Portefeuillehouder
Paula Schot

Omschrijving (toelichting)

Met ingang van augustus 2021 is het team Vroeg Eropaf gestart. Hierdoor krijgen we inwoners met (beginnende) financiële problemen snel in beeld. Op basis van signalen van zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven benadert het team Vroeg Eropaf inwoners met betaalachterstanden en biedt proactief hulp aan. Team Vroeg Eropaf neemt contact op als een inwoner een betaalachterstand heeft van tussen de 30 en 100 dagen of 2 of meer rekeningen niet betaald heeft. Een medewerker van het team bespreekt samen met de inwoner de financiële situatie en maakt een plan om de geldzaken weer op orde te krijgen.


We blijven inzetten op voorlichting aan de burger en instellingen om het bereik van de voorzieningen onder de doelgroep te vergroten. 

Stand van zaken

De gemeente Schouwen-Duiveland is in augustus 2021 gestart met vroegsignalering. Het aantal meldingen neemt harder toe dan geraamd. Ten gevolge van de inflatie hebben meer mensen financiële problemen en lopen betaalachterstanden op. 


Naast het borgen van de uitvoering van vroegsignalering, is het van belang dat de samenwerking met in het bijzonder SMWO en de lokale schuldhulpverlening door PLANgroep verder wordt verstevigd. Hiertoe is de samenwerking met de projectleider van PLANgroep Nederland verlengd. Deze projectleider stuurt in het tweede halfjaar van 2022 aan op een sterkere samenwerking tussen Vroeg Eropaf, het team Sociaal Juridische Dienstverlening van SMWO en onze gemeentelijke schuldhulpverlener van PLANgroep.


Binnen het beleidsplan schuldhulpverlening 2022-2025 is aangegeven dat we inzetten op preventie en vroegsignalering. Vroegsignalering is uiteindelijk alleen succesvol indien de inwoners met problematische schulden ook daadwerkelijk door eerstelijnshulpverleners worden geholpen. Daarom wordt de formatie Sociaal Juridische Dienstverlening bij SMWO uitgebreid. 
Wij blijven inzetten op het vergroten van de bekendheid van onze minimaregelingen, om zo het bereik van de voorzieningen onder de doelgroep te vergroten. Dit doen wij onder meer door onze inwoners via lokale (social) media periodiek te wijzen op deze voorzieningen. Daarnaast willen wij ook de inwoners die een beroep hebben gedaan op energietoeslag en mogelijk ook in aanmerking komen voor een of meer minimaregelingen de komende periode hierop proactief wijzen.

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G