nadeel lasten € 499.000

De lasten jeugdzorg voor 2025 worden opwaarts bijgesteld vanuit een nieuwe prognose opgesteld door de Inkooporganisatie Jeugdzorg Zeeland (IJZ). Hierin zijn twee wijzigingen toegepast op de eerdere prognose waarop de huidige ramingen zijn gebaseerd:

  1. Er is een nieuwe prognose gedraaid op basis van de binnengekomen declaraties per 10 maart 2025.
  2. Het verschil tussen de voorlopige OVA-index en de definitieve OVA-index is verwerkt in deze nieuwe prognose.

Preventie GGZ, incidenteel voordeel lasten € 241.000, incidenteel voordeel baten 241.000 (per saldo nihil)

Vanuit de regiobegroting beschermd wonen en opvang wordt het budget 'lokale preventieactiviteiten' verdeeld over de Zeeuwse gemeenten naar rato van inwoneraantal. Wij ontvangen hiervoor een bedrag van € 190.000 dat we vrij mogen besteden mits gerelateerd aan preventie GGZ. Wij zetten dit bedrag in als dekkingsmiddelen voor diverse activiteiten zoals Kansrijk Wonen en het project Wijk-GGD.  We verwachten in 2025 hierop een overschot, mede omdat laatstgenoemd project pas halverwege dit jaar van start gaat. Een deel van dit bedrag willen we daarom doorschuiven naar 2026, de hoogte daarvan bepalen we via de 2e Financiele rapportage 2025.  In 2026 zullen wij eveneens uit de regiobegroting een vast bedrag ontvangen, voor 2027 moet de regiobegroting nog worden goedgekeurd. We verwachten met deze preventiemiddelen de in de komende jaren oplopende kosten te kunnen dekken.