2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
Portefeuillehouder
- Paula Schot
Omschrijving (toelichting)
Met ingang van augustus 2021 is het team Vroeg Eropaf gestart. Hierdoor krijgen we inwoners met (beginnende) financiële problemen snel in beeld. Op basis van signalen van zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven benadert het team Vroeg Eropaf inwoners met betaalachterstanden en biedt proactief hulp aan.
We blijven inzetten op voorlichting aan de burger en instellingen om het bereik van de voorzieningen onder de doelgroep te vergroten. Daarnaast lichten we werkgevers proactief voor over signalering van schulden en hoe om te gaan met werknemers met financiële problemen. In de tweede helft van 2022 is de formatie uitgebreid met één consulent Vroegsignalering. We breiden daarnaast de capaciteit van de sociaaljuridische dienstverlening van SMWO uit, zodat we mensen extra ondersteuning kunnen bieden. Hiervoor nemen we op de lijst te honoreren prioriteiten 2023-2026 een structureel budget op van € 43.000.
Stand van zaken
Het aantal signalen van inwoners met (beginnende) financiële problemen is de afgelopen jaren gestaag toegenomen. Ook in 2023 is sprake van een stijgende lijn. Vorig jaar hebben wij het team incidenteel voor de periode van één jaar uitgebreid. We willen borgen dat de signalen adequaat worden opgepakt. Hiervoor nemen wij in de programmabegroting 2024-2027 een voorstel op om deze uitbreiding van formatie te verlengen tot en met 2025.
De pilot Vroegsignalering is de eerste twee jaar belegd bij Startbloq. Naar aanleiding van de evaluatie medio 2023 brachten wij het team Vroeg Eropaf met ingang van 1 september 2023 onder bij het Loket Samenleving en Zorg. Op deze manier is er binnen het Loket Samenleving en Zorg veel meer focus en bewustzijn ten aanzien van de signalering van schulden. Ook komen wij hiermee tegemoet aan de wens om meer integraal te werken.