1.5.1.1. We geven een economische impuls om de eilandelijke ondernemersverenigingen van Schouwen-Duiveland in staat te stellen om gezamenlijk de marketingstrategie en de daarbij behorende uitvoering over te nemen
Omschrijving (toelichting)
De eilandelijke branche- en ondernemersverenigingen hebben zich begin 2021 verenigd in de Stichting Eilandmarketing Schouwen-Duiveland (SESD). Hun taak is de weggevallen VVV-taken - marketing en promotie van Schouwen-Duiveland en gastheerschap - verder invulling te geven. Om tot een goed businessplan en strategie voor de komende jaren te komen heeft de SESD in april 2021 een ervaren extern adviseur aangetrokken op het gebied van destinatie marketing.
De SESD heeft in september 2021 het Strategisch Marketingplan Schouwen-Duiveland gepresenteerd aan de gemeente. Dit plan betreft de inhoudelijke basis, de strategische onderlegger, voor de wijze waarop de stichting marketing en promotie voor Schouwen-Duiveland wil gaan uitvoeren. Het plan is in de lijn met hoe grote toeristische gemeenten in Nederland vandaag de dag met citymarketing omgaan.
Het plan geeft nog geen inzicht in de daadwerkelijke activiteiten van de organisatie voor gasten en inwoners. Deze concretisering is de volgende stap van de nog jonge organisatie in oprichting. De stichting geeft hieraan de komende periode verder invulling, opdat de organisatie per 1/1/2022 daadwerkelijk operationeel kan zijn. Onder andere wordt gewerkt aan een communicatieplan, een huisstijl, de verdere ontwikkeling van de website en in het verlengde daarvan de digitale touchscreens voor informatievoorziening op buitenlocaties, content, campagnes en het werven van een eiland-marketeer. Deze concretiseringslag is nodig om verder inzicht te krijgen in de daadwerkelijke activiteiten van de stichting voor de komende vijf jaar, passend bij de meerjarenbegroting tot en met 2026 van de stichting zoals in het plan is opgenomen. Om het meerjarenplan tot uitvoer te kunnen brengen is vanaf 2022 jaarlijks een bedrag benodigd van € 500.000. Voor 2022 en 2023 is het gewenste bedrag van de SESD reeds in de begroting opgenomen. Enerzijds vanuit de voor deze jaren gereserveerde subsidie, anderzijds vanuit het bij de programmabegroting 2021-2023 aangenomen amendement A8 Economische impuls eilandmarketing en toeristische informatievoorziening. Vanaf 2024 is jaarlijks € 278.000 extra nodig, bovenop de in de begroting gereserveerde subsidie. Dit is opgenomen op de lijst te honoreren prioriteiten. In 2024 vinden we hiervoor voor € 237.000 dekking vanuit de nog niet benodigde gereserveerde subsidie 2021.
Aan de SESD wordt gevraagd voor het einde van 2021 inzicht te geven in hun concrete plannen en daarin ook op te nemen de wijze waarop de stichting de samenwerking met de ondernemersverenigingen op het eiland voor zich ziet en wat zij in praktijk voor de ondernemersverenigingen kunnen betekenen, om zo de voorwaarde van eilandbrede vertegenwoordiging/draagvlak te kunnen realiseren. De concretisering en het waarborgen van de eiland brede vertegenwoordiging en het draagvlak zijn randvoorwaardelijk voor de subsidie. Daarnaast zal de voortgang periodiek worden gerapporteerd en geëvalueerd.
Stand van zaken
Sinds januari 2022 zijn een directeur-bestuurder, marketingmanager en content specialist in dienst getreden van de Stichting Eilandmarketing (SESD). Hiermee is de SESD daadwerkelijk operationeel. De statuten zijn aangepast, hierin is onder andere opgenomen de Raad van Toezicht (voorheen Dagelijks Bestuur) en de Raad van Advies (voorheen Algemeen Bestuur). Op basis van het Strategisch marketingplan is een jaarplan 2022 opgesteld waarin concreet de activiteiten van de SESD zijn opgenomen. Ook is een eigen huisstijl ontwikkeld in samenwerking met een reclamebureau en zal de nieuwe website naar verwachting eind september gereed zijn. Op Facebook en Instagram is de SESD al actief onder de naam opschouwenduiveland. Aan het einde van elk jaar levert de SESD een jaarplan op voor het volgende kalenderjaar. Er is goed en regelmatig contact tussen de gemeente en de SESD. We monitoren de ontwikkelingen op basis van het strategisch marketingplan en de daarin gestelde doelstellingen, het jaarplan en de statuten.