1.5.1.7 We volgen de ontwikkelingen van de oprichting van De Zeeuwse Marketing Organisatie
Omschrijving (toelichting)
De provincie Zeeland nam in 2019 het initiatief tot de oprichting van de Zeeland Marketing Organisatie (ZMO), omdat het imago van Zeeland op het vlak van leven, werken en studeren versterking nodig heeft. Het beeld over Zeeland buiten de provincie is nog te onbekend of te eenzijdig, waarbij het imago van ‘kust- en vakantieprovincie’ dominant is. Aanvankelijk zou de ZMO zich richten op wonen en werken. Als gevolg van het liquideren van de VVV Zeeland is besloten verblijven hierbij te betrekken.
Eerder dit jaar gaven wij in een intentieverklaring de Provincie de kans de ZMO op te richten. Waarbij vermeld dat deze intentie gericht is op de onderdelen Wonen en Werken en dat er ten aanzien van het onderdeel Verblijven een voorbehoud wordt gemaakt. Het uitspreken van deze intentie, zegt nog niets over het wel of niet toetreden tot de ZMO. Later in het jaar zou meer inzicht volgen in de financiële kant, eventuele opties voor deelname, de juridische vorm en andere zaken. Echter, het proces is wederom vertraagd. Partijen worden het maar niet eens over koers en werkwijze. De eerdergenoemde streefdatum van 1 juli 2021 is niet gehaald en op dit moment is niet duidelijk of en hoe het verder gaat. Hoewel de kans bestaat dat Schouwen-Duiveland vanaf 2022 betrokken zal zijn bij de ZMO, is op dit moment nog niet vast te stellen in welke vorm dat zal zijn en tegen welke financiële bijdrage.
Stand van zaken
De provincie Zeeland heeft de taak op zich genomen om - in samenspraak met diverse stakeholders - te komen tot de ontwikkeling van het merk Zeeland en een bijbehorende organisatievorm. Hoewel het nog steeds een traag proces is, nadert het de eindfase. Nog dit jaar moet duidelijk worden hoe het verder gaat met Zeeland Marketing. De provincie onderhoudt ook de website https://www.zeeland.com.
Als gemeente volgen we de ontwikkelingen en participeren we regelmatig in stakeholder-overleggen, maar de Stichting Eilandmarketing (SESD) is als lokale destinatie marketingorganisatie (DMO) het eerste aanspreekpunt op dit gebied. De SESD is dan ook betrokken bij de Zeeland-promotie op zowel het gebied van Wonen, Werken en Verblijven.